- Anul Sfintei Scripturi - |
Biserica și Scripturile, interpretarea și revelația
"Acolo unde Sfânta Scriptură este ruptă de glasul viu al Bisericii, ea cade victimă disputelor dintre experți. Sigur că tot ceea ce este de spus e important și prețios. Contribuția înțelepților este de un ajutor incontestabil pentru a înțelege procesul viu de creștere al Scripturii și bogăția sa istorică, dar știința de una singură nu poate să ne furnizeze o interpretare definitivă și obligatorie. Nu este în stare să ne dea în interpretare acea siguranță cu care putem trăi și datorită căreia putem chiar muri".
Nimeni nu putea să sublinieze mai bine lucrurile în această privință decât un papă teolog. A făcut-o Benedict al XVI-lea în ziua de 7 mai 2005, când a luat în posesie, ca episcop al Romei, catedra sfântului Petru în bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran. Cu această ocazie preciza că respectiva catedră reprezintă "simbolul puterii de a învăța (potestas docendi), acea putere de a instrui care este parte esențială a mandatului de a lega și dezlega".
Afirmând tot atunci că înțelegerea Sfintei Scripturi crește sub inspirația Duhului Sfânt și că Biblia și ministerul interpretării autentice (încredințat apostolilor) aparțin una celuilalt în mod indisolubil, nu făcea altceva decât să actualizeze perspectiva deschisă de Conciliu prin documentul Dei verbum.
De fapt, înainte de Conciliul Vatican II revelația era înțeleasă ca o comunicare verbală, conceptualistă și intelectualistă. S-a făcut însă trecerea la o idee despre revelație mult diferită: ea este înainte de toate autocomunicare din partea lui Dumnezeu în sensul de revelație reală, personală. Dumnezeu se întreține, stă de vorbă cu oamenii așa cum se întâmplă acest lucru între prieteni. Astfel Dei verbum afirmă primatul lui Dumnezeu și al cuvântului său, un Dumnezeu care este în dialog cu omenirea, un Dumnezeu care face părtașă omenirea de secretele vieții sale divine. Pe această linie, cuvântul lui Dumnezeu nu este identificabil cu Scripturile, dar e ceva cu mult mai amplu. Nu coincide și nu se suprapune cu Biblia. Această revelație - adică cuvântul lui Dumnezeu - are de-a face cu desfășurarea istoriei, cu evenimentul concret, cu faptul de a se comunica în cadrul istoriei, în Cristos, prin cuvinte și fapte. Are de-a face cu tradiția încredințată Bisericii.
Glasul Bisericii vii și cuvântul viu al lui Dumnezeu nu sunt, așadar, expresii poetice alăturate întâmplător sau pentru că sună frumos împreună. Reprezintă procesul de a se revela din partea lui Dumnezeu în istoria omenirii înțeleasă nu în sens manualistic (de trecut istoric), ci de prezent permanent (așa cum este de fapt în cazul lui Dumnezeu). Iar Scripturile, întrucât sunt testament încredințat, sunt de actualizat (de făcut vii) și nicidecum numai de interpretat, fie și în contextul istoric de altădată.
Pr. Cristian Chinez