Irineu de Lyon
Sfinții Părinți reprezintă un tezaur pentru Biserică, de aceea papa Benedict al XVI-lea, prin catehezele sale de miercuri despre perioada patristică, dorește să evidențieze importanța și contribuția lor. Sfântul Irineu de Lyon a fost o personalitate eminentă care s-a împotrivit ereziilor și a rămas fidel tradiției.
Informațiile biografice despre el provin din însăși mărturia lui, ce ne este transmisă de Eusebiu în cea de-a cincea carte a Istoriei ecleziastice. Irineu s-a născut foarte probabil la Smirna (astăzi Izmir, în Turcia) în jurul anilor 135-140, unde încă de tânăr a fost la școala episcopului Policarp, ucenic al apostolului Ioan. În anul 177 îl întâlnim menționat în colegiul preoților.
Irineu este înainte de toate om de credință și un păstor. Ca bun păstor are simțul măsurii, bogăția doctrinei, ardoarea misionarului. Ca scriitor, urmărește un dublu scop: să apere adevărata doctrină de asalturile ereticilor și să expună cu claritate adevărul credinței. Acestor scopuri le corespund tocmai cele două lucrări care ne-au rămas de la el: cinci cărți Contra ereziilor, și Expunerea predicării apostolice (...) Biserica celui de-al II-lea secol era amenințată de așa-numita gnoză, o doctrină care susținea că simpla credință învățată în Biserică ar fi doar un simbolism pentru cei simpli, care nu sunt capabili să înțeleagă lucruri dificile; în schimb, cei inițiați, intelectualii - numiți gnostici - ar fi înțeles ceea ce se află în spatele acestor simboluri, și astfel ar fi format un creștinism elitist, intelectualist (...)
(...) Adevărata evanghelie este aceea răspândită de episcopii care au primit-o printr-un lanț neîntrerupt de la apostoli. Aceștia nu au învățat altceva decât această credință simplă, care este și adevărata profunzime a revelației lui Dumnezeu. Astfel - ne spune Irineu - nu este o doctrină secretă în spatele obișnuitului crez al Bisericii. Nu există un creștinism superior pentru intelectuali. Credința mărturisită în mod public de Biserică este credința comună tuturor. Doar această credință este apostolică, vine de la apostoli, adică de la Isus și de la Dumnezeu. Aderând la această credință transmisă în mod public de către apostoli succesorilor lor, creștinii trebuie să observe ceea ce episcopii spun, trebuie să ia aminte mai ales la învățătura Bisericii din Roma, deasupra tuturor și străveche. Această Biserică, datorită vechimii sale, are cea mai mare apostolicitate, avându-și originea de fapt de la coloanele colegiului apostolic, Petru și Paul (...). Irineu se preocupă să arate conceptul autentic de tradiție apostolică, pe care îl putem sintetiza în trei puncte.
a) Tradiția apostolică este "publică", nu privată sau secretă. Pentru Irineu nu există nici o îndoială că întreg conținutul credinței transmise de Biserică este acela primit de la apostoli și de la Isus, Fiul lui Dumnezeu. Nu există o altă învățătură decât aceasta. Prin urmare, cine vrea să cunoască adevărata doctrină este suficient să cunoască "tradiția care vine de la apostoli și credința vestită oamenilor": tradiție și credință care "au ajuns până la noi prin succesiunea episcopilor" (Adv. haer. 3,3,3-4).
b) Tradiția apostolică este "unică". În timp ce de fapt gnosticismul este subîmpărțit în multiple secte, tradiția Bisericii este unică în conținuturile sale fundamentale, care - după cum am văzut - Irineu o numește regula fidei sau veritatis (...)
c) În sfârșit, tradiția apostolică este, după cum spune el în limba greacă, în care și-a scris opera, "pneumatică", adică spirituală, condusă de Duhul Sfânt. Tocmai aceasta este "viața" Bisericii, ceea ce face Biserica mereu nouă și tânără, adică fecundă de multiple carisme. Biserica și Duhul pentru Irineu sunt inseparabile (...)
După cum se vede, Irineu nu se limitează la a defini conceptul de tradiție. Tradiția sa, tradiția neîntreruptă, nu este tradiționalism, pentru că această tradiție este mereu însuflețită din interior de Duhul Sfânt, care o face din nou să trăiască, o face să fie interpretată și înțeleasă în vitalitatea Bisericii (...)