O viață solitară
Copilul unei mame foarte tinere se născuse într-un sat pierdut. Crescuse în alt sat unde lucră ca tâmplar până la treizeci de ani. Apoi, timp de trei ani, străbătu ținuturile predicând.
Nu a scris nici o carte.
Nu a obținut nici o funcție publică.
Nu a avut niciodată nici casă, nici masă.
Nu a studiat la universitate.
Nu s-a îndepărtat mai mult de trei sute de kilometri de locul unde s-a născut.
Nu a avut alte scrisori de acreditare decât pe sine.
Avea doar treizeci și trei de ani când opinia publică s-a întors împotriva lui. Prietenii săi l-au părăsit. A fost vândut dușmanilor săi și a avut un proces care n-a fost decât o farsă. A fost răstignit pe o cruce între doi tâlhari.
În timp ce sta să moară, călăii săi îi trăgeau hainele la sorți, singura proprietate pe care o deținea pe pământ. Când a murit, a fost pus într-un mormânt pus la dispoziție de un prieten milos.
A treia zi, acel mormânt era gol.
Au trecut douăzeci de secole, iar astăzi, el este figura centrală a istoriei omenirii.
Nici trupele care au mărșăluit, nici flotele care au pornit pe mare, nici parlamentele care s-au reunit, nici regii care au domnit, nici gânditorii și nici oamenii de știință toți împreună n-au schimbat viața omului pe pământ cât a făcut-o această viață solitară.
Pe vremea propagandei antireligioase, în Rusia, un comisar al poporului expusese strălucit motivele succesului definitiv al științei. Tocmai se sărbătorea primul zbor în spațiu și era perioada de glorie a primului cosmonaut, Gagarin. Întors pe pământ, el afirmase că acolo în cer căutase mult și bine: pe Dumnezeu însă nu l-a văzut. Comisarul concluzionă proclamând înfrângerea definitivă a religiei. Sala era ticsită de lume, iar ședința era la sfârșit.
"Sunt întrebări?"
Un bătrânel din fundul sălii care ascultase discursul cu multă atenție, spuse cu glas încet: "Cristos anesti", "Cristos a înviat". Vecinul său repetă puțin mai tare: "Cristos anesti". Un altul se ridică și strigă: "Cristos anesti"; urmă un altul și apoi un altul. La sfârșit se ridică cu toții strigând: "Cristos anesti", "Cristos a înviat!".
Comisarul se retrase derutat și învins.
Dincolo de toate doctrinele și de toate vorbăriile, există un fapt. Iar pentru descrierea lui va fi de ajuns o singură pecete: "Cristos anesti". Ea rezumă întreg creștinismul.
Filozofii se pot dezinteresa de acest fapt, dar alte cuvinte care să poată da elan omenirii nu există: Cristos a înviat!
(Bruno Ferrero, Viața e tot ce avem, vol. 8, Editura "Galaxia Gutenberg", Târgu-Lăpuș, 2005, p. 39)