Biblia și filmul
Despre locul pe care îl ocupă Biblia în viața noastră avem ocazia să ne întrebăm în acest an declarat al Sfintei Scripturi.
Cei familiarizați cu textul sacru pot însă simți un gust amar atunci când se confruntă cu interpretarea artistică a unei părți din Sfânta Carte. Acest lucru se verifică de cele mai multe ori în cazul filmelor cu subiect cristologic. Parcă altfel ai vedea tu lucrurile: mai profund, poate mai conform cu textele evanghelice, mai nu-știu-cum... Pe de altă parte, redarea cu strictețe a ceea ce putem citi și medita singuri nu satisface prea multe cerințe ale artei. Căci arta are scopul și criteriile ei. Astfel, una dintre funcțiile cele mai importante ale artistului constă în a-l ajuta pe cel străin cumva de cauză să pună ordine în propriul univers cultural. Apoi, el poate doar sugera anumite lucruri având în vedere că cei care receptează mesajul îi sunt împreună părtași la aceeași lume culturală. Sigur, nimeni nu poate mulțumi pe toată lumea. Importantă este însă buna intenție și grija de a nu denatura adevărul. A transpune unele cuvinte ale lui Cristos într-un alt context - să spunem, tot evanghelic -, dar diferit de ceea ce știm noi aproape pe de rost, poate deranja. Atâta timp însă cât spiritul a ceea ce se redă este conform cu adevărul și poate mai puțin cu litera, nu se poate vorbi nicidecum de un atentat la ceva sacru. Oare evangheliștii înșiși - lăsând la o parte din discuție inspirația divină - nu s-au exprimat cu propriile mijloace și redactând în mod diferit? Toate acestea se pot explica foarte bine cu ajutorul principiului întrupării.
Într-o altă ordine de idei, nu trebuie să ne temem de această apropiere dintre un principiu sacru (cuvântul divin) și un mijloc artistic ca cinematografia. În mesajul său cu ocazia Zilei Comunicațiilor Sociale din 1988, papa Ioan Paul al II-lea scria: "Celor cu inima tulburată din cauza riscurilor ce le aduc noile tehnologii, le-aș spune: Nu vă fie frică! Să nu ignorăm realitatea în care trăim, ci s-o citim în profunzime". Iar ceva mai înainte, în discursurile sale despre filmul ideal (1955), papa Pius al XII-lea considera drept consubstanțială cu filmul această prerogativă: respectul și cunoașterea spiritului. În ceea ce privește cinematografia cristologică, se poate vorbi chiar de un adevărat fenomen artistic. Astfel, din decembrie 1895 până în iunie 2004, au fost realizate nu mai puțin de 168 de filme cu sau despre Isus. Și chiar dacă acestea nu sunt în proporție de sută la sută pe linia Evangheliilor, impresionează interesul pentru personalitatea lui Cristos. Cât despre cele cu divagații rău intenționate, nu au rezistat în fața adevărului (adevăr arhicunoscut de cei mai mulți dintre spectatori).
Ceea ce trebuie să ne preocupe pe noi ca Biserică (mă refer la Dieceza de Iași), este foarte bine redat în cuvintele papei Ioan Paul al II-lea: "Pe toate căile lumii - chiar și pe cele instructive ale presei, cinemaului, radioului, televiziunii și teatrului - trebuie să fie vestită Evanghelia care mântuiește" (Christifideles laici, 44). Căci nu ajunge să cunoști Scriptura, nu folosește la mare lucru nici să o știi pe de rost, dacă nu-i prezinți valoarea prin cuvânt și viață înaintea oamenilor. Și - de ce nu? - prin mijloace artistice. Desigur, trebuie să ne îngrijorăm și să luăm atitudine atunci când sunt terfelite în numele aceleiași arte nu numai cele sfinte ale noastre - care nu pot fi reduse la niște "mărgăritare aruncate înaintea porcilor" - ci până și adevărul. Oricum, Evanghelia se impune prin puterea adevărului pe care îl transmite. Iar "adevărul nu se impune decât prin puterea adevărului însuși, care pătrunde în minte în mod suav și cu putere", spunea papa Paul al VI-lea în Dignitatis humanae, 1. În aceasta să constea și demnitatea noastră.
Pr. Cristian Chinez