Deus caritas est
Deus caritas est, prima enciclică a papei Benedict, este o examinare în 42 de numere a iubirii divine, a iubirii umane și a carității creștine. Papa a semnat enciclica în ziua de Crăciun, iar miercuri, 25 ianuarie, a fost dată publicității. Enciclica va apărea curând în traducere română la Editura "Presa Bună".
Papa Benedict a redactat enciclica în germană. Originalul a fost tradus apoi în latină, versiunea oficială a documentului, și din aceasta într-o serie de alte limbi: italiană, spaniolă, franceză, portugheză și spaniolă.
Enciclica Deus caritas est ("Dumnezeu este iubire") este compusă din două părți. Prima parte este o explorare teologică a iubirii divine. A doua este o examinare a modului în care caritatea creștină influențează societatea umană. În redactarea celei de-a doua secțiuni, papa Benedict s-a bazat în mare măsură pe un raport pregătit de Consiliul Pontifical "Cor Unum", despre activitățile caritabile ale Bisericii Catolice. Studiul efectuat de "Cor Unum" a fost început în timpul pontificatului papei Ioan Paul al II-lea.
Redemptor hominis, prima enciclică a papei Ioan Paul al II-lea, examina relația dintre Isus Cristos și omenire; a fost adesea văzută ca declarația teoretică a planului general al defunctului pontif. Similar, prima enciclică a papei Paul al VI-lea, Ecclesiam suam, examina ceea ce avea să fie tema centrală a pontificatului său: relația dintre Biserică și lume. În Deus caritas est, papa Benedict oferă o enciclică diferită. Este, după cuvintele arhiepiscopului Angelo Comastri, vicarul general al Statului Vatican, "o chemare la întoarcerea la însăși inima creștinismului". Tema iubirii divine și a răspunsului uman a fost una centrală pentru papa Benedict. În mesajul adresat lumii de Crăciun, Sfântul Părinte a avertizat că omul modern riscă să devină victimă a propriului succes material, că suferă de o "atrofiere spirituală" în absența unei dimensiuni religioase în viața sa.
În mesajul său pentru Ziua Mondială a Păcii papa a subliniat faptul că singura cale spre o pace durabilă depinde de iubirea pe care Isus a practicat-o și predicat-o. Citând epistola sfântului Ioan, din care este luat titlul enciclicei, papa susține că îl înțelegem pe deplin pe Dumnezeu doar când îl recunoaștem în umila formă umană a copilului Isus. "Dumnezeu este iubire", concludea papa. Enciclica se deschide cu același citat din sfântul Ioan (4,16) și continuă cu un comentariu (enciclicele papale în mod tradițional își primesc numele după primele cuvinte din primul paragraf). Papa afirmă că aceste cuvinte însumează înțelegerea credinței creștine. Recunoașterea faptului că Dumnezeu este iubire, a spus el, guvernează de asemenea înțelegerea creștină a omului și a scopului său în viață.
Așadar, prima secțiune din Deus caritas est este dedicată "unității iubirii, în creație și în istoria mântuirii". În această primă secțiune, papa explorează autodăruirea iubirii divine și argumentează că pentru iubirea umană este esențial să se imite această trăsătură. Când iubirea umană nu se ridică la nivel de agape, avertizează papa, riscă să alunece în poftă trupească. Dar când erosul devine agape, în iubirea fidelă a cuplurilor căsătorite, iubirea ajunge "o imagine a relației dintre Dumnezeu și poporul său". A doua parte a enciclicei este dedicată "exercitării iubirii de către Biserică drept comunitate de iubire". Papa Benedict vorbește despre simțul responsabilității sociale ce se naște din compasiunea creștină față de semeni. Chiar și în cele mai bune societăți ale lumii, va fi mereu nevoie de eforturi caritabile, scrie papa. Implicarea Bisericii în opere caritabile nu este călăuzită de teorii ideologice. Scopul Bisericii este să arate "aici și acum, iubirea de care omul are întotdeauna nevoie". (După Catholica)