|
Nu este o surpriză faptul că oamenii sunt într-o continuă alergare pentru îndeplinirea unui scop sau țel, apăsați fiind de grija zilei de mâine. Dar v-ați pus vreodată întrebarea: "Alergăm spre ce? Sau spre cine?" Mulți dintre noi ar răspunde poate că ne îndreptăm spre moarte. Nu putem vorbi despre moarte dacă nu o relaționăm cu viața și viceversa. Pentru a înțelege mai bine moartea fizică și legea naturii rânduită de Dumnezeu, putem să facem o analogie (sau să ne imaginăm) decorul toamnei în care frunzele cad, legănându-se ca niște bărci în bătaia vântului, atingând solul, parcă cu teamă și reținere, sfărâmându-se și devenind una cu pământul. Gândiți-vă că "vântul" este Duhul Sfânt, care smulge "frunza", adică viața omului. Acceptarea morții trebuie să survină ca un fenomen natural, în care moartea trebuie privită ca un proces, căci după moarte vine viața simbolizată de mugurii primăverii. Dacă am înțeles moartea fizică și o acceptăm ca o realitate naturală, mânuită de Dumnezeu, haideți să înțelegem viața, acordându-ne un răgaz pentru a sta de vorbă cu... sufletul nostru. Să ne oprim puțin din drumul vieții, din vâltoarea zilelor, pentru a ne acorda nouă înșine și celor din jur mai multă atenție. De exemplu, v-ați plimbat vreodată pe stradă, uitându-vă mai insistent în ochii trecătorilor? La atitudini? Câte priviri mohorâte nu ați întâlnit? Câte coloane vertebrale îndoite vremelnic nu ați văzut mergând cu pași șovăielnici, sau poate cu capul puțin aplecat, încercând să se ascundă de ceva, de cineva, sau poate de ei înșiși... Aceștia sunt morții noștri vii. Un mort viu surprinde starea latentă din om, în care sufletul, în goana după existență, se împovărează cu egoismul, vanitatea, lăcomia..., păcate ce întunecă viața omului, îndepărtându-l de Dumnezeu. Acesta se lasă târât de viață, pentru el viața fiind o povară, în loc de un dar ceresc. Poate că ar fi mai bine să nu ne lăsăm atât de copleșiți de morișca vieții și să reflectăm, chiar și în momentele cele mai rele de vanitate și egoism, la lumina bunătății oamenilor obișnuiți sau poate la frumusețea naturii ce ne înconjoară. Se poate întâmpla minunea ca în noroi să zărim puritatea și strălucirea unui nufăr... Cu alte cuvinte, să credem în bunătatea omului, pentru că Dumnezeu, expresia supremă a frumuseții și bunătății, locuiește în fiecare om. Nouă ne rămâne datoria de a o identifica printr-un cuvânt, o faptă bună sau o privire plină de încredere și blândețe adresată celuilalt, dar și nouă înșine. Răutatea, egoismul, sunt o parte din cauzele ce îl duc pe om în starea de moarte psihică. În plus, această stare latentă a omului se datorează și automatismului vieții: facem mereu aceleași lucruri în fiecare zi. Uităm să ne bucurăm, să simțim, să privim, să ajutăm, într-un cuvânt, să trăim. Și tinerii se lasă antrenați de egoismul și materialismul lumii, alergând cu toții în același sens, pentru a se realiza. Și totuși de ce uităm? Oare nu pentru că renunțăm să stăm de vorbă cu Dumnezeu? Uităm să ne rugăm? Da. Uităm să ne rugăm pentru ei, cei vii, pentru ei, cei morți, pentru noi, pentru lume... astfel sufletul se închide în el însuși, orbecăind în pustiu și în întuneric. Este timpul să ne trezim din această moarte; ca Lazăr să ieșim din criptă, la auzul glasului lui Isus. Să ne rugăm deci pentru morții vii și pentru morții de dincolo. Izabela Adam * * * Toate plâng Prima dată plângi când ochii Plângi când trupul tău te doare Plânge frunza ruptă-n două, Dar există o "basma" Dar și atunci când speri, tot plângi, Pr. Iosif-Irinel Iosub
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |