- Anul Sfintei Scripturi - |
Biblia și comunicarea
În instrucțiunea pastorală Communio et progressio cu privire la instrumentele de comunicare socială publicată în 1971 din dispoziția Conciliului Vatican II, la nr. 11, găsim afirmația: "În timpul existenței sale pământești, Cristos s-a revelat drept comunicatorul perfect... Deplina comunicare comportă adevărata dăruire de sine însuși sub impulsul iubirii; or comunicarea lui Cristos este în mod real spirit și viață".
Iar Cartea sinodală, la nr. 385, subliniază: "Comunicarea este un element constitutiv și esențial al vieții Bisericii, deoarece credința creștină se fundamentează pe cuvânt, adică pe comunicarea lui Dumnezeu făcută creaturilor umane".
Aceste două citate nu sunt nicidecum două lentile paralele prin care poate fi privită Sfânta Scriptură mai altfel. Le propun mai curând ca invitație la o scurtă analiză a procesului de comunicare, aceasta reprezentând de fapt una dintre caracteristicile esențiale ale Bibliei. Că textul sacru ar fi suport pentru Cristos, spre care conduce, s-a mai spus. Faptul că plenitudinea a tot ceea ce a fost interceptat ca mesaj divin se concentrează și este absorbit în persoana sa a căpătat de mult contur de evidență pură în viziunea oficială a Bisericii. Dar că forma umană în care este exprimată comunicarea divină - nu numai în persoana Fiului făcut om - ar fi un semn al originii și al asemănării cu Dumnezeu în însăși ființa umană, poate că le-a fost dat altora să înțeleagă, din frământările și aprofundările proprii în domeniul limbajului.
Astfel unul ca Walter J. Ong a ajuns să constate ca evidentă asemănarea omului cu Dumnezeu chiar și în acest domeniu, al limbajului, al comunicării. Cum ajunge un copil să rostească primele cuvinte? Nu repetând ca un papagal sau după ce i se explică cum să folosească limba sau gura pentru a produce un anumit sunet. Pur și simplu "creează" un limbaj propriu, mai întâi emițând și apoi elaborând silabe și cuvinte. "Creează" în jurul său "o lume" de zgomote pe care o poate controla. Iar tendința de a produce sunete în acest mod creativ, în joacă, are legătură cu ceea ce-l distinge pe om de celelalte vietăți: conștiința de sine, inteligența. Dacă într-o zi copilul emite un "zgomot" care seamănă cu cuvântul "mama" și se întâmplă - din fericire - ca alături să-i fie acea ființă pe care o percepe ca fiind mare, caldă, frumoasă și mereu gata să-l cocoloșească, iar la sunetul scos de el silabisind "ma-ma" se declanșează răsfățul - pe linia iubirii mamă-fiu - va repeta "isprava". Cineva poate spune că a preluat un cuvânt care i-a fost repetat de nenumărate ori. Da, dar numai ca inspirație, poate chiar din inconștientul propriu. Nicidecum însă în sens mecanic.
Așa începe elaborarea. Iar comunicarea, chiar dacă are la bază nenumărate surse de inspirație, este mereu o elaborare proprie în sens de "creație". Chiar și cel mai umil scriitor sacru (în sensul de conștient de propriile limite) elaborează mesajul trecându-l prin propria sensibilitate. Expresia "așa vorbește Dumnezeu" (deseori întâlnită în Biblie) nu indică o preluare mecanică. Oricât de mult ar dori să fie "instrument" în mâinile lui Dumnezeu, cel care scrie trebuie să aibă și curajul de a "crea" (în sens artistic?) forma lingvistică, identificându-se cu mesajul și cu cel în numele căruia se exprimă. Iar această "unire" intimă cu mesajul și mai ales cu sursa divină nu este exterioară. Totul vine din interior, unde există - fie și nedeclarată - iubirea. Iată de ce spune sfântul apostol Paul: "Chiar dacă aș vorbi limba îngerilor, dacă nu am dragoste... nu folosește la nimic" (cf. 1Cor 13,1 ș.u.).
Pr. Cristian Chinez