Omul în planul lui Dumnezeu
Gânditorii de seamă ai umanității și-au frământat mintea pentru a scruta abisul naturii umane și pentru a găsi răspunsuri adecvate la întrebările profunde ce și le-a pus mereu omul.
Aceștia, analizând cu atenție realitatea umană, au ajuns la concluzia că ființa umană este superioară tuturor celorlalte ființe vii; că este o ființă rațională; că este înclinată profund spre realizarea ei deplină; că simte nevoia unor relații interpersonale autentice și că tinde spre autodepășire și transcendență. Chiar dacă filozofia antropologică recunoaște că omul este o persoană unică în tot universul existent și că are o valoare inegalabilă, cu toate acestea nu poate să răspundă la o întrebare fundamentală. Care este motivul apariției omului în acest cosmos? De ce există? Fiind un răspuns foarte important pentru liniștea interioară a omului să vedem cum îl putem avea. Dacă omul nu poate găsi un răspuns adecvat la această întrebare din cauza incapacității științelor experimentale, totuși el poate găsi un răspuns apelând la cel de-al doilea mijloc uman de cunoaștere, credința.
Constatăm din istoria culturii că oamenii, folosind această a doua posibilitate de cunoaștere, au găsit diferite răspunsuri la această întrebare.
Unii cred că omul a apărut în lume datorită pur și simplu întâmplării. Alții că este produsul finit de excepție al evoluției materiei, iar alții cred că persoana umană ce depășește în mod sublim tot ceea ce există în universul vizibil este capodopera unei inteligențe supreme și atotputernice, numită Dumnezeu. Aceștia din urmă acceptă prin credință revelația biblică și se lasă călăuziți de lumina ei minunată. Cei care cred în revelația biblică știu că este mai potrivit cu inteligența umană să creadă că omul există nu datorită hazardului și nici datorită unei interesante evoluții a materiei, ci există datorită faptului că a fost voit și adus la existență de un Dumnezeu inteligent și bun, care îl vrea pe om un adevărat partener, o persoană cu care să dialogheze și pe care s-o facă părtașă la viața și fericirea sa. Această realitate a apariției omului în lume, prin creație, ca rezultat al bunăvoinței deliberate și a intervenției directe a lui Dumnezeu ne este dezvăluită de Sfânta Scriptură încă de la primele ei versete.
Citind cu atenție cartea Genezei descoperim că Dumnezeu, printr-un act liber al voinței sale suverane, exprimat prin cuvântul său atotputernic, Să fie! (Gen 1,3) a chemat la existență toate creaturile de pe pământ. Apoi Sfânta Treime se oprește pentru a delibera cum să-l creeze pe om, întrucât omul, în planul său divin, trebuia să fie pe pământ veritabila sa imagine și se implică personal în crearea acestuia. Să-l facem pe om după imaginea și asemănarea noastră (Gen 1,26). A folosit ca materie primă țărâna pământului din care a alcătuit trupul omului, iar apoi i-a suflat viață din viața sa (cf. Gen 2,7). Conform relatării biblice, omul apare în existență ca ființă unitară corporal-spirituală, persoană distinctă de toate celelalte creaturi din univers și partener adecvat de dialog cu Creatorul său. Omul, simbioză de materie și spirit, nu este străin nici de ambientul în care trăiește, datorită trupului său material, și nici de Creatorul său invizibil, datorită realității spirituale a sufletului său. El este ceea ce a voit Creatorul: o imagine vizibilă a prezenței sale invizibile, iubitoare și active, și o verigă de legătură între lumea vizibilă și cea invizibilă. Prin om și pentru om, Dumnezeu a voit să continue, să păstreze creația și s-o desăvârșească în Cristos.
Pr. Iosif Enășoae