Cum să citim Sfânta Scriptură?
Papa Benedict al XVI-lea a prezidat, în după-amiaza zilei de joi, 6 aprilie, întâlnirea cu tinerii din Roma și din diecezele din regiunea Lazio în Piața "Sf. Petru", ca pregătire pentru Cea de-a XXI-a Zi Mondială a Tineretului care s-a celebrat la 9 aprilie, în Duminica Floriilor. "Făclie pentru pașii mei este cuvântul tău, lumină pe drumul meu" (Ps 118(119),105) este tema biblică aleasă de papa pentru Ziua Tineretului. Întâlnirea a fost caracterizată de momente de rugăciune și de sărbătoare și s-a încheiat cu pelerinajul la mormântul slujitorului lui Dumnezeu, Ioan Paul al II-lea. După proclamarea cuvântului lui Dumnezeu, papa a răspuns la întrebările care i-au fost adresate de cinci tineri și le-a încredințat în mod simbolic Sfânta Scriptură. Începând cu acest număr al revistei redăm textul discuției dintre papa și tineri.
- Sanctitate, sunt Simone, din Parohia "San Bartolomeo", am 21 de ani și studiez ingineria chimică la Universitatea "La Sapienza" din Roma. Înainte de toate, vă mulțumesc încă o dată pentru că ne-ați adresat Mesajul pentru Cea de-a XXI-a Zi Mondială a Tineretului pe tema cuvântului lui Dumnezeu care luminează pașii din viața omului. În fața neliniștilor, a incertitudinilor privitoare la viitor, chiar și atunci când am de-a face cu rutina zilnică, și eu simt nevoia de a mă hrăni cu cuvântul lui Dumnezeu și de a-l cunoaște mai bine pe Cristos, astfel încât să găsesc un răspuns la întrebările mele. Mă întreb adesea ce ar face Isus dacă ar fi în locul meu într-o anumită situație, dar nu întotdeauna reușesc să înțeleg ceea ce îmi spune Biblia. De asemenea, știu că toate cărțile din Biblie au fost scrise de oameni diferiți, în epoci diferite și toate foarte îndepărtate. Cum pot să recunosc că tot ceea ce citesc este totuși cuvântul lui Dumnezeu care interpelează viața mea?
Răspund subliniind înainte de toate un prim punct: trebuie să fie spus că este necesar ca Sfânta Scriptură să fie citită nu ca o carte istorică oarecare, așa cum citim, de exemplu, Homer, Ovidiu, Horațiu; este nevoie să fie citită ca pe cuvântul lui Dumnezeu, punându-ne, așadar, în colocviu cu Dumnezeu. Înainte ca omul să se roage trebuie să vorbească cu Domnul: "Deschide-mi ușa". Este ceea ce adesea spune sfântul Augustin în predicile sale: "Am bătut la ușa cuvântului pentru a găsi în sfârșit ceea ce Domnul vrea să îmi spună". Acesta mi se pare un punct foarte important. Nu într-un climat academic se citește Scriptura, ci rugându-ne și spunând Domnului: "Ajută-mă să înțeleg cuvântul tău, ceea ce tu vrei să-mi spui, acum, în această pagină".
Un al doilea punct este: Sfânta Scriptură introduce în comuniunea cu familia lui Dumnezeu. Așadar, nu putem citi singuri Sfânta Scriptură. Desigur, este întotdeauna important să citim Biblia în mod foarte personal, într-un colocviu personal cu Dumnezeu, dar în același timp este important să o citim în compania unor persoane cu care pășim pe același drum. Să ne lăsăm ajutați de marii maeștri ai lectio divina. Avem, de exemplu, atâtea cărți frumoase ale cardinalului Martini, un adevărat maestru al lectio divina, care ne ajută să intrăm în viața Sfintei Scripturi. El care cunoaște bine toate circumstanțele istorice, toate elementele caracteristice ale trecutului, încearcă însă întotdeauna să deschidă și ușa pentru a arăta că acele cuvinte care, aparent, aparțin trecutului, sunt și cuvinte ale prezentului. Acești maeștri ne ajută să înțelegem mai bine și chiar să învățăm modul în care să citim bine Sfânta Scriptură. În general, apoi, este oportun să o citim și în companie cu prietenii care sunt pe același drum și caută, împreună cu noi, să trăiască alături de Cristos acea viață care ne vine din cuvântul lui Dumnezeu.
Un al treilea punct: dacă este important să citim Sfânta Scriptură ajutați de maeștri, însoțiți de prieteni, de tovarășii de drum, este important îndeosebi să o citim în compania poporului lui Dumnezeu peregrin, adică în Biserică. Sfânta Scriptură are doi subiecți. Mai întâi, subiectul divin: este Dumnezeu care vorbește. Dar Dumnezeu a vrut să-l implice pe om în cuvântul său. În timp ce musulmanii cred despre Coran că este inspirat în mod verbal de Dumnezeu, noi credem că pentru Sfânta Scriptură este caracteristică - așa cum spun teologii - "sinergia", colaborarea lui Dumnezeu cu omul. El îl implică pe poporul său cu cuvântul său și astfel al doilea subiect - este cel uman. Sunt scriitori individuali, dar este continuitatea unui subiect permanent - poporul lui Dumnezeu care merge cu cuvântul lui și este în colocviu cu el. Ascultându-l pe Dumnezeu, învățăm să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu și apoi învățăm chiar să îl interpretăm. Astfel, cuvântul lui Dumnezeu devine prezent, pentru că persoanele mor, dar subiectul vital, poporul lui Dumnezeu, este mereu viu și este identic în decursul mileniilor: este mereu același subiect viu, în care trăiește cuvântul.
Așa se explică și multe structuri ale Sfintei Scripturi, mai ales așa-numita "relectură". Un test antic este recitit într-o altă carte, să spunem la o sută de ani după, și atunci este înțeles în profunzime ceea ce încă nu era perceptibil în momentul precedent, chiar dacă era deja conținut în text. Și este recitit din nou la un anumit timp după, și din nou se înțeleg alte aspecte, alte dimensiuni ale cuvântului, și astfel în această permanentă recitire și rescriere în contextul unei continuități profunde, în timp ce se succedau timpii de așteptare, a crescut Sfânta Scriptură. În sfârșit, cu venirea lui Cristos și cu experiența apostolilor, cuvântul a devenit definitiv, astfel încât nu mai pot exista rescrieri, ci continuă să fie necesare noi aprofundări ale înțelegerii noastre. Domnul a spus: "Duhul Sfânt vă va introduce într-o profunzime pe care acum nu o puteți purta".
Așadar, comuniunea Bisericii este subiectul viu al Scripturii. Dar și acum subiectul principal este însuși Domnul, care continuă să vorbească în Scriptura care este în mâinile noastre. Mă gândesc că trebuie să învățăm aceste trei elemente: a citi în colocviu personal cu Domnul; a citi însoțiți de maeștri care au experiența credinței, care au intrat în Sfânta Scriptură; a citi în marea companie a Bisericii, în a cărei Liturghie aceste evenimente devin din nou prezente, în care Domnul vorbește acum cu noi, astfel încât treptat intrăm din ce în ce mai mult în Sfânta Scriptură, în care Dumnezeu vorbește realmente cu noi, astăzi. (va urma)
Traducere de Ovidiu Bișog
* * *
În fața crucii!
Doamne,...
De ce stai "pasiv" pe cruce,
Încercând să ne înveți
Drumul lung spre veșnicie
Proclamat și de profeți?!
Dă-mi, te rog, atâta forță
Să sfărâm inimi de stânci,
Când vorbesc adesea-n taină
Ștergând praful de pe cruci.
Peste veacuri de iubire,
Și de sfânta simplitate,
Fă-mă vrednic bun Părinte
De cereasca libertate.
Pr. Ciprian Ban, OFMConv.