Cât de citită este Sfânta Scriptură?
Biblia, un text pe care aproape toate familiile îl au, dar puțin citită și studiată: studiu realizat în Franța, Italia și Spania, transmis de Radio Vatican. Care este situația în România?
Biblia în familiile a numeroși creștini, dar adesea în penumbră: este ceea ce reiese din sondajul "Promovarea Bibliei, angajament comun pentru catolici, protestanți și ortodocși" prezentat la finalul lunii iunie la Roma și realizat de Alianța Biblică Universală (ABU) prin Societățile Biblice Naționale din Italia, Spania și Franța. Cercetarea, cum relatează agenția SIR (Serviciul de Informație Religioasă), încheie un proiect trienal demarat în 2001 de ABU pentru a aprofunda modul în care catolicii din cele trei țări menționate se raportează la Sfânta Scriptură și eventualul lor interes de a susține programe de difuzare biblică atât în patrie, cât și în străinătate.
Citesc Biblia 55% dintre francezi, 52% dintre spanioli și 42 % dintre italieni. Italienii, ultimii din serie în ceea ce privește lectura personală, câștigă poziții superioare când lectura se face în grup: francezii sunt tot primii - 21%, urmați de italieni - 17% și de spanioli - 12%.
Omilia, predica rămâne principala formă de meditare a Bibliei. Între "practicile cele mai utile pentru alimentarea credinței" este semnalată doar de 29% dintre spanioli, de 23% dintre italieni și de 13% dintre francezi.
Dar cum este definită Biblia? "Este o carte inspirată de Dumnezeu, dar care nu trebuie luată întotdeauna ad litteram, oricum, trebuie interpretată"; este răspunsul care întrunește cel mai mare consens: în rândul francezilor - 60%, al spaniolilor - 57% și al italienilor - 43%. "Este cuvântul lui Dumnezeu, de luat întotdeauna și numai ad litteram: pentru 38% dintre italieni, 29% dintre spanioli și 17% dintre francezi care se semnalează însă a fi între cei mai sceptici: pentru 13% dintre ei Biblia este doar un ansamblu de fabule și legende; aceeași părere pentru 6% dintre italieni și 5% dintre spanioli.
Locul cel mai preferat pentru a cunoaște Biblia este parohia: afirmă 46% în Spania, 42% în Franța și 39% în Italia.
Cunoștințele religioase rămân însă reduse. Din studiul realizat de ABU reiese în fapt că frecventează întâlniri de cateheză sau de cultură religioasă circa un sfert dintre catolicii practicanți: Spania - 28%, Franța - 26% și Italia 24%. De aici rezultă o conștiință nu prea elevată despre locul central al cuvântului lui Dumnezeu în viața creștină, însă există disponibilitate de a colabora cu alte confesiuni creștine pentru cunoașterea și răspândirea Bibliei: 76% francezi, 62% italieni și 58% spanioli sunt disponibili să colaboreze cu protestanții.
Ancheta realizată de Alianța Biblică Universală a fost condusă de sociologul Luca Diotallevi, articulată pe un sondaj Eurisko asupra opiniei publice la un eșantion de 650 de persoane, dar și pe interviuri cu lideri ai Bisericii Catolice.
"Care este situația în România?", se întreabă Radio Vatican. "Mi-e teamă că suntem mult în coadă, opinează același post de radio, deși nu lipsesc Bibliile sau cel puțin Noul Testament. S-ar putea face un sondaj, cel puțin la nivel de dieceze, de eparhii, mai ales că în unele, precum în Dieceza de Iași se celebrează anul Sfintei Scripturi".
* * *
"Conciliul îndeamnă foarte stăruitor pe toți credincioșii, și mai ales pe călugări, ca prin citirea deasă a dumnezeieștilor Scripturi să-și însușească "înalta cunoaștere a lui Isus Cristos" (Fil 3,8), căci, "necunoașterea Scripturilor înseamnă necunoașterea lui Cristos" (Sfântul Ieronim). Să se apropie, așadar, din toată inima de textul sacru, fie prin liturgie, atât de bogată în cuvinte divine, fie prin lectură spirituală, fie prin inițiative organizate sau prin alte metode care astăzi se răspândesc pretutindeni, în mod lăudabil, cu aprobarea și prin grija păstorilor Bisericii. Să nu uite însă că citirea Sfintei Scripturi trebuie însoțită de rugăciune, ca ea să devină un dialog între Dumnezeu și om.
(Conciliul Vatican II, Dei verbum, nr. 25)