Răspundem cititorilor
* Ioan Cojan (Traian, NT). "Anul închinat Sfintei Scripturi ne face să medităm cu mai multă atenție la unele pasaje mai cu seamă din Vechiul Testament unde găsim unele fragmente pe care noi, oamenii simpli, le înțelegem mai greu... Dumnezeu, blestemându-l pe șarpe, i-a spus acestuia: "Dușmănie voi pune între tine și femeie, ea îți va zdrobi capul și tu îi vei zdrobi călcâiul". Eu cred că femeia despre care a vorbit Dumnezeu este preacurata Fecioară Maria și șarpele reprezintă pe diavol. De asemenea, cred că Fecioara Maria prin puterea dumnezeiască va zdrobi capul șarpelui infernal. În continuare urmează dilema; pentru că nu pot să cred că diavolul va reuși să zdrobească călcâiul preacuratei Fecioare Maria! (...) Întrebarea mea este dacă eu greșesc în convingerea că Dumnezeu va reveni asupra acelor preziceri și că într-adevăr nu va permite ca diavolul să poată face vreun rău preasfintei Fecioare Maria...".
Textul la care faceți referință se găsește în Gen 3,15. Diferite interpretări sunt cu referire la cine va zdrobi capul șarpelui. Textul ebraic, vorbind despre o dușmănie între rasa șarpelui și cea a femeii, opune pe om diavolului și "seminței" sale și lasă să se întrevadă victoria finală a omului; este o primă licărire a mântuirii, "protoevanghelia". Traducerea greacă (Septuaginta), începând ultima frază printr-un pronume masculin ("El - acela - îți va zdrobi capul"), atribuie această victorie nu seminției femeii în general, ci unuia dintre fiii femeii; astfel avem interpretarea mesianică pe care o explică mai mulți părinți ai Bisericii. "El" este Cristos care îl va învinge pe dușman în cele din urmă (cf. Ap 12,17). Cu Mesia, Mama sa este implicată, și interpretarea mariologică a traducerii latine
(Vulgata) ipsa (ea, aceea) a devenit tradițională în Biserică. În toate variantele este vorba despre un text profetic, este prima speranță de mântuire a omului căzut. Interpretarea pe care o preferați dv., aceea cu privire la Maria, arată că diavolul va fi învins în cele din urmă; până la victoria finală el poate să ispitească ("va ținti călcâiul", cum apare în multe traduceri), poate să câștige de partea sa pe mulți. O parte din cele prezente pot fi găsite și în Catehismul Bisericii Catolice, nr. 410-411.
* Cristina Koch Smeu (Piatra Neamț). "Trimiterea ucenicilor pentru a răspândi în lumea întreagă cuvântul și învățătura Sfintei Scripturi este cel mai adesea un act de curaj și credință în numele lui Dumnezeu. Isus Cristos, mielul nevinovat, jertfit pentru mântuirea noastră, se dovedește a fi peste veacuri prin glasu-i blând întruchiparea umilinței și iertării, a iubirii și binelui suprem, pentru ca astfel cuvântul întrupat să fie, pe mai departe, lumină pentru pașii noștri. De aceea, ca urmași ai primilor ucenici, ne putem întreba ce cuvinte din Sfânta Evanghelie ni se potrivesc pe drumul spinos al inovărilor și invențiilor omenești, totdeauna pe aproape de statura nonconvenționalismului desfoliat în praful bătătorit al încercărilor...".
Și în paginile acestei reviste se vorbește mult despre cele sesizate de dv. Toți cei care au fost botezați au datoria de a fi evanghelizatori atât prin cuvânt cât și prin faptă.
* A. (Faraoani). "În revista "Lumina creștinului" nr. 187 din iulie 2005, pag. 11, se relatează despre cazul Martin Maier din Faraoani, împușcat de securitatea comunistă cu ocazia arestării preoților din parohia noastră. Până aici corect relatat chiar cu un amănunt că Martin Maier ținea rozariul în mâna stângă. Însă faptul că securitatea comunistă era în urmărirea pr. Petru Bogleș, stimatul profesor Dănuț Doboș s-a cam înșelat, iar praful s-a așternut peste lumina ochilor multor creștini în necunoștință de cauză, doar s-a știut și se știe clar cine erau preoții urmăriți în Parohia Faraoani și care au fost arestați, bătuți bestial, batjocoriți și condamnați în acel timp întunecat. Cu mulți ani înainte de venirea comuniștilor se publica revista "Viața" prin intermediul căreia poporul era îndemnat să se ferească de promisiunile bolșevicilor și comuniștilor; probabil că și această revistă "Viața" a iritat noua orânduire de atunci. Și mai am o întrebare pentru domnul Dănuț Doboș, dacă este și istoric poate ar putea explica cum de s-a putut recurge la demolarea bisericii vechi din Faraoani în timpul pr. paroh Anton Peț? Biserica fiind monument istoric!".
Scrisoarea dv. am înmânat-o domnului Dănuț Doboș pentru a vă răspunde la nedumeririle pe care le aveți. Redăm răspunsul pe care l-am primit la redacție din partea dumnealui: "În legătură cu eroarea strecurată în articolul privind figura martirului Martin Maier eu (Dănuț Doboș) am publicat o erată cu privire la această eroare în luna noiembrie 2005. Se pare că autorul nu a citit acest număr al revistei. Legat de observațiile autorului scrisorii, atât de "curajos" încât nu semnează scrisoarea, constat că dă dovadă de răutate, rea credință și săgeți otrăvitoare împotriva memoriei pr. Anton Peț, atunci când vorbește de dărâmarea bisericii vechi din Faraoani. Autorul ar trebui să se informeze ce înseamnă un monument istoric și ar trebui, de asemenea, să observe că aproape peste tot când se construiește o clădire nouă cea veche este dărâmată, iar materialele refolosite".