În lumina Evangheliei
Maria Magdalena
La începutul lunii decembrie a anului trecut treceam prin fața Universității "Al.I. Cuza" din Iași. Pe gardurile din preajmă am observat afișe mari din pânză, pe care era scris numele unei piese de teatru: Evangheliștii. M-am bucurat, gândind că trebuie să fie un lucru minunat, deoarece tocmai se stabilise pentru Biserica locală Anul Sfintei Scripturi. Dar am trecut de la extaz la agonie, aflând că piesa, scrisă de Alina Mungiu Pippidi, este o parodie infectă la adresa lui Isus și a Mariei Magdalena.
Ceea ce n-au îndrăznit să facă nici unii dintre cei mai mari scriitori necredincioși precum Voltaire, J.J. Rousseau, și nici un alt ateu comunist al zilelor noastre, a făcut această persoană în numele artei.
Împotriva acestei pretinse operă de artă s-au ridicat glasul Bisericii locale, televiziunea "Realitatea", câțiva parlamentari și alții, dar, din păcate, nu prea mulți...
În luna iulie o sărbătorim pe Sfânta Maria Magdalena. Putem admite terfelirea celor sfinte drept operă de artă? Când într-un ziar occidental au apărut câteva caricaturi ale lui Mahomed, toată lumea musulmană a protestat cu vehemență. Nu îndemn pe nimeni la acte de violență, dar cred că este o datorie a fiecărui creștin să condamne blasfemia.
Tagore, marele poet indian, deși păgân, spune atât de frumos într-o poezie că, într-o zi, pe când se plimba prin grădină, a văzut la picioarele sale o frunză galbenă, pe care a ridicat-o și a mirosit-o; a simțit că frunza emana un parfum de trandafiri; și a întrebat-o dacă a fost cumva frunza unui trandafir; iar aceasta i-a răspuns: Nu, n-am fost un trandafir, dar am stat mult timp în preajma unui trandafir și de la el am căpătat parfumul.
Persoanele care au stat în jurul lui Isus s-au umplut de parfumul sfințeniei sale: apostolii, femeile care l-au urmat, prietenii din Betania - Lazăr, Marta și Maria - cei vindecați miraculos, cei care l-au vizitat, precum Nicodim, cei care l-au invitat în casele lor, precum Zaheu și vameșul Levi etc.
Evanghelia ne-o prezintă pe Maria Magdalena plângând lângă mormântul gol. Șederea ei lângă mormânt arată răbdarea în așteptarea întâlnirii, prin care voia să-și exprime recunoștința față de Isus, care o vindecase de mulțimea bolilor de care suferise.
Plânsul și lacrimile ei sunt semnul nobleței sufletești și totodată o rugăciune făcută lui Dumnezeu pentru a-l afla pe acela față de care se simțea datoare cu recunoștință.
Cuvintele ei spuse lui Isus, pe care îl credea grădinarul, arată credința și speranța ei. Cuvintele ei - eu îl voi lua - vor să-i arate grădinarului că ea vrea să-l ia, oricât de greu ar fi, ca să-i fie martoră a învierii. Iar când Isus i-a rostit numele: Marie!, ea nu s-a îndoit nici o clipă că Isus este viu, ci i se adresează zicându-i: Rabbuni, adică Învățătorule, arătând atașamentul plin de credință, speranță și iubire îngerească față de Isus. Din acest motiv a răsplătit-o Isus cu prezența sa înaintea tuturor celorlalți și o trimite ca prim crainic al învierii la frații săi.
Pentru Maria Magdalena, Isus învățătorul era Fiul lui Dumnezeu venit pe pământ să-i învețe pe oameni calea spre Tatăl ceresc, spre adevărata fericire.
S-a trezit Alina Mungiu Pippidi să terfelească, să arunce în noroi adevăratele mărgăritare ale evangheliei.
Sfințenia lui Isus, sfințenia celor din preajma lui Isus, a închis gura celor de atunci, fiindcă viața lor exemplară era un adevăr prea evident. Dar azi, o persoană care se pretinde un geniu în literatură îndrăznește să arunce cu noroi în sfințenia divină, crezând că face operă de artă, oferind tineretului, studenților, adevărata otravă morală.
Pr. Anton Dancă