Interviu cu arhiep. Naumann
Este nevoie de familii sănătoase
"Călătoria papei Benedict al XVI-lea în Spania pentru Întâlnirea Mondială a Familiilor va confirma atenția pontifului pentru reînnoirea familiei". Aceasta este afirmația arhiepiscopului Joseph Naumann de Kansas, membru al Comitetului pentru Căsătorie și Familie al Conferinței Episcopale Catolice din SUA. Arhiepiscopul Naumann, de 57 de ani, a răspuns întrebărilor agenției Zenit, traducerea interviului fiind făcută și publicată de www.catholica.ro (13 iunie).
- Papa Benedict al XVI-lea a făcut doar două călătorii internaționale, dar s-a decis să fie prezent la apropiata Întâlnire Mondială a Familiilor de la Valencia. Ce ne spune aceasta despre locul pe care îl acordă familiei?
Decizia sa de a participa la Întâlnirea Mondială a Familiilor este o afirmație publică a valorii inestimabile pe care o are pentru el familia. Am văzut deja în primul an de la alegerea sa ca episcop al Romei faptul că reînnoirea familiei este o prioritate a pontificatului său. În prima sa enciclică, Deus caritas est, papa acordă o mare atenție legăturii dintre bărbat și femeie, modului în care iubirea umană, în special erosul, poate să fie conectat la iubirea divină, la binele copiilor și rolului important al iubirii în viața publică. Și cum familia este prima școală a iubirii, putem deduce că pentru o societate sănătoasă este nevoie de familii sănătoase. Decizia papei de a participa la Întâlnirea Mondială a Familiilor este, așadar, consecventă cu interesul său în apărarea relației corecte dintre adevăr și iubire în familie.
- Are actualul papă o "teologie a familiei"?
Nu aș putea spune neapărat că papa Benedict al XVI-lea are o teologie proprie a familiei, dar pot spune că el învață cu o claritate unică ceea ce spune Biserica. Noul său rol de păstor universal al Bisericii nu presupune că el trebuie să propună propriul său stil de gândire, ci pur și simplu trebuie să propună în moduri noi ceea ce Biserica crede deja. Învățătura papei Benedict despre căsătorie și familie este evident în conformitate și în armonie cu învățătura papei Ioan Paul al II-lea. Trebuie de aceea să îl citim pe papa Benedict în contextul predecesorului său. Dacă cineva vrea să înțeleagă modul de gândire al papei Benedict despre familie, trebuie să petreacă timp citind scrierile papei Ioan Paul al II-lea, în special Familiaris consortio și Scrisoarea către familii.
Papa Benedict aplică această învățătură la situații concrete, în special la situația din Europa, relativ la declinul rolului unic al familiei în cultură, și la modul în care cultura europeană se separă de rădăcinile ei creștine, spre dauna vieții de familie. Recent Sfântul Părinte a afirmat că instituția căsătoriei este una dintre problematicile în care catolicii nu pot să facă nici un compromis. Aceasta nu ne surprinde, desigur, dar ne arată că este o temă ce îl îngrijorează.
- Există ceva în scrierile sau istoria fostului cardinal Ratzinger care să ne dea indicii despre planul său pastoral la întâlnirea din luna iulie?
Din nou doresc să subliniez că putem înțelege gândirea cardinalului Ratzinger privind la scrierile papei Ioan Paul al II-lea. Ca prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, cardinalul Ratzinger a revăzut și a contribuit la scrierile oficiale ale papei Ioan Paul al II-lea. Cei doi au fost foarte apropiați și este normal să credem că s-au influențat mult unul pe celălalt. Pe lângă colaborările cu predecesorul său, papa Benedict a vorbit personal de mai multe ori despre demnitatea căsătoriei și a familiei. De exemplu, acum câțiva ani cardinalul Ratzinger s-a adresat Senatului italian, identificând trei domenii de îngrijorare pentru Europa, unul fiind statutul legal al familiei. Argumenta atunci faptul că Europa nu va mai fi Europa dacă statutul familiei va fi schimbat în punctele lui esențiale. Putem spune deci, din toate acestea, că papa Benedict va apăra, de asemenea, cu vigoare înțelegerea creștină a familiei. Poporul creștin are responsabilitatea de a se opune dezintegrării căsătoriei și familiei, iar papa ne amintește de faptul că Biserica are un rol important în apărarea familiei. Vedem în motoul său, "cooperators veritatis", că este interesat în special de adevăr. El crede că familia, pe lângă un loc al iubirii, este chemată să fie și o școală a adevărului. Civilizația trebuie să aibă ca temelie adevărul, și în familia creștină trebuie prima oară trăit și experimentat adevărul. Relația familiei cu adevărul și cu iubirea în cadrul culturii este o temă pe care el a atins-o în trecut; acest interes pentru adevăr marchează stilul în care abordează familia și căsătoria.
- Se pare că națiunile Europei încearcă în mod agresiv să redefinească familia. Ce pot să facă filozofii și teologii pentru a lupta împotriva acestei tendințe?
Aceasta este o problemă critică cu care se confruntă astăzi Biserica. Tot mai mult și mai mult, în Europa căsătoria tradițională este atacată. Uniunea Europeană, în particular, exercită presiuni asupra tuturor membrilor săi să renunțe la definiția tradițională a căsătoriei și familiei. Cultura Europei se transformă într-una tot mai ostilă față de căsătoria tradițională - nu doar în practică, ci și în legislație. Papa Benedict al XVI-lea a spus însă că Europa fie este creștină sau nu este Europa. Lupta pentru familie, care face parte din lupta pentru identitatea creștină a Europei, va determina dacă Europa va continua să existe așa cum o știm. Este responsabilitatea laicilor să facă astfel încât noua ordine culturală și politică europeană să reamintească Europei de moștenirea sa și de pericolele renunțării la valorile care au ținut unită civilizația apuseană de-a lungul unor foarte dificile perioade ale istoriei. Filozofii și teologii trebuie să arate erorile unei secularizări absolute a culturii europene și să asigure motivații coerente pentru protejarea familiei de la a fi redefinită în nonexistență. Europa a suferit în mod tragic din cauza nenumăratelor războaie, însă războiul cultural pe care îl vedem astăzi și răspândirea tot mai mare a antagonismului față de creștinism pune în pericol tocmai sufletul Europei în moduri la care Europa a putut până acum să se împotrivească. Acest lucru este cel mai evident în bătălia pentru căsătorie și familie, ce se vede în tot mai marea acceptare socială a forțelor antifamilie precum contracepția, divorțul și homosexualitatea. Depinde de Biserică, în special de aceia care pot influența dezbaterea publică și pot lupta împotriva unei Europe seculare, și care pot susține demnitatea tradițională și valorile creștine.
- Papa a criticat în mai multe rânduri uniunile dintre persoane de același sex. Care sunt motivațiile care stau în spatele convingerii sale că acestea nu constituie o formă acceptabilă de familie?
Uniunile dintre persoane de același sex nu sunt căsătorii. Încercarea de a pune aceste uniuni pe același picior de egalitate cu căsătoria este un atac direct asupra familiei, iar papa are dreptul să vorbească cu fermitate în apărarea căsătoriei tradiționale. Căsătoria, prin însăși scopul ei natural, este orientată spre unirea complementară dintre un bărbat și o femeie și spre darul copiilor; relațiile homosexuale despart sexualitatea de aceste bunuri ale căsătoriei. În fapt căsătoria nu este o convenție prin care două persoane caută binele propriu. Ea implică dăruirea de sine, atât între soți cât și în creșterea copiilor. Uniunile sexuale între persoane de același sex violează ordinea morală. Premisa acestor uniuni este activitatea homosexuală a partenerilor. Activitatea homosexuală violează legea naturală, învățătura biblică clară și învățătura magisteriului Bisericii Catolice. Efortul de a aproba uniunile de același sex de către societate, conștient sau inconștient, subminează căsătoria tradițională egalând-o cu comportamente păcătoase. Căsătoria tradițională, în schimb, este o ocazie de a imita iubirea lui Isus pentru mireasa sa, Biserica.
- Cum credeți că percepe papa Benedict rolul familiei în reevanghelizarea Europei?
Impresia mea este că el crede că nu poate exista o reevanghelizare a Europei fără apărarea și înnoirea familiei. Cele două aspecte sunt intim legate. Enciclica sugerează faptul că iubirea este izvor de speranță. Dacă este să fie o reevanghelizare a Europei, ea va veni prin iubire, care se naște în familie.