|
Au primit hirotonirea întru preoție 39 de diaconi: 21 (franciscani), în solemnitatea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul (24 iunie) la Roman; 18 (diecezani), în solemnitatea Sfinții Apostoli Petru și Paul (29 iunie), în catedrala din Iași. În numărul viitor vom reveni cu amănunte. Vă oferim în continuare câteva gânduri legate de preoție, în special despre rolul familiei în chemările la preoție. În urmă cu vreo 50 de ani m-am întâlnit cu o persoană venită din Rusia comunistă și din una în alta am întrebat-o unele lucruri cu privire la credință. Ea mi-a spus: "La noi în sat biserica a rămas fără preot; cineva are cheile. În anumite zile de sărbătoare ne ducem la biserică și acolo pregătim altarul cu flori, cu lumânări pe care le aprindem și aranjăm veșmintele preoțești ca pentru serviciul divin. Apoi ne rugăm, cântăm cântece religioase și plângem... Nu avem un preot care să celebreze sfânta Liturghie..." Aceste cuvinte nu le pot uita, ele mi-au sfâșiat inima gândindu-mă că acele suflete nu pot avea sfânta Liturghie. Isus Cristos, venind în lume să mântuiască omenirea, a predicat noua sa învățătură, a adus jertfa de pe Calvar, a orânduit o nouă împărăție care este sfânta Biserică. El a avut grijă ca toți oamenii care vor primi învățătura sa să aibă păstori care să fie înzestrați cu puterea de a învăța pe oameni, de a le administra sfintele sacramente, spre a putea să ajungă la mântuire. Aceste persoane sunt episcopii în calitate de succesori ai apostolilor și preoții. Ei continuă lucrarea lui Isus Cristos. Sfânta Carte notează: "Orice preot e luat dintre oameni și este pus pentru oameni în slujba celor privitoare la Dumnezeu, ca să aducă daruri și jertfe pentru păcate" (Ev 5,6). Sfântul Paul scria creștinilor din Corint: "Oricine să ne vadă ca slujitori ai lui Cristos și administratori ai tainelor lui Dumnezeu" (1Cor 4,1). Sfântul Ioan Gură de Aur spunea: "Preotul stă între Dumnezeu și oameni: el aduce binecuvântările divine pe pământ și duce sus la Dumnezeu rugăciunile noastre". Sfântul Ambrozie îl numește pe preot "administratorul iubirii lui Cristos". "Preotul nu este preot pentru sine, spune sfântul Ioan Vianney, el nu-și poate da sieși dezlegarea, el nu-și administrează sieși sacramentele, el nu este pentru sine, dar pentru voi. Dacă am avea credință, l-am vedea pe Dumnezeu ascuns în preot, ca o lumină după un geam de sticlă. Dacă preotul ar ști ce este, el ar muri de groază". Preotul este ambasadorul lui Cristos. El este o lumină ce învață cuvântul lui Dumnezeu, ne împacă cu Dumnezeu, ni-l dă pe Isus Cristos la sfânta Liturghie în sfânta Împărtășanie. Cu ani în urmă am fost chemat la un om grav bolnav. Se zbătea între viață și moarte. Imediat după ce l-am îngrijit, împăcându-l cu Dumnezeu, omul s-a liniștit și a spus: "Acum pot să mor, căci sunt împăcat cu Dumnezeu". Biserica lui Cristos a avut mereu preoți care să poarte de grijă celor ce cred și să conducă pe oameni pe calea mântuirii. Dar după război a venit un val de necredință sau mai bine zis de preocupare exagerată de cele materiale. Chemările au scăzut în mod simțitor, familiile au câte un copil, cel mult doi și în felul acesta nu mai sunt preoți în unele regiuni ale pământului, mai ales în Europa. Citeam într-o revistă că în Franța s-au închis multe seminarii; în urmă cu câțiva ani îmi spunea un preot venit cu un grup de turiști din Franța că el are în administrație șapte parohii. Lumea aleargă nebună numai după cele pământești, uitând de viața viitoare și de bunul Dumnezeu. Sfântul Augustin are o vorbă cam tare când spune: "Mulți au ajuns nebuni deoarece s-au socotit înțelepți". Isus a spus așa de limpede: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui și toate celelalte vi se vor da vouă". A nu ține cont de acest mare adevăr, este o mare rătăcire. Într-o zi îmi spunea cineva: "Valul acesta va ajunge și pe la noi cel mult în 30-40 de ani. Desigur că valul relelor va veni, dar depinde dacă el va găsi teren spre a se extinde sau se va izbi de un zid puternic care este credința în Isus Cristos și atunci se va sfărâma. Totul depinde de harul Domnului și de tăria noastră în credință. Ioan Paul al II-lea, de fericită pomenire, într-o scrisoare numită "Vă voi da vouă păstori", spunea clar: "Chemarea la preoție este un dar al lui Dumnezeu, dar el este și un dar pentru Biserica întreagă. De aceea Biserica e chemată să păzească acest dar, să-l prețuiască și să-l iubească: ea este responsabilă de apariția și dezvoltarea vocațiilor preoțești. Astăzi mai mult ca oricând este necesară răspândirea și înrădăcinarea convingerii că toți membrii Bisericii au harul și responsabilitatea de a se îngriji de vocații". În continuare, scrisoarea papei vorbește despre răspunderea pe care o au episcopii și "responsabilitatea cu totul specială pe care o are familia creștină în promovarea și încurajarea chemărilor la viața preoțească". "Lipsa preoților este cu siguranță tristețea oricărei Biserici. Pastorația vocațională a Bisericii trebuie să tindă la reconstruirea "mentalității creștine" care este generată și susținută de credință. Ea este mai necesară ca oricând". "O stea strălucește deasupra casei de unde vine un preot, spunea cardinalul Faulhaber. O stea strălucește deasupra capului aceluia care a ajutat la educarea unui preot". O familie cu adevărat creștină și care își trăiește din plin credința este ca o pepinieră unde seva dezvoltă o chemare sau mai multe la viața preoțească sau la viața consacrată. O familie creștină este ca un mic seminar unde se vor naște și crește acei copii care într-o zi își vor lua zborul spre adevăratele școli de formare a viitorilor preoți. O familie care trăiește cu un adevărat spirit de credință nu se va lăsa agitată de curentele lumii moderne. Cu o încredere deplină în providența divină, nu se va speria nici de sărăcie și nici de alte greutăți ce se vor abate asupra ei. O familie este primul seminar în care copiii pot dobândi încă de la început sensul evlaviei și al rugăciunii precum și iubirea față de Biserica lui Cristos pentru care doresc să se facă preoți. Fericitul Henric Suzone era copil mic și o însoțea pe mama sa la sfânta Liturghie. El a observat că deseori în timpul serviciului divin ochii mamei erau plini de lacrimi. Într-o zi a întrebat-o: "Mamă, de ce plângi la sfânta Liturghie?" Acea mamă a dat un răspuns demn de un mare teolog: "De ce să nu plâng când îl văd pe Isus Cristos răstignit pe cruce, cu trupul însângerat cum suferă și moare pentru noi". Ce impresie au făcut aceste cuvinte și gestul mamei, nu mai e nevoie să o spun... Am relatat acest fapt ca să arăt rolul cel mare pe care îl are o mamă în cultivarea și dezvoltarea chemărilor asupra copiilor. Într-o familie mama este ca un spiritual în seminar; din credința pe care o trăiește ea va revărsa și în sufletul copiilor, iar aceștia vor păși și cu mai mult avânt spre altarul Bisericii. Chemarea la starea preoțească este un mare dar, însă acesta nu se poate cumpăra cu bani, nici nu se dobândește prin știință, ci prin rugăciune și pocăință și prin săvârșirea de fapte bune, printr-o credință trăită în viața de fiecare zi. "Fericită e familia care va da un preot Bisericii lui Isus Cristos!" Pr. Anton Bișoc
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |