Răspundem...
* Ne-au mai scris de sărbători: pr. Ștefan Ștef (Blaj); Comunitatea "Sfântul Ioan Calabria" (Răcăciuni). Vă mulțumim!
* N.I. (Dărmănești). Citiți în continuare revista "Lumina creștinului". În pagina 24 va fi publicat un articol cu privire la problema de sănătate care vă interesează.
* A. (Pârgărești). "Vă fac cunoscut că în Biserica Catolică există o defecțiune mare în legătură cu sfânta Împărtășanie, oare nu a spus Isus: "Luați și mâncați acesta este trupul meu, luați și beți acesta este sângele meu". La noi nu se face așa ceva. Am umblat la toate sectele, la penticostali, reformați, evangheliști, protestanți, greco-catolici, ortodocși, toate religiile se împărtășesc cu pâine și cu vin, iar noi suntem singura religie care nu practică așa cum a lăsat Isus. Oare nu în sfânta Evanghelie ne spune Isus că nici o frântură nu se modifică și spiritul legii nu se schimbă; la fel și în Vechiul Testament, Dumnezeu se adresează poporului: "Nimic să nu scoateți din lege și nimic să nu adăugați la ea", așa că trebuie să respectăm legea sfântă".
Tradiția și Sfânta Scriptură cuprind tezaurul sfânt al credinței și sunt primite și venerate de către Biserică. În plus, misiunea de a interpreta cuvântul lui Dumnezeu scris sau transmis a fost încredințată Bisericii. Dv. excludeți tradiția, ceea ce nu e tocmai corect. De altfel, dacă stați și vă gândiți, veți descoperi multe lucruri pe care le faceți și nu sunt notate în Sfânta Scriptură. În Biserica Romano-Catolică sunt momente când credincioșii se pot împărtăși cu ambele specii. Pentru practicitate s-a adoptat obiceiul de a se da împărtășania sub specia pâinii. În secolul al XIII-lea obiceiul de a administra sfânta împărtășanie numai sub forma pâinii a început să se răspândească. La Conciliul din Constanța din 1415 s-a decretat ca acest obicei să fie primit. Distribuirea împărtășaniei numai sub forma pâinii a rămas practica Bisericii latine până în zilele noastre. Catehismul Bisericii Catolice notează: "Datorită prezenței sacramentale a lui Cristos în fiecare dintre specii, împărtășirea numai cu specia pâinii permite primirea întregului rod de har al Euharistiei. Din motive pastorale, acest mod de a se împărtăși a fost stabilit în mod legitim drept cel mai obișnuit în ritul latin. Totuși, "sfânta Împărtășanie își realizează mai deplin forma de semn când se dă sub ambele specii. Căci sub această formă, semnul ospățului euharistic este pus în lumină mai deplin". Aceasta este forma obișnuită de împărtășire în riturile orientale". În canonul 925 din Codul de drept canonic este notat: "Sfânta Împărtășanie să fie dată numai sub specia pâinii sau, respectându-se legile liturgice, sub ambele specii; totuși în caz de necesitate poate fi dată chiar numai sub specia vinului".
* Iosif Iacob (Roman). "Nu trece o zi în care să nu aflăm o veste proastă, cutremure, surpări de terenuri, accidente, inundații, taifunuri, uragane, războaie civile, sinucideri, crime în interiorul familiilor sau subiecte blasfematoare la adresa lui Dumnezeu. Așadar, viața de fiecare zi se transformă într-o așteptare înspăimântată a nenorocirii. Chiar și cei tari în credință se pomenesc uneori întrebându-se dacă nu vine cumva sfârșitul. Cred că un adevărat creștin nu are dreptul să se teamă de sfârșit, deoarece prin sfârșit se termină cu stăpânirea satanei. Nu trebuie să ne fie frică de moarte, căci prin moartea trupului trecem la viața harului. Mult mai îngrijorător este alt lucru, și anume nepăsarea față de valorile moralei creștine și distrugerea acesteia. Sunt tot mai mulți tineri care tind spre valori materiale, tineri care găsesc demodat și rușinos să acorde respect sau să cultive sentimente nobile. Vina este mai puțin a lor și mai mult a părinților, educatorilor, mass-media și a păstorilor, care nu le-au explicat probabil cu destulă convingere cine este mai important. Dumnezeu sau banul... Cât privește înșelătoarea sete de câștig, sfântul apostol Iacob ne prezintă clar în scrisoarea sa cap. 4,13-17 și cap. 5,1-6 unde ne duce dorința de avere. În ceea ce privește lăcomia pentru moștenirea materială a lumii acesteia, Isus ne vorbește clar în Evanghelia după Luca (12,13-21), prin pilda bogatului care i-a rodit țarina. Adevărata moștenire pentru care trebuie să luptăm este moștenirea vieții veșnice, spune Isus în Evanghelia după Marcu (19,27-30)... Tot datorită lăcomiei, în lume se duce o luptă nebună prin impunerea unei așa-zise democrații cu arma în mână, dar adevărul este că sub această mască se urmărește câștigul material. Prin aceasta se provoacă suferința tot mai mare a celor sărmani. Bineînțeles că la armă se răspunde cu arma și așa se pierd viețile oamenilor nevinovați...
Suntem de acord cu dv. când spuneți că din ce în ce mai mulți oameni aleargă după bunuri materiale și că lui Dumnezeu nu i se dă cinstea ce i se cuvine. Dar nu suntem de acord când spuneți: "E ceva penibil și chiar diabolic să vezi cum slujitorii Bisericii binecuvântează militari care merg să ucidă oameni. Isus a spus "Cine scoate sabia din teacă, de sabie va muri". Tot de la Isus am învățat că arma cea mai bună și puternică împotriva răului este rugăciunea". În primul rând binecuvântarea nu înseamnă acordul pentru a ucide; e vorba de o rugăciune pentru ca Dumnezeu să dea lumină și înțelegere celor implicați în conflict. În al doilea rând, depinde în ce fel de război merg acei militari. Una este să meargă să vă apere pe dv. și alta este să meargă să cucerească. În Catehismul Bisericii Catolice la numărul 2308 este notat: "Fiecare cetățean și fiecare guvernant este obligat să acționeze pentru evitarea războiului. Totuși "atâta timp cât va exista primejdia de război și va lipsi o autoritate internațională competentă și înzestrată cu forțe corespunzătoare, nu se poate nega guvernelor dreptul la legitimă apărare, cu condiția să fi fost epuizate toate mijloacele de reglementare pașnică". Iar în Compendiul Catehismului Bisericii Catolice la numărul 483 găsim: "Când este permisă din punct de vedere moral folosirea forței militare? Folosirea forței militare este justificată din punct de vedere moral de prezența simultană a următoarelor condiții: certitudinea că a fost cauzată o daună de durată, gravă și sigură; ineficacitatea oricărei alternative pașnice; condiții de succes bine întemeiate; grija de a nu cauza rele mai grave, ținând cont de puterea pe care o au astăzi mijloacele de distrugere".
* Ioan Cojan (Traian, NȚ). "Timpul pascal ne îndeamnă să reflectăm cu multă atenție la cele 40 de zile pe care Isus le-a mai trăit pe pământ de la învierea din morți și până la înălțarea sa la cer. Isus a voit ca în cele 40 de zile să se arate apostolilor în diferite ipostaze pentru ai convinge de realitatea învierii și pentru a-i trimite în toată lumea pentru a predica evanghelia la toată făptura. Sunt edificatoare aparițiile sale după înviere, începând cu Maria Magdalena care plângea la mormântul gol, continuând cu momentul emoționant când s-a alăturat celor doi ucenici care mergeau spre Emaus și l-au recunoscut la frângerea pâinii, când li s-a arătat ucenicilor, lui Toma, când Isus a apărut pe malul lacului Tiberiadei pe când apostolii erau la pescuit și a făcut ca aceștia să prindă un număr mare de pești... Desigur că și creștinii de azi și din toate timpurile fac parte din rândul celor fericiți care nu l-au văzut și totuși cred în Domnul înviat...".
Întrucât suntem în Anul Sfintei Scripturi este bine ca toți cei care doresc să afle cât mai multe despre Isus înviat și înălțat la dreapta Tatălui să vă urmeze exemplu în a medita textele sfinte pentru ca din ele să ia învățătură și hrană pentru suflet.
* Ion Crișu (Pădureni, BC). "Pentru că recent a fost Ziua Tineretului la nivel diecezan doresc să transmit tinerilor multă sănătate și numai gânduri bune. Când le urez "gânduri bune" mă adresez tinerilor să se gândească la vocația la sfânta preoție. Sunt foarte mulți tineri care până la o anumită vârstă se gândesc la acest pas, dar nu au curajul și sprijinul să meargă mai departe. Eu îi îndemn că dacă au așa ceva în gând să nu abandoneze, ci să ducă la îndeplinire această dorință a lor și a lui Isus. Cu siguranță, Dumnezeu va fi alături de ei și-i va ajuta să treacă prin toate. Dacă nu vor răspunde chemării pe care o simt vor regreta toată viața. Eu vorbesc din experiență pentru că și eu ca orice copil sau tânăr am fost întrebat sau mi-am pus întrebarea: Ce voi fi când o să fiu mare? Și cum la acea vreme eram ministrant am spus că vreau să fiu preot, dar...".
Gândul dv. este frumos, dar nu de-ajuns. E nevoie în afară de cele notate de dv. și de rugăciune pentru vocații. Însuși Isus spune că "secerișul este mare, dar lucrătorii sunt puțini; rugați deci pe stăpânul secerișului să trimită lucrători în câmpul său". Oricum, faptul că vă preocupați pentru ca Dumnezeu să ridice oameni care să ducă mai departe mesajul este demn de laudă. Într-adevăr, așa cum ne învață Catehismul Bisericii Catolice (nr. 1548), "preoția este sacramentul prin care Cristos însuși este prezent în Biserica sa în calitate de cap al trupului său, păstor al turmei sale, mare preot al jertfei răscumpărătoare, învățător al adevărului. Toate acestea se realizează prin slujirea bisericească a celui hirotonit".