- Anul Sfintei Scripturi - |
Biblia și rostirea
Creștinismul nu poate fi clasificat în mod strict drept o religie a cărții, fie ea și Biblia. Dacă scrisul ar fi fost în stare să cuprindă și să exprime totul, poate că Isus Cristos ar fi recurs la acest mijloc și ar fi orânduit o mișcare în acest sens (preluând, să spunem, colaboratori din rândul scribilor). Asta nu înseamnă că a disprețuit Scripturile. Dimpotrivă. Dar de aici și până la a atribui - cum se încearcă pe ici pe colo - chiar rol de "inventator" al creștinismului unuia dintre autorii principali ai textelor neo-testamentare, pentru că a avut capacitatea de a se exprima și prin scris (și ar fi avut "inspirația" să-l fondeze în persoana lui Cristos) este o distanță enormă.
Despre Isus știm că "s-a bătut" în texte scrise ("căci scris este...") doar cu Satana. Atunci însă când propune învățătura sa discipolilor se exprimă în mod diferit: "Ați auzit că s-a spus celor din vechime..., eu însă vă spun..." (cf. Mt 5,21-43). Să fie numai amprenta de redactor a evanghelistului? Cu siguranță că este ceva mult mai profund chiar și decât ceea ce vrea acesta să sugereze: proclamarea unei noi legi pe un nou munte. Este vorba de importanța rostirii: aceasta e importantă, așa cum important este cuvântul. Cuvântul nu se reduce la ceva gândit (cum ar fi în cazul ideii). E mai curând ceva exprimat, îndreptat spre altcineva, în sens de comunicare.
Începând de la dinamica creației prin Cuvânt și continuând cu încheierea de alianțe Dumnezeu-om (toate din inițiativa lui Dumnezeu care "vorbește") și cu glăsuirea prin profeți, mereu este decisiv fluxul verbal. Nu întâmplător ultimul dintre profeții înaintemergători lui Cristos se definește pe sine drept "voce". În Isus Cristos, rostitorul, rostirea și rostitul (adică rezultatul rostirii) devin una ("Cuvânt" în prologul evangheliei scrise de Ioan). După Cristos (considerat în sensul strict al istoriei umane ca punct de referință), Biserica - expresie și exprimare - ca rezultat al rostirii, este în același timp rostire, Dumnezeu rămânând pe mai departe rostitorul. Așadar creștinismul poate fi definit mai curând ca religie a Cuvântului, dar cu tot dinamismul pe care îl implică acest termen scris cu majusculă și gândit ca flux divin. Scrierea rămâne numai un mijloc, pe linia formelor umane în care se îmbracă acțiunea mântuitoare a lui Dumnezeu, centrată și recapitulată în Cristos (Întruparea Cuvântului).
Așa se explică faptul că în creștinism nu se impune ca o necesitate memorarea textelor sacre, cum se întâmplă în cazul altor religii. Dar nici utilizarea după bunul plac a unor expresii biblice și țopăirea prin Scriptură practicată de unele mișcări aflate în minimă comuniune cu Biserica, nu miros a bine. Sigur, Biblia rămâne o bază de neînlocuit, dar nu trebuie uitat că ea exprimă în totalitate experiențe, mărturii și trăiri ale unor persoane care au intrat pe această linie a fluxului divin îndreptat de Dumnezeu spre oameni ca acțiune salvifică prin Cuvânt. De aici dinamicitatea și devenirea care se cer: pot fi redate și în timpurile noastre și prin alte expresii aceleași valori eterne dacă se intră în acest flux și se devine "voce" pe linia întrupării. Important este spiritul a ceea ce se redă în Scripturi, spirit care depășește limitele unor litere moarte, și pentru că spiritul înseamnă viață, Biblia trebuie trăită nu numai în sensul de a pune în practică ceea ce a ajuns până la noi, ci și de a o ilustra prin concretețea rostirii pentru alții. Altfel spus, "credința se învigorează dăruind-o" (Ioan Paul al II-lea - Redmtoris missio 2).
Pr. Cristian Chinez