Răspundem...
* Ionuț Coceangă (Noviciatul Franciscan, Prăjești). "Am citit în numărul din luna februarie articolul «Mărturie misionară» în care sr. Gabriela Robu a descris așa de frumos cum Dumnezeu a încurajat-o în clipele dificile, mai ales atunci când trebuia să plece departe de cei dragi, de țară etc. Mi-a plăcut curajul ei, dar și felul cum a privit ea lucrurile. Dacă ar fi să luăm în considerație micile noastre fapte în care Dumnezeu ne vorbește am urla de bucurie. Dar este atâta căutare de sine încât îl neglijăm pe Dumnezeu și în felul acesta Domnul rămâne pe locul doi..."
Vă mulțumim pentru gândurile împărtășite. Același răspuns și pentru Amphion Buteanu (Butea) care ne-a scrie cu privire la același articol: "La polul opus acestui crin răsărit în grădina Domnului, spre întristarea mea, se află acea gloată posomorâtă care, în lipsa unei educații religioase și civice, rătăcește lipsită de adevăratul far călăuzitor, scăldându-se în cele mai neînchipuite fapte reprobabile, spunând: «Îmi trăiesc viața». Oare a fi consumator de stupefiante, a te încătușa în lanțurile desfrâului, a-ți însuși ceea ce nu-ți aparține, în cele din urmă să ajungi în pușcărie înseamnă să-ți trăiești viața? E o optică total greșită și depărtată de chiar morala naturală. Omul, prin însăși natura sa, distinge binele de rău, utilul de inutil, frumosul de urât. Atunci, de ce oare o asemenea diferență între rațiune și comportament? Sigur că aici, un cuvânt de spus îl are și societatea care, așa cum se observă, acționează cu o eficiență prea scăzută. Societatea acționează, în mare măsură, cu argumente de constrângere, Biserica cu argumente de convingere, rodul educației sociale se obține prin frică, acel al Bisericii, prin dragoste. Și iubirea adevărată ce nu are hotare și nici limite căci izvorăște din marea iubire. De aceea, se știe că acolo unde nu este Dumnezeu, e numai suferință și dezordine, iar unde domnește iubirea este și Dumnezeu, iar unde este el, e totul".
* Eliz Zugravu (Cluj Napoca). Poeziile pe care ni le-ați trimis sunt în studiu.
* Prof. Ștefan Hreniuc (Suceava); Ioan Cojan (Traian); Emilia Pușcașu (Vatra Dornei); Maria Gabor (Italia); Victor Tarța (Pintic, jud. Cluj). Răspuns la scrisorile dv. veți primi într-unul din numerele viitoare ale revistei.
* Valeriu Mateeș (Bacău) "Prin intermediul acestei reviste, doresc și îndrăznesc a-mi exprima un gând, o părere într-o anumită problemă pe care eu o consider că este de o acută actualitate (din nefericire) și cu urmări dintre cele mai nefaste pentru societate, pentru noi toți, în general. Este vorba despre familie, rolul ei în societate, în viață, în Biserică, rolul educativ pe care părinții ar trebui să-l aibă în educația copiilor în plan spiritual (în special) social și nu numai. Cu riscul de a greși, astăzi familia ca exemplu de credință personală, este în mare pericol și pe un drum ales greșit. Familia nu mai este un exemplu de credință morală, etică și din păcate nici spirituală, nu mai are ca exemplu de viață sfânta familie, se comportă numai după criterii gândite numai de ea. Dacă îmi este permis și nu îndrăznesc prea mult, aș dori să se publice o serie de articole în cadrul revistei «Lumina creștinului» în această direcție, pe această temă, care pe mine mă înspăimântă. De asemeni, tot prin intermediul acestor rânduri, aș dori să profit de ocazie, ca în numele meu și nu numai să transmit... păstorului nostru sufletesc, cu ocazia zilei de 19 martie (sfântul Iosif), urările noastre de bine cu sănătate".
Articole despre familie s-au tot publicat. Există și o pagină specială pentru familii. Important este ca articolele să fie citite de persoanele în cauză. Este frumos că-i transmite-ți părintelui paroh urări de bine de ziua onomastică, mai ales că ați făcut-o și anul trecut.
* Anton Bolog (Săbăoani) "Vă fac cunoscut situația mea în legătură cu frații mei. Eu mi-am făcut casă în grădina mamei mele, dar ea nu mi-a făcut acte pe pământul pe care mi l-a dat cu acordul fraților. Mă judec cu frații mei de patru ani ca să recapăt pământul moștenit de la părinți... În situația noastră am fost opriți cu toții de la sacramente până ne vom împăca, dar nu s-a ajuns la o înțelegere cu ei. Nici acum nu s-a terminat procesul. Frații mei se duc la altar să primească sfânta Împărtășanie, eu nu mă pot spovedi, dar ei pot? Eu am patru ani de când nu mă pot spovedi din cauza lor..."
Este clar că dacă lucrurile stau așa cum le descrieți, nu se pot împărtăși. Fiecare este răspunzător de ceea ce spune la scaunul de spovadă. Din cele pe care ni le-ați scris am dedus că și dv. le purtați ranchiună. Nu sunteți eliberat de ură. Nimeni care trăiește în ură și dușmănie nu se poate apropia de sfânta Împărtășanie. Apostolul Paul spune: "Oricine va mânca pâinea aceasta sau va bea potirul Domnului cu nevrednicie va fi vinovat față de trupul și sângele Domnului. Să se cerceteze, așadar, pe sine omul și așa să mănânce din pâine și să bea din potir. Fiindcă acela care mănâncă și bea cu nevrednicie își mănâncă și își bea propria osândă, nesocotind trupul Domnului" (1Cor 11,27-29). Vă îndemnăm să vă rugați pentru pace, liniște și împăcare și să iertați din toată inima. Rugați-vă ca și frații dv. să treacă prin aceeași experiență a iertării.