Cina cea de taină (II)
Cina cea de taină a lui Leonardo este fără îndoială una dintre cele mai frumoase și mai importante lucrări din istoria picturii. Calitatea picturii murale a fost recunoscută la foarte scurt timp după încheierea lucrării; au fost făcute copii și a fost lăudată în scrierile vremii. După cucerirea orașului Milano în 1499, se spune că regele francez și-a exprimat dorința de a duce pictura în Franța, dar sfetnicii săi se pare că l-au convins să nu facă aceasta, pe motiv că, din cauza condițiilor tehnologice ale vremii, transportarea picturii ar fi însemnat distrugerea acesteia.
În alte tablouri, Cristos și apostolii apar figuri statice, aliniate de-a lungul mesei cu Iuda în partea cealaltă a mesei și cu Ioan care-și pleacă mereu capul pe pieptul lui Isus.
Compoziția lui Leonardo este deosebit de simplă, Isus fiind axul de simetrie și centrul de interes, restul personajelor repartizându-se simetric, în grupuri de câte trei, de-o parte și de alta, într-un singur plan, în prim plan. În spatele personajelor se profilează cerul albastru prin trei ferestre ce dau spre exterior.
"Adevăr, adevăr vă spun vouă, unul dintre voi mă va vinde" (Mt 26,21) Leonardo surprinde reacția fiecărui participant la cină, protestul față de această trădare. Surprinde în concordanță cu personalitatea, caracterul și temperamentul fiecăruia, expresivitatea chipului, înregistrând 12 ipostaze diferite.
Apostolii, de la stânga la dreapta sunt: Bartolomeu, Iacob cel Mic, Andrei, Iuda, Petru, Ioan, Toma, Iacob cel Mare, Filip, Matei, Iuda Tadeu, Simon.
Întreaga reprezentare este supusă unor riguroase reguli de simetrie și de perspectivă, dând iluzia că spațiul real al sălii de mese se prelungește până în spatele scenei. Ca să ajungă la acest efect, Leonardo a folosit și alte elemente: dimensiunea mărită a figurilor (mai mari decât în realitate), puternica intensitate dramatică redată în diferitele expresii ale apostolilor. Se creează astfel iluzia spațială și senzația că mesenii din această lucrare sunt alături de cei reali din sala de mese.
Isus
Așadar, Cina cea de taină a fost construită în mod simetric, după legile perspectivei centrale, cu figura principală, Isus, în centru. Din punct de vedere fizic și psihologic, el este izolat de celelalte figuri și cu mâinile arată către pâine și vin, făcând din introducerea Euharistiei evenimentul central. Brațele deschise trimit și la evenimentele care vor urma: pătimirea și moartea pe cruce; este absorbit de oferirea de sine însuși ca jertfă.
Aureola lui Isus este substituită de ferestrele așezate în spate.
În concepția lui Leonardo, celelalte figuri reacționează direct către Isus și, în același timp, unii dintre ei vin în contact între ei. (va urma)
Pr. Cornel Cadar