A trăi în optica învierii
"Dacă, așadar, ați înviat împreună cu Cristos, râvniți la lucrurile de sus, unde Cristos șade de-a dreapta lui Dumnezeu. Năzuiți spre cele de sus, nu la cele de pe pământ" (Col 3,1-2).
Cufundați cum suntem în cursa timpului care trece, nu mai suntem obișnuiți să vedem viața și istoria în optica învierii, când apostolul ne invită să căutăm și să ne gândim la "lucrurile de sus, unde se află Cristos...". La prima vedere, aceste cuvinte par o invitație să ne trăim credința, dezinteresați și departe de activitățile pământești. Însă, în realitate, ne dau cheia de interpretare a lucrurilor și evenimentelor, tocmai pentru că suntem fii ai învierii și totul trebuie să fie interpretat și trăit de noi în lumina acestui eveniment fundamental al vieții noastre de persoane răscumpărate. De fapt, fără înviere suntem "cei mai nefericiți dintre toți oamenii" (1Cor 15,19). De altfel, ce au făcut apostolii și evangheliștii dacă nu să interpreteze toată istoria lui Dumnezeu cu omenirea în optica învierii Domnului? În această optică, și Ioan și Petru, chemați de femei la mormânt, deși abia au văzut ștergarul și fâșiile de pânză în mormântul gol, au crezut. Astfel, acele pânze au devenit semn elocvent și acel mormânt gol a strigat către ei plinătatea vieții.
De aceea, a trăi în optica învierii înseamnă a aduna în zdrențele istoriei noastre personale și în pânzele îmbibate de suferință și de sânge ale atâtor istorii de frați și surori în umanitate viața care pulsează și dorește timpuri noi de dreptate, de solidaritate și de pace. A trăi în optica învierii înseamnă a fi siguri că "nu există spini fără trandafiri", adică faptul că legea vieții trece în mod necesar prin dăruirea de sine și aceasta implică adesea suferință și sacrificiu. Cel Viu este viu pentru că mai înainte a fost Cristos suferind care și-a dat viața pentru noi: nu există înviere fără moarte și viața nu apare fără ca sămânța să moară.
A trăi în optica învierii înseamnă a iubi ca acea sărmană doamnă, înaintată în vârstă și în credință, care în fiecare săptămână vizita un tânăr într-o pușcărie din orașul Sao Paulo. După mai multe luni, văzând-o așa de asiduă în vizite, un lucrător al pastorației din închisori a întrebat-o dacă acel condamnat era fiul său. A răspuns cu demnitate și cu voce joasă: "Acel tânăr l-a ucis pe fiul meu, dar are o istorie tristă și nu a avut niciodată parte de prezența și îngrijirile unei mame. Vin aici pentru ca să se simtă iubit și să aibă speranța de viață și de libertate". Nici chiar moartea nu ucide puterea iubirii! Paștele este cel care învinge! (Francesco Biasin, De la Răsărit până la Apus, 27 martie 2005)