Semnificația coroanei de Advent
Coroana de Advent este unul dintre simbolurile creștine folosite pentru a aminti de venirea lui Mesia. Într-un interviu acordat agenției Zenit, pr. Juan Javier Flores Arcas, rector al Institutului Pontifical "Sfântul Anselm" din Roma, a vorbit despre semnificația coroanei de Advent. Redăm interviul tradus de Catholica.ro.
- Ce semnifică cele patru lumânări ale coroanei de Advent?
Fiecare timp liturgic are propriile semne. Și Adventul deci. Coroana de Advent provine din nordul Europei, mai exact din Scandinavia, iar în ultimii ani a intrat puternic în comunitățile noastre creștine. Ea constă dintr-un cerc de ramuri verzi, fără flori, pe care sunt puse patru lumânări. Cel mai bine este să fie de culoare violet. Lumânările simbolizează cele patru săptămâni ale Adventului și sunt treptat aprinse în fiecare dintre duminici. Coroana trebuie pusă într-un loc vizibil, foarte aproape de altar sau de amvon, pe o masă mică sau atârnată de tavan.
- În afara punerii ei într-un loc special în biserică, poate fi ea o piesă centrală în casele noastre de exemplu?
Este un obicei în țările vorbitoare de limbă germană să se ia acasă și să se pună în locuri importante din casă, pentru a arăta așteptarea lui Mesia; astfel, celebrarea liturgică intră zi de zi în viața de familie, imprimând viața creștinului cu semnificații creștine și cu arome mesianice.
- În ce fel venirea lui Isus Cristos poate fi înțeleasă an de an ca o noutate?
Venirea lui Cristos este veche și în același timp nouă. Este un eveniment din trecut care este actualizat în celebrarea liturgică. Biserica este mai întâi de toate mireasa lui Cristos, singurul preot suprem. În acest sens, ea este cea care primește sacramentele, nu cea care le produce sau le creează. Biserica celebrează sacramentele ca o colaboratoare a mirelui de la care primește viața și totul, pentru a putea acționa. Din acest motiv, sensul și scopul celebrării liturgice este tocmai să facă generațiile să participe activ la opera de mântuire a lui Cristos. În Advent opera de mântuire se exprimă în mod escatologic. Este vorba de Cristos judecător, domn și rege care va veni la sfârșitul timpurilor. Misterul cultului liturgic face posibil ca veșnicia să irumpe în vremelnicie pentru ca misterul originar să fie celebrat și mântuirea să ajungă la toate generațiile. (...) "Cristos acționează cu adevărat în sacramente ca preotul suprem al Bisericii sale, pe care o eliberează prin acțiunea sa mântuitoare și o conduce la viață", spunea Odo Casel. Timpul Adventului conduce Biserica spre pragul existenței sale, și tocmai de aceea marea trăsătură a Adventului anului 2005 trebuie să fie speranța. Suntem chemați să realizăm în mod deplin planul pe care Dumnezeu îl are cu noi. Acest lucru ni-l amintește Adventul care plăsmuind prezentul ne prezintă viitorul.
- Ce particularitate liturgică ați sublinia din acest timp al Adventului?
Adventul este un timp real și actual. Ascultând profețiile încă neîmplinite, vedem cum lumea trece pe sub ochii noștri și tânjim la lumea viitoare, pe care începem să o trăim și pentru care ne pregătim în prezent. În timp ce așteptăm un mâine fericit și râvnit, lucrăm în prezentul actual și plin de speranță, privim spre trecut - întruparea lui Cristos - și suntem bucuroși că l-am avut printre noi, întăriți fiind în trupul nostru care a fost și al lui, care de aceea este plin de puterea mântuitoare infuzată de el. Adventul este un timp real și prezent care, adâncit în trecutul mesianic, ne proiectează spre viitorul profetic. Sfânta Treime este prezentă în întregul proces: Tatăl care creează, Fiul care vine în această lume și o recreează, iar Duhul Sfânt care o sfințește și o unește în iubire.