"Un gest ilicit și imoral"
Interviu cu PS Aurel Percă
Cazul Adrianei Iliescu, mamă la 67 de ani a unui copil apărut prin fertilizare in vitro, este deja bine cunoscut publicului român, și nu numai. Au existat numeroase reacții, pro și contra. Catholica a stat de vorbă cu PS Aurel Percă, episcopul auxiliar al Diecezei de Iași, licențiat în teologie morală la Roma, la Academia Alfonsiană, pentru a afla un punct de vedere catolic asupra problemei în discuție. Redăm în această pagină o parte din interviu, cei interesați putându-l citi în întregime pe siturile www.catholica.ro și www.ercis.ro.
- Preasfințite, conform învățăturii Bisericii Catolice, care sunt principalele probleme pe care le ridică gestul Adrianei Iliescu în particular, recurgerea la fertilizare in vitro la o vârstă înaintată în special?
Problemele pe care le ridică recentul caz de naștere a unui copil la o vârstă înaintată, dincolo de limita biologică normală, sunt multiple. Situația este și mai complicată, deoarece pentru nașterea acestui copil s-a recurs la fecundarea artificială (numită in vitro) și că acest caz se asimilează maternității "surogat", întrucât embrionul rezultat în fecundarea artificială nu poartă nimic din ființa acestei doamne, ci l-a primit în sânul ei pentru gestație (fecundare heterologă). Acest act are un caracter ilicit și imoral.
- Practic, Adriana Iliescu a dorit să aibă un copil, și a primit ce a vrut, prin intermediul tehnologiei. Se poate vorbi despre un drept de a avea un copil?
Copilul este un dar, și nu un produs și nici un drept. Viața embrionului nu poate fi prețul plătit pentru simpla dorință a cuiva de a avea un copil "cu orice preț". Copilul este conceput, zămislit, nu produs; el este o persoană care este primită, nu un obiect care este comandat. În fecundarea artificială, copilul este "comandat", este "fabricat". Ca "produs" trebuie să satisfacă exigențele celui care l-a "comandat". Procreația este astfel degradată la nivel de "reproducere"; din acțiune umană tinde să se transforme în operație tehnică. Are loc o depersonalizare a actului procreator care devine un proces tehnologic, făcând ființa umană proprietate a celui care este în măsură să-l genereze în laborator.
- Spuneați că Adriana Iliescu a fost o mamă-surogat. Ne puteți explica ce înseamnă și în ce constă gravitatea acestei posturi?
Ruperea legăturii dintre viața conjugală și procreație devine și mai gravă și complexă atunci când se asociază existenței ca mamă-surogat (cea care oferă sânul ei purtării unui embrion și care nu are nimic din ființa ei). De aceea este inacceptabilă din punct de vedere moral maternitatea "surogat": ea este contrară unității căsătoriei și demnității procreării persoanei umane. Apoi, aici sunt în joc: identitatea biologică și identitatea psihologică și juridică a embrionului; manipularea corporalității copilului care primește patrimoniul genetic de la două persoane absolut străine. Fiecare copil are dreptul de a ști cine sunt părinții lui; copilul care se naște în acest fel, din punct de vedere psihologic, îi va fi imposibil să realizeze o "identificare" cu tatăl.
- Gândindu-ne acum la femeile care nu pot avea copii, dar care doresc foarte mult să fie mame, ce le spune acestora Biserica?
Femeilor care nu pot avea copii și ar fi tentate să recurgă la asemenea tehnici de "reproducere" le amintesc învățătura Bisericii sintetizată în Catehismul Bisericii Catolice: "Evanghelia arată că sterilitatea fizică nu este un rău absolut. Soții care, după ce au epuizat remediile medicale legitime, suferă de sterilitate, se vor uni cu crucea Domnului, izvorul a toată rodnicia spirituală. Ei își pot manifesta generozitatea adoptând copii părăsiți sau împlinind slujiri exigente față de aproapele" (CBC 2379). Când există motivații puternice de credință, orice dorință de a avea un copil "cu orice preț" se poate rezolva foarte ușor prin asemenea gesturi, așa cum multe femei de bună voința au dovedit că se pot "împlini" ca femei și mame pline de generozitate.