Răspundem...
* A. (Dărmănești). "M-am întrebat de multe ori: ce-l determină pe om să-și deschidă inima și ochii în a fi credincios. Eu nu pot să fac acest lucru decât, poate, la spovadă sau în scris. Credeți că ar trebui să fiu mai deschisă, mai credincioasă?".
Când un om îl descoperă pe Dumnezeu lucrurile încep să se schimbe în el și în jurul lui. Atunci înțelege mai clar că e chemat să trăiască o scară de valori care este diferită de scara lumii în care se află. Victoria lui Cristos care a învins moartea și păcatul trebuie să fie și victoria lui, motiv care dă credință și curaj. Dacă este deschis față de Dumnezeu, cu siguranță va fi deschis și față de oameni care sunt creaturile sale. Curajul lui Cristos va trebui să-l caracterizeze. Sfântul Paul spune că fără rugăciune, fără luptă, fără efort nu se poate întrezări victoria. Toate acestea trebuie să le luați în considerație ca să fiți ceea ce vă doriți. La poezii nu este suficientă numai rima.
* Hilda Totoescu (Siret). "În revista din luna septembrie în cadrul editorialului "Mesajul tinerilor" ați prins foarte bine diferitele aspecte ale căutărilor, rătăcirilor și frământările tinerilor de astăzi, le-ați enumerat și ați remarcat și partea luminoasă a problemei: existența Zilei Mondiale a Tineretului, ce-l are pe Isus Cristos în centru și deci convertirea, speranța și iubirea. Deși au trecut 28 de ani de când sunt (profesoară) pensionară mă preocupă mereu starea spirituală a tineretului și de care noi, mai maturii, trecuți, vorba aceea, prin foc și sabie, răspundem întrucâtva. Ce mă nemulțumește din cele spuse de dv., este că enumerați printre flagele "neolegionarismul"".
Vă mulțumim că urmăriți publicațiile Editurii "Presa Bună" și le citiți. În editorialul pe care îl citați nu se neagă lucrurile bune și lăudabile făcute de cei din trecut: cinstirea lui Dumnezeu, practicarea cinstei, a muncii, a voluntariatului, spiritul de jertfă etc. Se referă mai curând la ceea ce dv. ați sesizat în scrisoare: "E drept, noțiunea de legionar s-a cam deformat, s-a avut grijă să fie cunoscut ca idealul forței (chiar al crimei), al judecății mintale, într-un fel al dreptului pumnului". De altfel, analiza la care face referință editorialul pornește de la o statistică realizată de Agenția Națională pentru Sprijinirea Inițiativelor Tineretului din România care arată că sunt 18 tipuri de subculturi specifice tinerilor români.
* Maria Trișcă (Italia). Vă mulțumim pentru aprecieri și ne bucurăm că publicațiile editurii vă sunt de folos, servindu-vă drept hrană sufletească. Să sperăm că pr. Anton Bișoc va citi mulțumirile dv. și ale celorlalți cititori români din Italia, pe care i le transmiteți pentru faptul că prin efortul Sfinției sale revista ajunge la dv.
* Elena Olariu (Răducăneni). Din articolul "Armonia din natură" redăm spre meditare câteva fraze care ni s-au părut interesante: "Armonizat cu natura, coacerea poate fi și maturitatea omului, pregătit pentru a-și asuma propria responsabilitate, a întemeia o nouă familie, care este celula fundamentală a societății. Nicidecum nu trebuie neglijată toamna spirituală, maturitatea în gândire, coacerea fructelor și oferirea poamelor celorlalți; aceasta presupune nu numai îmbătrânirea cum deseori observăm, ci, mai ales, propria prezență în mijlocul celor din jur, colaborarea cu demnitate și bună cuviință cu ceilalți, înțelepciunea fiind acumulată în lungul curs al anilor, înțelepciune ce trebuie oferită generos celor care vor să "culeagă" din poamele ei cum și natura îi oferă omului poamele sale, coapte, coapte, dar ale căror semințe se află în miezul acestora... Greu de digerat înțelepciunea aceasta și uneori înfricoșătoare prin adevăratul ei dar, cum trandafirul își are frumusețea sa regală, inegalabil rămânând printre celelalte flori, are sistemul său mut de apărare, omului fiindu-i oferit darul gratuit, nu însă fără mici sacrificii".
* Ioan Cojan (Traian - Neamț) "Cu multă bucurie am citit în revista "Lumina creștinului" despre mărețul eveniment că la data de 28 iunie, în bazilica "Sfântul Ioan din Lateran" a fost deschisă oficial cauza de beatificare și de canonizare a papei Ioan Paul al II-lea. Era de așteptat ca acest important eveniment să aibă loc având în vedere virtuțile înalte și profund spirituale pe care răposatul pontif le-a practicat cu multă sfințenie pe tot parcursul vieții sale... Cu siguranță că acest măreț eveniment a făcut înconjurul lumii și are menirea să îmbucure inimile tuturor credincioșilor din întreaga lume..."
Nutrim și noi speranța că papa Ioan Paul al II-lea va fi cât de curând ridicat la cinstea altarelor. A fost unul care a impresionat prin curajul și prin cuvintele lui; i-a atras pe mulți mai aproape de Cristos și a condus Biserica făcând-o să treacă pragul dintre milenii.
* Șt. Hreniuc (Suceava). Cu gândul de a fi publicată, ne-ați trimis o scrisoare pe care ați adresat-o Sfântului Părinte papa Benedict al XVI-lea, în care vă exprimați dorința de unitate. Redăm o parte din ea mai jos. E un lucru lăudabil și credem că-l va bucura și pe Sfântul Părinte preocuparea dv. ca ortodox pentru unirea Bisericilor. În același timp, vă exprimați frământările și întrebările cu privire la ce ați putea face dv. pentru unitate. Desigur, că în afară de cele propuse, care nu știm când se vor realiza, învățăturile ambelor Biserici spun că atunci când fiecare își trăiește credința în propria Biserică, încercând zi de zi să împlinească voința lui Dumnezeu, de fapt creștinii sunt mai uniți între ei. Suntem convinși că și dv. vă înscrieți pe acest drum.
"Sfinte Părinte, doresc ca Sanctitatea voastră să afle că adeseori, credincioșii de pe plaiurile Moldovei lui Ștefan cel Mare și Sfânt își îndreaptă privirea spre cetatea Vaticanului ca spre altarul cel viu a lui Cristos. Ne bucură faptul că atât dinspre Biserica Catolică, cât și dinspre cea Ortodoxă îndemnurile de unificare devin tot mai frecvente și mai temeinice. Articolele apărute în ultimul timp în revistele celor două Biserici sunt o dovadă concludentă în acest sens. "Implorăm umil pentru alții - scrie în Lumina creștinului, revista Diecezei Romano-Catolice de Iași - binecuvântarea lui Dumnezeu și să căutăm modalități de a crește împreună în unitate". Rațiunea acestor strădanii se transformă în temă de meditație pentru anul 2005: "Cristos, unica temelie a Bisericii". În același scop, patriarhul ortodox român Preafericitul Teoctist și Sinodul au promovat în septembrie anul curent o întâlnire a episcopilor celor două Biserici reprezentative și a mai multor comunități creștine pentru a declanșa începutul procesului de unificare, atât de mult dorit de Sanctitatea voastră. Conștienți de importanța acestei primeniri pentru întreaga lume creștină, ne întrebăm adeseori ce putem face noi, enoriașii de rând, pentru a împlini rugăciunile cu fapte... Oare intenția noastră de a organiza un muzeu ecumenic religios cu obiecte aparținând ambelor culte (icoane superbe vechi, ceasuri de buzunar, de masă și de perete pe care sunt gravate diferite scene biblice, sfeșnice, candelabre, cădelnițe, candele, manuscrise, cărți religioase vechi, sec. XVI-XIX, în limbile română, slavă, germană, ebraică, greacă etc.) nu reprezintă un firav pas spre procesul unificării celor două mari Biserici creștine?"
* Alexandru A. (Bacău). "Există ceva după moarte? Ce putem ști despre cele de dincolo de viață? Sunt întrebări pe care un coleg de facultate mi le tot pune. Ce i-aș putea răspunde?"
Cu siguranță că răspunsuri clare și complete veți afla mergând la Biserică în luna noiembrie, în special în ziua de 2 noiembrie când Biserica celebrează Pomenirea Tuturor Credincioșilor Răposați. Poate că veți merge împreună cu părinții sau bunicii dv. în cimitir pentru a vă ruga la mormântul celor dragi ai dv. care au trecut la cele veșnice. Acolo va fi o ocazie potrivită să meditați la întrebările colegului și să găsiți răspunsuri. Până atunci vă oferim o mărturie a unui scriitor, membru al Academiei Franceze, care a fost mai întâi ateu și apoi s-a convertit (În urma convertirii a scris cartea Dumnezeu există, eu l-am întâlnit). E vorba de André Frossard (+ 2 februarie 1995) care în cartea Întrebări despre Dumnezeu (Editura "Humanitas", București, 1992, p. 152-153) notează: "Dacă e să nu ne îndepărtăm de credință, care susține reînvierea, și nici de puterea rațiunii, restrânsă la perimetrul simțurilor, răspunsul este simplu: moartea durează doar o clipă. Ochii făcuți din carne se închid asupra lumii acesteia pentru a se deschide imediat asupra reînvierii, veacurile nemaiavând nici o importanță, timpul fiind abolit. Iată ce poate spune credința despre trup atunci când o cuprindem în limitele observației materiale, ceea ce nu înseamnă că-i facem întotdeauna un serviciu. (...) Cât despre experiența mistică, ea ne dă certitudinea că "după moarte" este Dumnezeu și va fi, mă port chezaș, o nemaipomenită surpriză pentru multă lume. Își vor da seama, cu uluirea pe care am avut-o și eu în ziua convertirii mele și care mai dăinuie și acum, că există "o altă lume", un univers spiritual alcătuit dintr-o lumină esențială, de o prodigioasă strălucire, de o răscolitoare blândețe și, dintr-odată, tot ceea ce în ajun li se părea neverosimil le va apărea ca firesc, tot ce socoteau puțin probabil va deveni plăcut și agreabil și tot ce negau va fi respins cu bucurie de către evidență. Își vor da seama că toate speranțele creștine erau întemeiate, chiar cele mai nesăbuite, care nu sunt îndeajuns de nesăbuite pentru a ne da o idee corectă despre generozitatea divină. Vor constata, așa cum am constatat și eu, că ochii trupului nu sunt necesari pentru a primi această lumină spirituală și plină de învățătură, că acești ochi mai curând ne împiedică s-o vedem și că ea luminează în noi o parte a noastră care nu ține deloc de trup. Cum se poate așa ceva? Nu știu - nu știu deloc - dar știu că ceea ce vă spun este adevărat". Același scriitor, întrebat de un jurnalist "Ce v-ar plăcea să se scrie pe mormântul dv.?", a răspuns: "Pe curând!".