Giuseppe Carta - Ridicarea sfintei Fecioare la cer
Este vorba de o pictură (1869) a lui Giuseppe Carta di Palermoun, panou plasat deasupra altarului principal în catedrala "Adormirea Maicii Domnului" din Iași.
Franciscanul episcop Giuseppe Salandari i-a cerut pictorului palermitan - a cărui notorietate pare să fi depășit granițele provinciei sale natale - să îi realizeze un ansamblu mural amplu și panouri de altar, în mod cert unice la acea dată nu numai în bisericile catolice din Moldova, ci și în celelalte din Regatul României...
Cel care trece pragul bisericii este în mod aproape misterios atras direct de zona altarului dominată de tabloul imens ieșit din rama sa bogat aurită care o înfățișează pe Sfânta Fecioară ridicată la cer în prezența apostolilor. Tema, de o frecvență infinit mai mare în bisericile Răsăritului decât în Apus, a beneficiat totuși în Europa catolică a Renașterii târzii și a începuturilor Barocului de câteva realizări de excepție, dintre care cea mai cunoscută este "Assunta" din biserica Mănăstirii Franciscane "Santa Maria Gloriosa dei Frari" din Veneția, pictată de Tiziano Vecellio în 1517. O comparație între cele două picturi, presupusul model venețian și compoziția de la Iași, scoate la iveală o serie de neconcordanțe, care ne indică inspirația lui Carta nu direct din capodopera lui Tiziano, ci dintr-un intermediar, cu siguranță una dintre numeroasele gravuri de interpretare a căror modă apăruse deja la începutul secolului al XVI-lea și s-a menținut până târziu în secolul al XIX-lea. Registrul superior al picturii de deasupra altarului principal din catedrala din Iași este destul de îndatorat modelului marelui venețian: aceeași perspectivă montantă în care este văzută Fecioara, plutind printre nori și îngerași diafani, același racourci care indică nivelul terestru de la care trebuie privită imaginea, cea a credinciosului aflat în fața unui altar, atât la Frari cât și la Iași, o cromatică mai vie, cu mai multe transparențe la Carta. Din acest registru lipsește, la Iași, figura lui Dumnezeu Tatăl care o primește pe Maria în ceruri. Registrul inferior este însă profund diferit: grupul apostolilor, care asistă la scenă, este puternic marcat de uimitoarea întâmplare, pozițiile lor sunt chiar mai mișcate și mai variate decât la Veneția, dinamismul scenei este potențat de gestică și culoare. Carta se dovedește a fi aici un pictor dotat și sensibil, care reușește în realitate nu o copie după doi artiști diferiți, ci o sinteză proprie nu lipsită de interes.
* * *
Lexikonul Saur menționează că Giuseppe Carta s-a născut la Palermo la 5 martie 1809 ca fiu al unui Natale Carta, de asemenea pictor, tatăl și fiul părând a fi autodidacți, în sensul nefrecventării vreunei academii de artă, dar formați în vreunul din numeroasele ateliere de artiști, care ofereau o instrucție serioasă... Giuseppe a lucrat în Sicilia și la Istanbul (se pare la biserica catolică din Pera, vechiul cartier al genovezilor și venețienilor din oraș) picturi în ulei cu subiect istoric și religios, portrete și fresce pentru biserici și reședințe nobiliare, ca și decoruri de teatru. Lexikonul Saur menționează lucrări la biserici în Palermo: San Domenico, Madona della Purita și San Giuseppe dei Teatini, în ultima fiind amintite trei picturi ilustrând Săptămâna Patimilor. Pictorul a murit la Palermo la 6 ianuarie în 1889.
(Tereza Sinigalia, "Casa Mariei sau sensul imaginii într-un lăcaș consacrat sfintei Fecioare", din volumul Catedrala romano-catolică Iași, Editura "Presa Bună", Iași, 2005)