De la cuvânt la comuniune. Itinerar euharistic
Cuvântul făcut trup, Logosul întrupat, cuvânt divin proclamat, luare de cuvânt în mod oficial, rugăciunea-penel cu care se pictează pământul în culorile cerului,... toate acestea sunt avânt, teologie, slujire și, respectiv, exprimare poetico-temerară. Dar vorba, ca sinonim al cuvântului, și vorbirea simplă, ca itinerar spiritual, mai pot fi oare recuperate și valorificate?
Era un timp când itinerarul nupțial începea cu "a sta de vorbă". Flăcăul îi propune fetei acest drum împreună în viață folosind expresia "vreau să vorbesc cu tine". Fata se putea considera pe drumul cel bun atunci când putea afirma "vorbesc cu acel băiat". Deși nu era ceva oficial, din acel moment, despre cei doi, se putea spune că au gânduri serioase de vreme ce "stau de vorbă". Și, efectiv, se căutau și se așteptau unul pe celălalt cu ardoare, pentru a "pierde" nenumărate ore "stând de vorbă". Înșirând banalități sau făcându-și mărturisiri reciproce, revenind asupra unor lucruri deja știute sau repetând cuvinte deja rostite, niciodată nu se plictiseau unul cu celălalt. Erau pe drumul cel bun care ducea la împlinire. Trecem peste surogatul sau caricatura de relații dintre tinerii și tinerele din ziua de astăzi care imită cu obstinație comportări din filme sau din showuri. Nu se pune problema în sensul de a avea sau a nu avea ceva de spus. ("Ce-o să-mi spună?"!?). E vorba de trăirea intimității la nivel de prezență și cuvânt (= vorbă). Iar aceasta înseamnă comuniune, înseamnă a pune simțiri împreună, înseamnă a avea deja atâtea în comun, pentru a dori ca, în final să fie toate în comun. Iar începutul a fost comunicarea: prin cuvântul-vorbire.
Cât de urât sună acel act prenupțial, semnat în unele părți ale creștinătății, intitulat "separarea bunurilor!" E ca și când s-ar porni la drum cu barca tăiată deja în două. Atentat cu acte în regulă la unitatea căsătoriei, nicidecum văzută ca și comuniune. Mai curând un contract (juridic?), decât un drum împreună spre împlinire.
Poate că alegoria în sine riscă îndepărtarea de Euharistie, cea vizată în titlu. Și totuși trăirile se desfășoară într-o similitudine uimitoare. E vorba de itinerarul de urmat.
Procedura susținută de Gogol în "Explicarea dumnezeieștii Liturghii" - conform căruia te poți trezi în biserică cu capul plin de propriile gânduri și probleme fără să realizezi pentru început ce se întâmplă la altar, dar treptat poți intra "în joc" urmând chiar să te regăsești într-o corespondență neașteptată cu ceea ce se spune și se face acolo, fără a forța vreo asimilare de concepte și energii - nu este nicidecum o soluție bună de aplicat numaidecât. Nu e nici o tehnică similară cu cele de tip yoga. Dar este pe linia a ceea ce înseamnă îndumnezeirea omului. Creștinismul nu e o religie a depersonalizării. Nu trebuie să procedezi la o ruptură între viață și intimitatea cu Dumnezeu. Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om tocmai pentru a asimila întru totul omenescul. Pentru a ajunge să trăiești din plin prezența, intimitatea și întreținerea cu Dumnezeu nu trebuie să evadezi din trup sau din viață. Euharistia face posibil acest lucru în modul cel mai firesc. "A sta de vorbă cu Dumnezeu" nu înseamnă a spune lucruri extraordinare sau a auzi glasuri venite dintr-o altă lume. "A sta de vorbă cu Cristos euharisticul" este itinerarul cel mai la îndemână de urmat, atâta timp cât nu trebuie să te preocupi de ce anume o să-i spui sau ce-o să-ți spună. Gândurile și problemele care te preocupă nu trebuie numaidecât considerate ca distracție la rugăciune. Ele pot fi o piedică în cazul recitării unor formule. Când însă le porți în discuție deschisă, în dialogul tău cu Cristos euharisticul, așa cum logodnicii sau prietenii expun totul unul celuilalt, asta înseamnă împărtășire sau comuniune.
Pr. Cristian Chinez