Alfredo Pettinari, Cina cea de taină
Pictura pe pânză a fost realizată cu ocazia celebrării celei de-a cincizecea aniversări a înființării Parohiei San Giovanni Battista din Tavazzano-Lodi și a fost dedicată cu generozitate de autor încheierii Sinodului Diecezan al Episcopiei de Iași. O_copie în mărime naturală a originalului din absida bisericii parohiale amintite mai sus a fost donată Institutului Teologic Romano-Catolic Sfântul Iosif din Iași.
Maestrul Pettinari s-a născut la 11 octombrie 1952. A studiat la Academia din Brera și și-a desfășurat activitatea artistică în Italia, mai ales la Cesena, pe lângă abația benedictină, pentru care a pictat Ultima cină și vitraliile. A activat și în alte locuri ale lumii: New York, Singapore, Nagasaki, Malaysia, Portugalia etc.
Lucrarea care îi evidențiază maturitatea artistică și stilul rafinat este această Cină de taină, ultima în ordinea cronologică a realizărilor sale. Ideea care domină lucrarea maestrului este evident împrumutată din celebra expresie a sfântului Irineu din Lyon: "Fiul lui Dumnezeu s-a făcut Fiul Omului pentru ca fiul omului să devină fiul lui Dumnezeu".
Îndumnezeirea este lucrarea cea mai mare pe care Cristos a realizat-o și va continua să o săvârșească de-a lungul veacurilor prin darul Euharistiei. În textul grec original al Evangheliei după Ioan, Isus este prezentat ca păstorul "kalos", adică păstorul care strălucește prin bunătatea lui imensă. Așa apare Isus în această Cină de taină.
Pictorul vede în interior acest chip admirabil, se simte captivat de el și îi reprezintă trăsăturile cu delicatețe, cu pudoare plină de respect, dar și cu o pasiune umană și artistică bogată în intuiții și sugestii. Un chip tânăr, tandru, pur, dezarmat și totuși intens. Lasă să transpară seninătatea, armonia, dar și hotărârea alegerii sale de fidelitate față de Tatăl și de oameni fără ca aceste trăsături să fie rupte de conștiința cutremurătoare a "ceasului suprem".
În planul imaginilor Isus este reprezentat ca fiind centrul universului care rezumă în el însuși toată istoria umană cu toate mărețiile, cu toate necazurile, cu toate luminile și trădările sale. Puritatea iubirii Învățătorului deschide inimile tuturor și nu reține nimic pentru sine. În comuniune, cerul și pământul se întâlnesc unite într-o iubire unică.
Ceea ce impresionează este personalizarea evidentă a fiecărui apostol în funcție de toate informațiile oferite de exegeza biblică și de tradiția Bisericii. Aceștia stau în jurul lui Isus într-o coralitate scenică ce nu are nimic static sau convențional. Emoțiile intense ale personajelor pictate sunt descrise printr-un realism puternic expresiv, prin definirea precisă a fizionomiilor și atenția la stările sensibilității personale. Trupurile apostolilor, cu pozițiile lor flexibile, cu detaliile fizice puse în evidență, exprimă sentimente, nuanțe și sensibilități ale sufletelor.
Nuanțele hainelor lor, de culoare maro, în toate gradațiile, până la bej clar, fac apel la culoarea pământului. Se amestecă într-o compoziție cromatică inteligent sobră, aproape opacă, pentru a arăta că înțelegerea apostolilor cu privire la evenimentul pe care îl trăiesc este încă mult pământească. În acest caz ies în evidență și mai mult, prin contrast, culorile strălucitoare ale hainelor lui Isus.
Pentru Cristos, maestrul Pettinari s-a folosit de două culori tradițional simbolice: roșul care exprimă divinitatea, dar este și culoarea ispășirii, albastrul care indică omenitatea, dar o omenitate care presimte cerul. Cristos are tunica roșie, pentru că este Dumnezeu, dar îmbracă o mantie albastră, pentru că ia asupra sa omenitatea.
Pr. Alois Bulai