John Henry Newman
Teolog și filozof, pastor al Bisericii Anglicane, convertit ulterior la catolicism, J.H. Newman (1801-1890) reprezintă în Anglia una dintre marile figuri ale crizei religioase care a avut loc în epoca victoriană.
Născut la Londra, la 21 februarie 1801, a urmat studii umaniste la Oxford. În anul 1827, a publicat un Eseu asupra miracolelor, ce examinează credibilitatea pe care o putem acorda fenomenelor supranaturale evocate în Vechiul și Noul Testament. Newman s-a aflat la originea curentului de reformă spirituală, numit și "Mișcarea de la Oxford". Această mișcare a dezvoltat teoria "celor trei ramuri" ale Bisericii lui Cristos: greacă, anglicană și romană. Ideile principale din care s-a inspirat la vremea aceea Newman, mare cititor al părinților Bisericii, au fost expuse în lucrarea Arienii din secolul al IV-lea (1834). În Eseul asupra dezvoltării doctrinei creștine (1845), el a pus în lumină cele șapte criterii de autenticitate ale dezvoltării în istorie a religiei lui Cristos. La 9 octombrie 1845, J.H. Newman a părăsit Biserica Anglicană și s-a convertit la Biserica Romei, considerată de el drept singura urmașă autentică a lui Cristos. Hirotonit preot la Roma, la 30 mai 1847, Newman a fondat la Edgbaston (Birmingham) Oratoriul Englez, în spiritul sfântului Filip Neri. Cartea Pierdere și câștig (1848) este povestirea convertirii sale. Temele esențiale care l-au preocupat au fost expuse în Discurs asupra teoriei credinței religioase (1850), Scrisori asupra anumitor scrupule (1850) și Conferințe predicate la oratoriu (1850).
Între anii 1851 și 1858 a fost rector al Universității Catolice din Dublin, pe care o fondase el însuși. Teologia și inspirațiile sale spirituale, expuse mai ales în revista Rambler, au stârnit opoziția și chiar ostilitatea episcopilor catolici englezi legați de concepțiile lor tradiționaliste.
Lucrarea sa cea mai cunoscută, Apologia pro vita sua (1865), reprezintă o admirabilă autobiografie spirituală și apologetică, născută în parte din această polemică împotriva partizanilor "ultra" din religia catolică. Scrisoarea către Pesey despre Eirenicon (1866) tratează despre devoțiunea catolică față de Fecioara Maria. Personalitatea și evoluția sa interioară sunt dezvăluite în lucrarea De la anglicanism la catolicism (1865), precum și în Istoria opiniilor mele religioase (1866). Chestiunea infailibilității papei a tratat-o în Scrisoare către ducele de Norfolk (1875), în care arată că infailibilitatea suveranului pontif nu este aceea a unei persoane, ci aceea a ansamblului Bisericii, păzitoare a adevărului care se exprimă prin intermediul unei voci.
În anul 1879, J.H. Newman a fost creat cardinal de către papa Leon al XIII-lea. A murit la Birmingham, la 11 august 1890, cauza beatificării sale fiind introdusă la Roma în anul 1958.
Opera sa scrisă este considerabilă. Autorul caută îndeosebi să concilieze sau să reconcilieze credința religioasă și spiritul științific din conflictul cărora se va naște marea criză a "modernismului". În afara celor 36 de volume de predici și eseuri, Newman a scris multe poeme și un roman (Visul lui Grontius, 1866). În eseul Gramatica asentimentului (1870), Newman a căutat să demonstreze că, dacă adevărul este unul singur, căile care conduc spre el sunt multiple, începând de la știința pură și până la contemplația mistică.
În anul 1924, Edith Stein avea să descopere opera lui John Henry Newman (din care a tradus scrisorile și jurnalele intime scrise de acesta înainte de convertirea la catolicism, precum și lucrarea intitulată Ideea de universitate) și să declare că "a intra într-un contact strâns, ca acela pe care-l oferă traducerea, cu un spirit ca al lui Newman reprezintă un lucru minunat pentru mine. Întreaga sa viață a fost o căutare constantă a adevărului în materie de religie".
Emanuel Imbrea