Sfânta Ursula
"Biserica are nevoie de mărturisitori autentici pentru noua evanghelizare: bărbați și femei a căror viață a fost transformată de întâlnirea cu Isus; bărbați și femei capabili să le transmită și altora această experiență. Biserica are nevoie de sfinți și numai sfinții pot reînnoi omenirea", spunea papa Ioan Paul al II-lea în finalul Mesajului pentru Cea de-a XX-a Zi Mondială a Tineretului, propunând în acest sens ca modele de urmat în trăirea unei vieți cu adevărat creștine pe câțiva sfinți care ne-au precedat pe drumul de "eroism evanghelic". Alături de sfântul Bonifaciu, sfânta Tereza Benedicta a Crucii, sfântul Albert cel Mare și fericitul Adolph Kolping este amintită și sfânta Ursula, martiră din secolul al IV-lea, a cărei memorie este celebrată la 21 octombrie.
O veche istorisire ne relatează că Ursula era fiica unui rege creștin din Bretania, care a fost cerută în căsătorie de un prinț păgân. Ursula, care se consacrase în mod tainic lui Dumnezeu, nu a refuzat cererea, însă a cerut un răgaz de trei ani, pentru a cunoaște mai bine voința Domnului. A cerut și convertirea viitorului soț, precum și o mie de însoțitoare pentru sine și pentru fiecare dintre cele zece slujitoare din suita sa. S-a format astfel un șir de 11.000 de fecioare, care, călăuzite de Ursula, au traversat marea dintre Anglia și continent, apoi au urcat pe cursul Rinului până în Elveția, iar de aici și-au continuat drumul până la Roma, mergând în pelerinaj.
În călătoria de întoarcere, cele 11.000 de fecioare au găsit orașul Köln asediat de huni. Furia barbarilor s-a revărsat și asupra lor, fiind martirizate toate într-o singură zi, cu excepția Ursulei. Impresionat de frumusețea ei, conducătorul hunilor, Attila, s-a îndrăgostit de ea și chiar a cerut-o de soție, promițându-i că-i va cruța viața. Deoarece a refuzat, Ursula a fost și ea martirizată. Trupurile martirelor au fost îngropate într-un loc peste care în secolul al VII-lea s-a ridicat o biserică, iar mai târziu s-a întemeiat și o mănăstire, pentru a cinsti memoria sfintei Ursula și a celorlalte fecioare martire.
Legenda sfintei Ursula a fost mult îndrăgită de-a lungul secolelor și a inspirat numeroase compoziții literare și opere de artă, printre care și cea a fraților Memling din Köln și a lui Carpacccio din Veneția. Această legendă are totuși o bază istorică. În secolul al VIII-lea, au fost găsite la Köln relicvele unor tinere lângă o biserică dedicată unor fecioare necunoscute până atunci. Printre alte nume feminine, a fost găsit și acela al Ursulei, o fată de unsprezece ani. După câte se pare, acea indicație de vârstă a fost citită ca undecimilia, adică "unsprezece mii". De aici, povestea celor 11.000 de fecioare care au însoțit-o pe sfânta Ursula în călătoria spre Roma. Astfel, pe căi neprevăzute, în jurul numelui unei fete necunoscute din Köln s-a format o poveste mișcătoare, umplând cu culorile ei lumea devoțiunii și a artei.
Numărul mare de tinere la care se referă istorisirea populară poate fi și expresia elanului de credință din acele vremuri, când foarte mulți tineri și foarte multe tinere își consacrau întreaga viață lui Dumnezeu, îmbrățișând starea de feciorie. Acest elan a oferit Bisericii nenumărați martiri și a făcut să apară pe pământul Europei un număr impresionant de mănăstiri atât pentru bărbați, cât și pentru femei.
Răspândirea cultului sfintei Ursula s-a datorat în mare măsură alegerii ei ca patroană a institutului întemeiat în anul 1530 de către sfânta Angela Merici pentru formarea culturală și religioasă a tinerelor din zonele sărace, așa-numitele "călugărițe ursuline".
Emanuel Imbrea