Cina cea de taină (II)
Delimitarea simbolică din pictura Cina cea de taină a lui Domenico Ghirlandaio este conținută în maniera antonimică de zugrăvire a figurilor personajelor. Pacea lui Ioan care doarme în brațele Domnului contrastează cu duritatea de pe chipul lui Iuda, care, despărțit de ceilalți discipoli, nu stă așezat la masa jertfei Mielului divin, ci este în fața lui într-o atitudine fariseică.
În cazul lui Iuda, delimitarea de restul apostolilor conținută implicit în gestul trădării este exploatată suplimentar de autorul frescei prin această așezare a lui separat față de ceilalți; prin trădare, Iuda refuză să ia parte la masa frățească, la agape, se autoexclude din comuniunea iubirii. Este păcătosul care nu se căiește, care stă departe de ceilalți și nu poate participa la ospățul euharistic pentru că a greșit față de Mântuitorul și, orbit de propria lui eroare, nu vede "calea, adevărul și viața" (In 14,16). Pisica, animal de companie reprezentat în pictură ca simbol al păcii domestice, așezată aici la picioarele lui Iuda, este și ea un element al serenității contrapuse urii și duplicității trădătorului.
Alt personaj important dintre apostoli, sfântul Petru, așezat la dreapta Domnului, are o atitudine spășită, pioasă, de mâhnire în urma cuvintelor Învățătorului: "Adevăr îți spun, chiar în noaptea aceasta, înainte de a fi cântat cocoșul, de trei ori mă vei renega" (Mt 26,34).
Un alt registru, cel al distribuirii luminii, contribuie și el la delimitarea simbolică a personajelor. Lumina naturală, care intră în încăpere prin ferestrele din spate și prin cele laterale, conferă tuturor figurilor apostolilor o luminozitate egală. Toate personajele sunt împodobite cu aura sfințeniei, mai puțin Iuda, care este încruntat, încrâncenat. Dar priviți fața Domnului! Ea este mai luminoasă decât toate, transfigurată de o lumină supranaturală, interioară, ca aceea de la schimbarea la față.
Hainele Domnului ne duc cu gândul la superba simbolistică a veșmintelor din icoana Sfintei Treimi a lui Rubliov. Penelul italianului îl îmbracă pe Isus într-o tunică roșie acoperită de o mantie albastră, preluând simbolistica sufletului divin care învăluie trupul de carne al Mântuitorului: dubla natură a lui Isus, divină și umană, ne este revelată în culori a căror frumusețe a rămas nealterată de trecerea secolelor.
Bordura orizontală a nișei care face delimitarea orizontală între cele două planuri este împodobită cu o inscripție în limba latină: "Ego dispono vobis sicut disposuit mihi Pater meus regnum ut edatis et bibatis super mensam mea in regno meo ("Eu rânduiesc pentru voi o împărăție, așa cum Tatăl a rânduit pentru mine, ca să mâncați și să beți la masă cu mine în împărăția mea"). Este răsplata promisă de Isus apostolilor, pe care Domnul o rostește, conform lui Luca (22,29-30), imediat după instituirea Euharistiei și anunțarea trădării lui Iuda și tocmai acest detaliu definește clar momentul precis al acțiunii care este redat de autor.
Mâna lui Ghirlandaio a ținut doar unul din nenumăratele peneluri care au transpus din vorbe în culori taina divină înfăptuită cu două mii de ani în urmă într-o modestă casă din Ierusalim, taină care a schimbat fața pământului. Îndemnul de atunci ("Luați, acesta este trupul meu" [Mc 14,22]), perpetuat de-a lungul secolelor până astăzi, ne poartă pe fiecare dintre noi, când îngenunchem în fața ostiei sfinte, înapoi în timp, în casa în care Isus și apostolii lui au stat la Cina cea de taină a jertfei divine.
Claudia Stan