Ultima cină
Pictura reproduce frescele bisericilor rupestre din Capadocia (Turcia, sec. X-XI). Este ultima cină a lui Isus.
Cei doisprezece apostoli se află în jurul mesei. În partea stângă este Isus. În aureola lui Isus este trasată o cruce.
Apostolii sunt atenți la vocea și la mâinile lui Isus. Doar unul, acela căruia îi lipsește aureola, se gândește la sine și se preocupă de propriul stomac; întinde mâna în vas (cf. Lc 22,21). Isus îl iubește, fără să facă diferență. Mâinile sale sunt ridicate pentru a binecuvânta, aceleași mâini care s-au coborât pentru a spăla picioarele murdare ale tuturor.
Ucenicul din dreapta este cu mâinile întoarse spre el ca și cum ar întreba: "Nu cumva sunt eu, Doamne?". Pare că Isus tocmai a spus că cineva dintre ei îl va vinde ("Adevăr, adevăr vă spun vouă, unul dintre voi mă va vinde" - Mt 26,21).
Fața sa este sigură, iar privirea fermă. Fiul lui Dumnezeu nu are nesiguranțe. Iubirea sa nu se clatină, nici măcar în prezența trădătorului. Este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul: marele pește din centrul mesei anunță acest adevăr. În limba greacă cuvântul pește (ichthys) grupează inițialele propoziției: "Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul" (Iesous Christos Theou Hyios Soter). De aceea în arta creștină peștele a fost printre primele simboluri folosite.
Pictura ne invită să stăm în ascultarea secretelor celor mai dragi și mai profunde ale lui Isus. El știe că este iubit de Tatăl; se abandonează cu încredere acestei iubiri și se oferă pe sine însuși pentru ca iubirea lui Dumnezeu să poată să-i cuprindă pe toți oamenii.
* * *
Nu este îndoială că dimensiunea cea mai evidentă a Euharistiei este aceea a ospățului. Euharistia s-a născut, în seara de Joia Sfântă, în contextul cinei pascale. Prin urmare, ea poartă înscris în structura ei sensul întâlnirii de masă fraternă. "Luați, mâncați... Apoi, luând potirul, ... le-a dat lor spunând: «Beți din acesta toți...»" (Mt 26,26.27). Acest aspect exprimă bine raportul de comuniune pe care Dumnezeu vrea să-l stabilească cu noi și pe care noi înșine trebuie să-l dezvoltăm reciproc.
Totuși nu se poate uita că ospățul euharistic are și un sens profund și primar de jertfă. În el Cristos ne prezintă din nou sacrificiul realizat o dată pentru totdeauna pe Golgota. Deși este prezent în el ca înviat, el poartă semnele pătimirii sale, pentru care orice sfântă Liturghie este "memorial", așa cum ne amintește liturgia cu aclamația de după consacrare. "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim.". În același timp, actualizând trecutul, Euharistia ne proiectează spre viitorul venirii din urmă a lui Cristos, la sfârșitul istoriei.
(Mane nobiscum, Domine, 15)