Sacrum convivium
Banchetul sfânt
Din când în când, se întâmplă să luăm parte la vreun ospăț, invitați de rude, prieteni sau oficialități, pentru a sărbători ceva sau pe cineva, cu voie bună, amabilitate și respect, în spirit de solidaritate umană.
Fiul lui Dumnezeu, întrupat, în viața sa publică, a luat parte la asemenea ospețe, menționate în evanghelii: nunta din Cana Galileii (In 2,1-12), în casa fariseului Simon (Lc 7,36-40), a lui Zaheu (Lc 19,1-10), a lui Levi - viitorul apostol și evanghelist Matei (Mc 2,14-17), cu semnificațiile respective.
Însă cel mai important ospăț a fost Cina cea de taină sau Cina Domnului, cu amănuntele relatate de evangheliștii sinoptici Matei (26,17-29), Marcu (14,15-25), Luca (22,14-20), iar de către Ioan, cu amploarea capitolelor 13-18. Este ospățul pascal prin excelență, atât pentru faptul comemorării eliberării poporului iudeu, al vechii alianțe, din robia egipteană, cât mai cu seamă al noului Paște, al morții și învierii lui Cristos, al eliberării din sclavia păcatului; vinul de la acest ospăț devine sângele lui Cristos, iar pâinea, trupul său, pâinea vieții, a învierii și a veșniciei.
Creștinii reactualizează acest ospăț, ascultând de porunca lui Isus: "Aceasta să faceți întru amintirea mea" (Lc 22,20), pentru a avea Euharistia continuă. Ea este centrul vieți creștine, din următoarele motive:
1) la acest banchet îl primim pe Isus Cristos, Dumnezeu adevărat și om adevărat, care a voit să rămână cu noi, ca să-l recunoaștem așa cum l-au recunoscut ucenicii de la Emaus și să-i mărturisim moartea și învierea până la revenirea sa;
2) ca sufletele noastre să aibă energia necesară în urmarea cu fidelitate a angajamentului creștin, îndeosebi a purtării crucii zilnice;
3) pentru că ea este chezășia gloriei eterne: "Cine va mânca această pâine, va trăi în veci" (In 6,59).
"O banchet sfânt, la care îl primim în ființa noastră pe Cristos și ne amintim cu pietate de pătimirea sa. Sufletul este copleșit de har și totodată ni se dă garanția gloriei viitoare".
Mons. Anton Despinescu