Gânduri pentru Postul Mare
Există un paradox interesant legat de confesiune: cântărirea gravității păcatelor în scopul aprecierii necesității de a le mărturisi cade tocmai în sarcina păcătosului. Prin aceasta, Dumnezeu ne pune la încercare discernământul în lumina credinței și ne testează propria capacitate de a ne analiza sufletul și de a ne recunoaște așa cum suntem cu adevărat.
În ceea ce privește cercetarea cugetului și, decurgând din aceasta, actul în sine al recunoașterii păcatelor, uneori facem câteva greșeli capitale.
Una dintre ele ar fi aceea că "împărtășim o stranie iluzie, și anume că timpul șterge de unul singur păcatul" (C.S. Lewis). Niciodată un păcat grav nemărturisit nu va fi iertat de Domnul numai prin trecerea timpului. Dumnezeu nu uită, deci să nu sperăm că altceva decât autoacuzarea noastră și căința sinceră ne va putea dobândi absolvirea.
Altă greșeală constă în faptul că rareori conștientizăm gravitatea repetării păcatelor așa-zise ușoare. Pe acestea, ne sfătuiește sfântul Augustin "dacă nu le iei în seamă când le cântărești, îngrozește-te când le numeri", pentru că multe din ele pot conduce la comiterea unora mai grave. Căci, este lucru știut, "cine este fidel în cele mai mici lucruri, este fidel și în cele mari; și cine este necinstit în cele mai mici lucruri, este necinstit și în cele mari" (Lc 16,10).
Pe de altă parte, avem uneori tendința de a cădea în capcana justificării păcatelor noastre prin evenimente independente de noi și înfăptuite de alte persoane. Țipăm pentru că se țipă la noi, înjurăm pentru că suntem înjurați, urâm pentru că suntem, la rândul nostru, urâți. Cât de nefondate sunt aceste justificări în lumina cuvintelor evangheliei! "Să nu vă împotriviți celor răi; ba, mai mult, dacă cineva te lovește peste obrazul drept, întoarce-i-l și pe celălalt" (Mc 5,39). În loc să dăm vina pe oamenii din jurul nostru și pe evenimentele exterioare pentru păcatele noastre, să înțelegem, o dată pentru totdeauna, că "voința este prima cauză a păcatului" (Sf. Augustin) și că este absolut imposibil să păcătuim fără să vrem.
Există chiar unii oameni cărora li se pare că sunt aproape de perfecțiune și că nu păcătuiesc mai deloc, deci se pot spovedi cât mai rar. Aceștia ar trebui să se hotărască să fie mai curând ca vameșul, decât ca fariseul, căci este "cu neputință de găsit pentru orgoliu un semn mai sigur decât gândul că ești smerit îndeajuns" (W. Law).
Pe toți să ne îngrijoreze mereu gândul că "acela care păcătuiește nu crede; dacă însă crede, atât cât depinde de credința lui, nu păcătuiește" (Sf. Augustin). Mai mult, o spune Scriptura, "oricine comite păcatul este sclavul păcatului" (In 8,34) și Domnul nu mai locuiește în el.
Nu ne putem numi creștini adevărați consimțind la păcat, iar tăinuirea, recunoașterea selectivă, minimalizarea și căutarea de justificări pentru păcatele noastre, toate sunt forme de consimțire. Să ne facem o datorie de onoare din a ne învinui sincer de toate păcatele noastre; pentru că - deși nu ne place să admitem aceasta - întotdeauna noi suntem cei vinovați. Iar salvarea este mereu la îndemână, este în nemărginita milostivire a Celui Preaînalt, în fața căruia trebuie să ne recunoaștem nimicnicia, să ne smerim și să mărturisim cu inima deschisă toate greșelile, implorând iertare la picioarele crucii: "Tată, am păcătuit împotriva cerului și înaintea ta; nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău" (Lc 15,18-19).
Claudia Stan