Din suflet, "Tatăl nostru"
Milioane de "Pater noster" se înalță în fiecare zi către cel ce ne-a creat din iubire. Dar, din păcate, de mult prea multe ori, rugăciunea tinde să devină o rutină. Câți dintre noi se gândesc serios la profunzimea cuvintelor rostite, la înțelesul lor mistic, la angajamentele pe care noi înșine ni le luăm prin această rugăciune sublimă?
Isus, care ne-a dăruit înălțimea necuprinsă a rugăciunii domnești, ne vorbește cel mai bine despre semnificația ei tainică.
Spunem "facă-se voia ta...", dar, în realitate, avem oare curaj să îi cerem să ne dea numai ceea ce crede el că e cu adevărat bun și folositor sufletului nostru? "Facă-se voia ta" înseamnă abandon total în mâinile lui Dumnezeu și mulțumire pentru orice vine de la el, fie acesta bun sau rău. "Facă-se voia ta" e cea mai bună lecție de smerenie și umilință evanghelică. Isus, pe Muntele Măslinilor, rugându-se și asudând sânge în anticiparea patimii sale, și-a plecat capul în fața Tatălui. "Tată! Dacă este posibil, să treacă de la mine paharul acesta. Dar nu cum vreau eu, ci cum vrei tu" (Mt 26,39).
Îi cerem "pâinea noastră cea de toate zilele..." Și ne gândim la pâinea pe care trebuie s-o punem pe masă și pe care, în zilele noastre, o câștigăm tot mai greu. De ce pare atât de îndepărtat de noi faptul că pâinea aceasta nu e cea materială, făcută din făină și apă, ci "pâinea vieții" (In 6,48), "hrana care rămâne spre viața veșnică" (In 6,27). Pâinea pe care i-o cerem Tatălui este cea care ne hrănește spiritul, care ne dă tărie în înfruntarea ispitelor, putere în fața necazurilor, mângâiere în clipele de deznădejde și tristețe. Pentru că "este scris: «Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu»" (Mt 4,4).
Cereți pâinea sufletului, și nu pe cea materială, pieritoare și "Tatăl meu vă dă pâinea din cer cea adevărată. Căci pâinea lui Dumnezeu este aceea care se coboară din cer și dă viață lumii" (In 6, 32-33). Și, cerând-o de fiecare dată în rugăciune fierbinte, Domnul va revărsa asupra noastră comorile iubirii lui, pentru că atunci, fiecare dintre noi, ca vrednic slujitor al lui Cristos, va fi înțeles că "hrana mea este să fac voința celui care m-a trimis și să împlinesc lucrarea lui" (In 4,34).
În sfârșit, spunem: "Și ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri...". Dar înțelegem cu adevărat că Tatăl ceresc ne mângâie cu milostivirea iertării divine numai sub această condiție, în care și noi ne milostivim de aproapele? "Iertați pentru ca și Tatăl vostru care este în ceruri să vă ierte greșelile voastre" (Mc 11,25).
Și ne mai îndeamnă Isus: "Fiți milostivi, precum și Tatăl vostru este milostiv. Nu judecați și nu veți fi judecați; (...) iertați și veți fi iertați, (...) căci cu măsura cu care măsurați vi se va măsura și vouă" (Lc 6,36-38). Aceasta este dreptatea supremă și absolută.
Așadar, să ne rugăm întotdeauna din adâncul sufletului nostru. Pentru că Domnul, așa cum ne-a promis, este cu noi până la sfârșitul veacurilor; și, văzându-i pe aceia dintre noi care se roagă numai cu buzele, Isus i-ar dojeni, precum în urmă cu 2000 de ani pe discipolii săi: "De ce mă numiți «Doamne, Doamne» și nu faceți ce vă spun?" (Lc 6,46).
Claudia Stan