Preoții fidei donum
În ultimul timp, în special după 1999, de multe ori am avut ocazia să citim sau să auzim expresia "fidei donum", folosită cu privire la preoții care au plecat misionari. Însă, cu siguranță, pentru mulți semnificația ei este necunoscută. Ce înseamnă de fapt "preot fidei donum"? Răspunsul, pe larg, poate fi găsit, pe de o parte, în scrisoarea enciclică a papei Pius al XII-lea din 1957 care poartă tocmai acest nume "Fidei donum" ("Darul credinței") și, pe de altă parte, în unele documente ale Conciliului Vatican II care vorbesc despre misiunea pastorală a episcopilor, despre slujirea și viața preoțească și despre activitatea misionară a Bisericii. La acestea se adaugă, desigur, textele din Sfânta Scriptură care se referă la înființarea și rolul Bisericii și al preoției ministeriale.
Fără a intra în detalii, putem spune că enciclica sus-amintită a papei Pius al XII-lea a fost adresată episcopilor din lumea întreagă și avea tonul unui îndemn de a răspunde apelului pe care Bisericile tinere din Africa îl făceau cu multă insistență de a fi ajutate urgent. Pentru prima dată, papa propune în mod oficial o nouă perspectivă în înțelegerea și practicarea misiunii Bisericii, mai ales a misiunii "ad gentes" (în "țările de misiuni"): dacă până atunci, timp de mai multe secole, această activitate misionară era practic realizată aproape exclusiv de călugări și călugărițe din ordinele și institutele considerate misionare, în enciclica "Fidei donum" Pius al XII-lea afirmă că toți episcopii, în virtutea funcției lor de urmași ai apostolilor, sunt responsabili de misiunea întregii Biserici care trebuie să îmbrățișeze toate națiunile și toate timpurile (cf. nr. 15) și, în acest sens, papa îi încurajează pe episcopi să trimită preoți diecezani în misiune.
Puțin mai târziu, Conciliul Vatican II și Biserica postconciliară va aprofunda această datorie și acest rol al episcopilor, preoților și al tuturor credincioșilor. Episcopii trebuie "să se simtă uniți între ei și să se arate atenți față de toate Bisericile" (CD 5). În alt document, Conciliul afirmă: "Toți episcopii (...) au fost consacrați nu numai pentru o dieceză, ci pentru mântuirea lumii întregi" (AG 38).
Papii de după Conciliu au invitat preoții la o mai mare disponibilitate de a pleca dacă este cazul, având consimțământul episcopilor lor, într-o altă dieceză pentru a continua acolo slujirea lor.
Acestea fiind spuse, se poate acum răspunde la întrebarea: cine sunt preoții fidei donum?
Sunt preoți diecezani care continuă să slujească Biserica din care provin, deși își desfășoară activitatea pentru o anumită perioadă într-o altă dieceză, în special într-o "țară de misiuni". Ei reprezintă un semn concret al misionarității propriului episcop și al propriei Biserici, păstrând unitatea și comuniunea cu aceștia.
O altă caracteristică a preoților fidei donum este aceea de a crea o "punte" între două Biserici (cea care îi trimite și cea care îi primește). Experiența preoților fidei donum, mai ales în țările cu o tradiție mai lungă, a scos în evidență un aspect deosebit de important: și Bisericile care trimit misionari au nevoie de celelalte Biserici pentru că toate au ceva de oferit.
În concluzie, se poate spune că preoții fidei donum sunt mesagerii unui schimb minunat de daruri, semn și dovadă a faptului că darurile și carismele pe care Duhul Sfânt le revarsă asupra unei anumite Biserici nu pot fi trăite în mod egoist, ci trebuie împărtășite cu celelalte. Ei își trăiesc astfel într-un mod natural și curajos misiunea pe care au primit-o prin Botez și apoi prin hirotonirea preoțească.
Pr. Benone Lucaci