|
* Georgeta (Huși). "Am așteptat cu bucurie luna octombrie, luna sfântului Rozariu, atât de plăcut sfintei Fecioare Maria. Eu cred că Maica Domnului a făcut multe minuni în viața noastră și pentru aceasta trebuie să-i fim recunoscători Domnului. Nu putem fi indiferenți la atâtea haruri pe care le-am primit prin mijlocirea ei...". Constatările dv. sunt reale. Maria ne invită să facem întotdeauna ce ne-a spus Fiul ei, păstrând cuvântul și meditându-l în inima noastră. Rugăciunea Rozariului nu este numai pentru luna octombrie. Ea trebuie continuată. De altfel, așa cum spune Sfântul Părinte în ultima scrisoare apostolică (Mane nobiscum, Domine, 9), "prin deschiderea Anului Rozariului și prin publicarea scrisorii apostolice Rosarium Virginis Mariae, am reluat discursul despre contemplarea chipului lui Cristos pornind de la perspectiva mariană, prin repropunerea Rozariului. De fapt, această rugăciune tradițională, atât de recomandată de magisteriu și atât de iubită de poporul lui Dumnezeu, are o fizionomie în mod evident biblică și evanghelică, centrată în mod prevalent pe numele și pe chipul lui Isus, fixat în contemplarea misterelor și în repetarea rugăciunii Bucură-te, Marie. Caracterul său repetitiv constituie un fel de pedagogie a iubirii, făcută pentru a aprinde sufletul de aceeași iubire pe care o are Maria față de Fiul său. Pentru aceasta, ducând la o ulterioară maturizare un itinerar multisecular, am voit ca această formă privilegiată de contemplare să-și completeze trăsăturile de adevărat «compendiu al evangheliei», integrând în ea misterele de lumină". * Mihail Popa (Târgu Jiu). "Dacă omul nu este în continuă supunere față de voința lui Dumnezeu, dacă nu este sfințit prin rugăciune, Spovadă și Împărtășanie, atunci se va trezi în el tendința de îngâmfare, iar dacă astfel de oameni nu fac din sfânta cruce sprijinul lor, ei vor cădea în extreme. Creștinul adevărat va înțelege că Dumnezeu este cel dintâi și cel mai bun adevăr... Reflecțiile dv. cu privire la comportamentul omului față de planurile lui Dumnezeu trebuie să ne însoțească mereu. Într-adevăr, nu trebuie trecut cu vederea ceea ce este mai important în viață. Numai atunci când facem ceea ce vrea Dumnezeu ne vom regăsi pe noi înșine și vom fi cu adevărat împliniți. * Familia Anton Lucaci (Verona, Italia). "Vă mulțumim pentru munca pe care o depuneți și pentru publicațiile pe care ni le trimiteți". Ne bucurăm că publicațiile editurii vă sunt de folos, fiind hrană pentru suflet. Cele scrise de dv. ne dau imbold de a merge mai departe în munca de editare, pentru a face ca în casele a cât mai mulți oameni să răsară lumina speranței. * Sora Rina (Congregația "Divinei Providențe", Italia). "Vă mulțumesc pentru broșurile trimise aici în comunitatea noastră unde sunt surori și novice românce. Rugăciunea mea vă va însoți în munca dv. de apostolat. Nu am să uit niciodată anii petrecuți în România (la Iași) și îmi amintesc cu drag persoanele care au fost alături de mine; le salut cu dragoste și fraternitate". Vă mulțumim pentru aprecieri, mai ales pentru rugăciuni. Sperăm ca mesajul dv. să fie citit de toți cei care v-au cunoscut. Vă așteptăm să reveniți prin locurile în care ați lucrat. * Precup Roman (Alba-Iulia). "Cât de mult ne bucură faptul constatând cum unii tineri luptă cu dârzenie pentru a-și stăpâni poftele dăunătoare sănătății trupești și sufletești, ocolind drogurile, tutunul, alcoolul... care duc la «dezumanizarea» omului... Ca unul care am lucrat numai în domeniul educației, al formării morale și intelectuale a tineretului, observând comportamentul tinerilor înainte de căsătorie și schimbările unora după căsătorie, m-am întrebat adesea: acum, de ce nu mai sunt cuprinși de aceleași sentimente, de aceeași conduită morală pe care o aveau înainte de căsătorie? De ce nu-și mai acordă atenția cuvenită? De ce nu se mai ajută în căsnicie?... Ioan Paul al II-lea spune că "orice familie știe că egoismul, dezacordul, tensiunile și neînțelegerile rănesc în mod brutal și adesea vatămă mortal propria comuniune" (Familiaris consortio, 3,21). Trebuie sensibilizată lumea, toți credincioșii, să nu cadă pradă noilor valuri și furtuni distrugătoare, să apere tezaurul dat de Dumnezeu și consacrat de însuși Isus, care el însuși a binevoit să se nască într-o familie și a intervenit pentru a o sacraliza, ridicând-o la rangul de sacrament. Și asta se face, așa cum sugerați dv., și prin educație. De aceea, "este necesar să se redescopere adevărul despre familie, care este o profundă comuniune de viață și de iubire, deschisă spre generarea de noi persoane; precum și demnitatea sa de biserică domestică și participarea sa la misiunea Bisericii și la viața societății" (Ecclesia in Europa, 90). * Alexandra Morogan (Bacău). "Trăim într-o lume fără pace. Mereu există motive pentru care oamenii se dușmănesc și se urăsc între ei. Sunt multe dezbinări între părinți și copii, sunt multe divorțuri, și prin aceasta se dovedește că nu există pace...". Constatarea dv. este reală. Dar nu este suficient numai să constatăm acest lucru. În ultima scrisoarea apostolică Mane nobiscum, Domine, Sfântul Părinte notează: "Creștinul care participă la Euharistie învață de la ea să devină promotor de comuniune, de pace, de solidaritate, în toate circumstanțele vieții. Imaginea sfâșiată a lumii noastre, care a început noul mileniu cu spectrul terorismului și tragedia războiului, îi cheamă mai mult ca oricând pe creștini să trăiască Euharistia ca o mare școală de pace, unde se formează bărbați și femei care, la diferite niveluri de responsabilități în viața socială, culturală, politică, devin creatori de dialog și de comuniune". * Aphion Buteanu (Butea). Din poezia "Ai vrea" am ales două strofe, care ni s-au părut interesante. "Să schimbi în strai de sărbătoare / Iubirea de om și de frumos, / S-o dăruiești ca scumpă floare, Preamilostivului Cristos. // Să-mbraci, ai vrea, ura-n iubire / Și aroganța-n modestie. / Să schimbi păcatu-n mântuire / Ca rai pe-acest pământ să fie". * Iosif Iacob (Roman). "Citind o publicație catolică, am înțeles că francmasoneria nu este compatibilă cu credința creștin-catolică. Francmasoneria neagă valoarea obiectivă a adevărului, neagă explicit religia revelată, neagă dogmele religiei care sunt, după ei, contrare libertății, neagă existența lui Dumnezeu ca ființă umană în persoana lui Isus Cristos... Pe eșarfele francmasonilor putem vedea diferite simboluri: steaua în cinci colțuri, templul masonic din Paris, grupul de trei triunghiuri - triunghiul având înscris în interior două cifre 3 etc. Cel mai mult mă intrigă steaua în cinci colțuri, deoarece, potrivit unor informații, pentagrama este un simbol al satanei... Ce mai urmăresc francmasonii și care este reacția Bisericii față de această problemă?" În Dicționarul creștin explicativ, de Tertulian Langa, găsim la pagina 54: "Francmasonerie. Instituție, societate care se pretinde a avea un scop filantropic. Prin caracterul său secret, satanic, antinațional, anticreștin..., ea a atras asupra ei condamnări pontificale. Creștinilor le este interzis să facă parte din francmasonerie. Astăzi, francmasoneria încearcă atenuarea caracterelor incriminate". Masoneria a fost fondată în 1717, în Anglia, de către Jame Anderson. În 1738 a fost fondată masoneria franceză. În ceea ce privește religia catolică, s-au diferențiat prin aceea că masoneria franceză a fost mereu mult mai feroce împotriva Bisericii decât masoneria engleză. Masoneria franceză a ajuns chiar să șteargă din riturile sale anumite invocări ale lui Dumnezeu. Masoneria engleză a avut un anumit aer religios și conservator. Masoneria franceză a fost cu caracter ateu, raționalist și deschis anticlericală. Propaganda masonică insistă asupra faptului că loja are un scop doar caritativ, filantropic și progresist și că își propune investigarea adevărului, să combată superstiția și să lucreze pentru progresul material al umanității. Proclamă că nu există incompatibilitate cu religia și că orice catolic poate fi mason (însă Biserica Catolică prin intermediul celor mai înalte autorități ale sale a spus întotdeauna și continuă să o spună că un om nu poate fi în același timp catolic și mason). * Flaviu N. (București). "Sunt creștin ortodox, dar particip la Liturgiile duminicale în Biserica Catolică de mai mult timp... Aș vrea să știu dacă mă pot spovedi și pot primi sfânta Împărtășanie în Biserica Catolică?" Împărtășania sau Euharistia este taina (sacramentul) care exprimă unitatea cu Biserica în cel mai înalt grad. Ca atare, cei care participă la acest sacrament într-o Biserică arată că sunt în unitate cu Biserica respectivă. Deși Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă au foarte multe puncte în comun și sunt angajate pe drumul apropierii și refacerii unității, există totuși și deosebiri. Din motivele expuse mai sus, rezultă că este dificil pentru o persoană care nu este catolică să se apropie de tainele Spovedaniei și Împărtășaniei în Biserica Catolică. Lucru valabil și pentru un catolic ce ar dori să se spovedească și să se împărtășească în Biserica Ortodoxă. Ar însemna o contradicție între ceea ce exprimă tainele respective și identitatea persoanei în cauză. Există câteva excepții (care întăresc regula) și este posibil ca dv. să vă regăsiți în cea de-a doua. Prima excepție se referă la persoanele care se află în pericol de moarte și nu au posibilitatea de a primi sacramentele de la preotul propriu. În acest caz, o persoană poate primi sacramentele de la un preot ortodox dacă e catolică sau de la un preot catolic dacă e ortodoxă. A doua excepție se referă la situații deosebite în care s-ar putea afla persoana în cauză: imposibilitatea de a apela la preotul propriu (dificultate de ordin fizic sau moral), cu ocazii deosebite, ori de câte ori nevoia o cere, sau când o sugerează un adevărat bine spiritual... În asemenea situații persoana care dorește sacramentele trebuie să le ceară și să fie pregătită. Cu alte cuvinte, trebuie să ia legătura cu preotul de la care vrea să primească sacramentele. * Tereza M. (Focșani). "La 1 noiembrie Biserica Romano-Catolică are în calendar Toți Sfinții. Aș dori, dacă se poate, mai multe detalii despre această sărbătoare". Biserica este sfântă: Cristos a iubit-o ca pe mireasa sa și s-a dat pe el însuși pentru a o sfinți; de aceea, în Biserică, toți sunt chemați la sfințenie. Biserica predică misterul pascal în sfinții care au suferit cu Cristos și sunt glorificați împreună cu el; propune credincioșilor exemplele lor, care atrag pe toți la Tatăl prin Cristos și imploră pentru ei merite și beneficii de la Dumnezeu. Într-o unică sărbătoare (Toți Sfinții) se celebrează împreună cu sfinții canonizați, toți drepții din orice rasă și națiune, al căror nume sunt scrise în cartea vieții. Sărbătoarea a fost mai întâi celebrată în Biserica Orientală. A fost primită de Roma când papa Bonifaciu al IV-lea, la 13 mai 609, a transformat Panteonul, dedicat tuturor zeilor din vechiul Olimp, într-o biserică în cinstea Fecioarei Maria și a tuturor sfinților. Mutarea în calendar de la data de 13 mai la 1 noiembrie s-a făcut de către papa Sixt al IV-lea, în 1475.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |