Responsabilitate
La începutul lunii noiembrie, Biserica ne îndreaptă atenția într-un chip deosebit asupra credincioșilor răposați. Fiecare își comemorează rudele, prietenii, pe cei cunoscuți și mai puțin cunoscuți care au plecat din această lume. Îi amintim pe toți în rugăciunile noastre.
Personal, mă gândesc la un coleg de serviciu, care acum trei luni încă mai era printre noi. În urma unui tragic accident de muncă, viața lui pe acest pământ s-a întrerupt brusc și neașteptat. Au urmat cercetările care să stabilească toate cauzele accidentului și respectarea normelor de protecție și securitate a muncii. Și încă o dată am înțeles greutatea și semnificația unui cuvânt pe care îl auzim poate destul de des, dar nu îl conștientizăm niciodată în mod suficient: responsabilitate.
La serviciu e vorba de responsabilitatea personală a fiecăruia pentru ceea ce face și responsabilitatea șefului față de subalterni. În familie e vorba de responsabilitatea fiecărui membru în parte, a soților unul față de celălalt, a părinților față de copii, și asta încă din clipa conceperii. În Biserică e vorba de responsabilitatea fiecărui credincios și a preotului pentru fiecare dintre ei. Responsabilitate pentru ce? Firește, pentru viață, cu tot ceea ce presupune ea și, în ultimul caz, pentru viața veșnică. De obicei, trăim într-un soi de amorțeală din acest punct de vedere și doar când suntem zguduiți de petrecerea unui eveniment major, cel mai teribil fiind moartea, ne punem în mod serios unele întrebări și ne mobilizăm toate energiile pentru evitarea unui incident similar. Aceasta atunci când depinde de noi, pentru că de moarte nu scapă nimeni. Important e cum ne pregătim destinul nostru veșnic aici pe pământ și cum vom fi găsiți de Dumnezeu în clipa morții. Din acest punct de vedere, în primul rând, responsabilitatea e a noastră, fiecare având libertatea de a păstra sau a rupe legătura de iubire cu Dumnezeu prin modul propriu în care își trăiește viața. Și apoi este responsabilitatea preotului care răspunde de îndrumarea spirituală a credincioșilor, de felul în care aceștia înțeleg să asculte cuvântul lui Dumnezeu, să respecte poruncile, să primească sacramentele. Iar dacă la serviciu există măsuri de protecție a muncii, care trebuie respectate pentru apărarea vieții, în Biserică, măsurile de protecție a vieții sufletești cele mai eficiente rămân sacramentele. Ce-am fi noi și cum ne-am putea pregăti destinul veșnic fără Spovadă și fără Împărtășanie?
În cazul creștinilor, trebuie să recunoaștem că Dumnezeu face infinit mai mult decât putem noi, iar el acționează în noi prin cuvântul său și prin puterea sacramentelor.
Să ne rugăm împreună cu întreaga Biserică pentru sufletele tuturor celor care nu mai sunt printre noi, ca Dumnezeu să-i ierte și să-i primească în împărăția sa, unde sperăm să ajungem și noi, prin Cristos Domnul nostru.
Ciprian Nesimuca
Cugetări
Cel ce nu meditează adevărurile eterne, numai printr-o minune va putea trăi ca și un creștin. Motivul este că, fără rugăciune mentală, fără meditație, ne lipsește lumina și umblăm în întuneric. Adevărurile credinței nu se văd cu ochii trupești, ci numai cu ochii sufletești, atunci când le medităm: cel ce nu meditează, nu le vede și, de aceea, umblă în întuneric și, stând în întuneric, foarte ușor se lipește de obiecte sensibile, pentru care apoi disprețuiește cele veșnice. (Sf. Alfons Maria de Liguori - Școala iubirii lui Isus Cristos)
* * *
Ești luat de val și dus spre prăpastie? Ține-te de lemn. Te frământă iubirea față de lume? Ține-te de Cristos. Din cauza ta, el s-a făcut trecător, ca tu să devii veșnic; căci a fost făcut trecător pentru a rămâne veșnic. I s-a adăugat ceva care ține de timp, nu i s-a luat nimic din veșnicie. În schimb, tu te-ai născut trecător și, prin păcat, ai devenit trecător. Tu ai devenit trecător prin păcat, el a devenit trecător din dorința sa plină de îndurare de a ierta păcatele. (Sf. Augustin - Despre iubirea absolută)
Culese de Claudia Stan