Virusul dezbinării și remediul
În anul 1054, lumea creștină a fost invadată de un virus de origine luciferică, acela al marii schisme, pregătită mai mult de către cei prinși în lațurile orgoliilor.
Boala s-a instalat puternic, devenind cronică. Nu au lipsit încercările de vindecare. În marile întruniri ale Occidentului catolic, pe agenda de lucru se afla mereu tema refacerii unității Bisericii lui Isus Cristos. La un moment dat, după aproape patru sute de ani, un vaccin salvator a părut a fi eficient: la 16 iulie 1439, decretul de unire Laetentur caeli ("Să se bucure cerurile") este semnat de participanții apuseni și răsăriteni, la Sinodul de la Ferrara-Florența. Dar nu puțini au fost, dintre greci, cei care au reproșat semnatarilor răsăriteni acordul dat cu privire la unire. Virusul dezbinării avea să bântuie în continuare, amplificat pe la începutul secolului al XVI-lea de Reforma protestantă și derivatele ei. Semănând vânt, se culegea furtună!
Era nevoie de un antidot. Suflete generoase, conștiente că adevărata Biserică a lui Cristos nu poate fi decât una, s-au mobilizat în mișcarea ecumenică, vizând unitatea creștină. Pe la începutul secolului al XX-lea, un anglican, revenit în Biserica romano-catolică și devenit preot a inițiat Octava de rugăciuni pentru unitatea creștinilor, între 18 și 25 ianuarie. Inițiativa a fost încurajată de papa Pius al X-lea. În 1935, preotul francez Paul Couturier, precursor al ecumenismului spiritual, a reluat ideea, accentuând-o. Convins de necesitatea și eficiența rugăciunii pentru unitate, a propus creștinilor să se întrunească în fiecare an pentru a cere împreună unitatea voită de Cristos, prin mijloace cuvenite. Propunerea, susținută de cardinalul Gerlier, arhiepiscop de Lyon, a fost primită îndată și de alte confesiuni creștine. În 1954, Consiliul Ecumenic al Bisericilor, înființat în 1948, a recomandat partenerilor săi celebrarea anuală a Octavei de rugăciuni. Din 1958, textele biblice și rugăciunile sunt alese în comun de catolici și de consiliul ecumenic. Pe lângă octava mondială, au fost și alte manifestări comune caritative, sociale, biblice, iar de mulți ani mișcarea de la Assisi vizează același scop: ca toți să fie una! Pentru că toți ne adresăm lui Dumnezeu, spunându-i Tatăl nostru, înseamnă că suntem fiii săi. Dar nu suntem cu adevărat fiii săi fericiți, dacă nu susținem din toată inima împăcarea - condiția unității.
Mons. Anton Despinescu