Fecioara Maria în poezii
Sentimentul de adorație și totodată de recunoștință pentru mama lui Isus a mișcat elanurile lirice ale unor mari poeți din cele mai vechi timpuri. Este suficient să amintim în acest sens impresionanta rugăciune adresată Mariei în "Purgatoriul" lui Dante, sau cea scrisă de Fr. Villon întru gloria aceleiași Regine a cerului.
Vremurile mai noi nu au făcut să dispară acest sentiment, întrucât sacrul a rămas, după cum constată Mircea Eliade, una din constantele sufletului omenesc. Astfel, alături de Maria, Fiul său, a fost celebrat cu aceeași venerație și forță poetică în bucăți lirice scurte, însă pline de patos, care pot fi considerate veritabile rugăciuni. În literatura română, putem menționa rugăciunile scrise de Vasile Cârlova, Mihai Eminescu, Octavian Goga etc.
Dacă vom încerca să stabilim genul propriu și diferența specifică rugăciunilor scrise de poeții occidentali și a celor create de către cei răsăriteni vom observa că ele se aseamănă prin credința și prin căldura sufletească ce le străbate, distingându-se prin faptul că dacă cei dintâi se roagă pentru mântuirea propriilor păcate, poeții din răsărit își înalță ruga pentru izbăvirea de suferințe și umilințe a unui popor. Aceste rugăciuni au o evidentă dimensiune socială.
Succintele constatări de mai sus au fost necesare pentru a ne apropia de două poezii dedicate Fecioarei Maria și create în spațiul Europei Răsăritene. Este vorba despre poezia "Rugăciune", creația lui Mihai Eminescu, și poemul "Maria", opera lui Taras Șevcenko. Deși nu putem stabili nici o înrâurire a lucrării poetului ucrainean asupra "rugăciunii" eminesciene, trebuie să arătăm că poetul român cunoștea limba ucraineană (a se vedea în acest sens Radu I. Sbierea, "Amintiri despre Eminescu", Almanahul Literar, 1903, Cernăuți; Gh. Adamescu, "Istoria literaturii române", 1911), iar grație acestui orizont lingvistic, ar fi putut să-l citească pe Taras Șevcenko. În această privință, se pot constata similitudini impresionante și între dorința de stingere eminesciană și cea a poetului iobag, datorită, probabil, sentimentului de comuniune dintre om și natură, existent în literaturile popoarelor răsăritene. Comparația între "Mai am un singur dor" de Mihai Eminescu și "Testament" de Taras Șevcenko este concludentă.
Eminescu o invocă pe Fecioara Maria numind-o, în spirit popular, "crăiasă", iar apoi îi definește statutul de "regină peste îngeri". Poporul nostru numește crai sau crăiasă pe acei reprezentanți ai săi pentru care are o deosebită considerație. În același timp, așezând-o peste cetele îngerești, adică venerând-o, poetul o investește cu titlul de "regină".
"Rugăciunea" lui Mihai Eminescu este o tulburătoare emanație lirică ce se îndreaptă spre unul din tronurile dumnezeirii. "Maria" poetului nostru deține principalele atribute ale divinului "lumină, dulce, clară", are privirea "adorată" și, prin urmare, poate fi "scut de întărire și zid de mântuire". Ea sălășluiește în înălțimi cerești, de unde își coboară "numai privirea". Locul în care se află ea este sus, în spațiile sacre ale lumii.
Taras Șevcenko o recreează pe Maria în conformitate cu vederile sale de țăran iobag. Maria și Isus nu se disting de ceilalți oameni, în poemul lui. Măreția și sfințenia lor este fructul iubirii sfinte, al luptei și al suferinței pentru cei mici și nenorociți.
Elementul liric se întregește la Șevcenko sub o altă epică, dându-i prilej poetului să o reprezinte pe Maria ca un adevărat personaj. O vedem trăind și mișcându-se ca o tânără fată sărmană și frumoasă din ținuturile ucrainene. Maria, în desfășurarea acțiunii poemului, capătă trăsăturile esențiale ale Ucrainei, care își crește cei mai buni fii în spiritul adevărului și al dreptății. Taras Șevcenko fructifică tema biblică cu scopul de a înfățișa lumii întregi chinurile patriei sale. Însă prin tot ceea ce face, Maria respiră o mare noblețe și sfințenie. Isus nu este numai fructul trupului ei, ci și creația spiritului său; ea a semănat în inima lui acele sentimente al căror rod a zguduit întreaga lume.
Depășind sensurile cuvântului biblic din care se inspiră, poetul iobag avea să facă din Fiul lui Dumnezeu un adevărat luptător pentru libertate și dreptate socială. Isus propovăduiește acele precepte de iubire și frăție și acea revoltă contra ordinii sociale de atunci, care, în cele din urmă, l-au condus la moarte, fiind răstignit pe cruce în fața mamei sale, care veghea asupra lui, aici, la Golgota, și îl îmbărbăta cu iubirea ei nemărginită.
Șevcenko a făcut din Maria, învățătoarea și însuflețitoarea lui Cristos, o luptătoare de un mare eroism. După moartea Fiului preaiubit, ea a găsit încă putere să strângă în jurul ei pe apostolii înfricoșați, pentru a le insufla încredere și bărbăție spre a continua marea operă a lui Isus:
"Tu singură-ai rămas, străină,
Amară sub amarul cer,
Sărmano, soarta îți e haină!
Lipsiți de duh și-nspăimântați
Fugiră frații de furtună,
Și tu a trebuit să-i cauți
Și să-i aduni iar împreună.
Și noaptea-n jurul tău au stat
Să-ți plângă,
Maică Preacurată,
De spaima lor i-ai scuturat
Ca de o pleavă blestemată.
Și, Maică Sfântă, iar la loc
Ai pus nădejdea să se-mbrace
Cu visul tău cuvânt de foc
În sufletele lor sărace.
Și le-ai turnat cuvântul sfânt,
Să prindă-n inimă tărie.
O, pentru sfântul tău cuvânt,
De-a pururi laudă, Marie!
Bărbații sfinți, pe drumul lung,
Cuvântul l-au purtat în lume,
În numele acelui prunc
Pe care l-ai născut anume.
Și adevăr au răspândit
Tu sfântă mamă între mame.
Sub gard mâhnită ai murit
De chin sfârșită și de foame.
Amin!
............................
Călăii fața ți-o scuipară
Preabuno, și te rușinară.
Cu aurul cuprins de pară
Te-ai re-nnoit în oameni iară,
În suflete de robi, curate,
Sărace și îndurerate!
Marea izbândă artistică, filozofică și politică a lui Șevcenko, este aceea de a fi ridicat, la cele mai înalte demnități sacre, o simplă femeie din uriașa familie a robilor. Maica Domnului, tânguitoare, cu nemărginită durere de mamă în suflet, rănită de moarte, prin icoana Fiului ei răstignit, moare de foame în buruieni sub un gard. La această înălțime, probabil, că nici un poet n-a îndrăznit să ridice o femeie. Acest sfârșit al poemului "Maria" dovedește marele suflet și marele geniu al țăranului iobag Șevcenko.
În concluzie, indiferent de geniul celor doi poeți și de modalitățile de a se adresa sfintei Fecioare, cele două Marii răspândesc aceeași atmosferă de înaltă sacralitate: una din tăriile cerești își coboară harul pe pământ, cealaltă, de pe pământ își înalță sfințenia pe culmile cerești.
Prof. Ștefan Hreniuc