Ecouri sinodale (II)
Peste aproximativ o lună se va deschide, la Iași, Adunarea generală a Sinodului diecezan, ceea ce recere o sistematizare atentă a chestiunilor ce urmează a fi dezbătute și soluționate. În numărul anterior al revistei erau notate câteva observații privind evanghelizarea și catehizarea, liturgia și viața sacramentală, identitatea și misiunea familiei etc., dar ele au reprezentat doar o mică parte din sugestiile venite din parohii. În continuare sunt redate alte perspective pastorale concrete.
- în privința preoților și a vocațiilor sacerdotale: elaborarea unor norme sau criterii de numire a parohilor; o activitate mult mai diversificată și activă cu enoriașii; norme cu privire la formarea permanentă a preoților; familia să însoțească drumul formativ al candidatului la Preoție prin rugăciune, respect, exemplu bun, ajutor spiritual și material; un dialog formativ mai frecvent între superiori, parohi, familii, seminariști; norme cu privire la pastorația vocațiilor și la misiunea responsabilului diecezan pentru vocații; valorizarea Zilei Mondiale a Vocațiilor; editarea de pliante și broșuri despre seminariile din Moldova; organizarea de pelerinaje la sfințirile de preoți și diaconi etc.
- în privința vieții consacrate: să existe o colaborare mai strânsă între preoții și persoanele consacrate din parohie pentru a se realiza un singur program pastoral; să se insiste pe deschiderea ecumenică a persoanelor consacrate; să se înființeze un consiliu diecezan pentru promovarea vocațiilor; să fie încurajați acei tineri care doresc să urmeze acest stil de viață; să se realizeze o adaptare a activității persoanelor consacrate la necesitățile actuale și locale; să se evite tensiunile cauzate de "migrațiile" vocațiilor de la o congregație la alta etc.
- în privința pastorației copiilor și a tinerilor: să se elaboreze un plan pastoral diecezan; să se organizeze cursuri pentru formarea formatorilor; profesorii de religie să se implice mai mult în grupurile parohiale; să se desfășoare o catehizare specifică și permanentă (nu numai pentru prima sfânta Împărtășanie și Mir); să se adapteze lecturile și predicile pentru Liturghiile copiilor și a tinerilor; să se creeze spații pentru momente formative și recreative comune (săli, oratorii etc.); să se ofere spațiu și pentru o bibliotecă sau librărie parohială; să se înființeze o revistă diecezană a tinerilor; să se editeze mai multe materiale educative moderne; să se acorde o grijă deosebită pentru integrarea orfanilor în societate; să existe o mai bună colaborare dintre Biserică, școală și familie; să se favorizeze o mai bună distribuire a congregațiilor religioase care se ocupă de educația copiilor și a tinerilor; să se aloce unele fonduri bănești pentru ieftinirea cărților specifice tinerei generații; să se mențină orele de religie în liceu; să fie promovați și tineri în consiliile parohiale etc.
- în privința implicării laicilor în Biserică, societate și cultură: să se dea preoților directive precise de a studia și expune laicilor documentele Conciliului Vatican II; să se conștientizeze importanța implicării laicilor în Biserică; să se formeze consilii parohiale, în care laicii să-și poată susține ideile pastorale și caritative; să se analizeze bine sfera în care laicii se pot implica mai mult; să se realizeze o catehizare în această privință prin predici tematice, cursuri de formare teologică, seminarii și conferințe; să se descopere talanții posedați și să se ofere un câmp prielnic de valorificare a acestora în folosul comunității; să se organizeze schimburile de experiențe între parohiile vecine; să fie promovat apostolatul asociativ prin diferite grupuri: misionare, caritative, liturgice, formative etc.; să se instituie ministerele lectoratului și acolitatului pentru laici; să fie propuși laici catolici care să se implice în cultură și politică etc.
Pr. Alois Moraru