A suferi din iubire
Există o formulă care se pronunță când doi oameni care se iubesc decid să se căsătorească: împreună la bine și la rău. Adică iubire indiferent de circumstanțe, presupunând că avem tăria să ne stăpânim sentimentele, indiferent de grozăvia atacurilor exterioare. Tot așa, atunci când ne hotărâm să mergem lângă Cristos, alegem (cel puțin teoretic) să-i fim alături la bine și la rău.
El ne-a fost alături mai ales la rău, când l-am tăgăduit, l-am prigonit, l-am batjocorit și, în cele din urmă, l-am răstignit; acceptând toate acestea, ne-a dovedit iubirea lui. În schimb noi, nevrednicii, nu binevoim să acceptăm cu seninătate, umilință și resemnare, nici una dintre încercările pe care el ni le trimite.
Suferința ne face părtași la patima lui Cristos și, prin aceasta, asemănători lui. Prin suferință, el ne transmite o părticică din dumnezeirea lui. Atunci de ce ne ferim atât de ea? De ce ne revoltăm, în loc să fim mulțumiți?
Pentru că nu îl iubim suficient pentru a ne anula pe noi înșine în față măreției lui. Iar "cine nu este gata pentru orice suferință, gata să se lase cu totul în voia celui iubit, acela nu este vrednic de a fi socotit în rândul celor care iubesc cu adevărat" (De imitatio Christi).
Sfinții dintotdeauna i-au cerut Domnului suferință, nu alinare, tocmai pentru că doreau ca prin aceasta să-i semene. Oricare din noi, împărtășindu-se din durerea Mântuitorului, se împărtășește din iubirea și sfințenia lui. De aceea spune sfântul apostol Paul: "Mă bucur în slăbiciuni, în defăimări, în nevoi, în prigoniri, în strâmtorări pentru Cristos, căci, iată, când sunt slab, atunci sunt tare" (2Cor 12,10).
În suferință trebuie să fim iertători și îngăduitori precum Cristos, care pe cruce s-a rugat pentru dușmanii lui - "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac!" (Lc 23,34). Suferințele, necazurile, deznădejdea, neîmplinirile pe care ni le trimite Domnul trebuie să le primim cu aceeași dragoste ca și pe mângâieri, bucurii, speranțe și realizări, ba chiar cu mai multă dragoste și mulțumire, pentru că, prin acestea, el ne călește sufletul în fața răului, ne purifică de noi înșine, ne înalță spre picioarele crucii, unde se învață iubirea adevărată, care este începutul căii spre desăvârșire. Mulți dintre noi se revoltă pentru că li se pare că Domnul îi pedepsește fără să merite aceasta. Dar, "dacă suferi pe nedrept, mulțumește-i lui Dumnezeu, atât pentru nedreptate, cât și pentru suferință. Ai prefera oare să ai de suferit pe bună dreptate?" (Mons. Vladimir Ghika).
Isus a murit pe cruce și cea mai mare dintre suferințele noastre este incomparabilă cu a lui, care ni se dăruiește zilnic în Euharistie, jertfindu-se în mod perpetuu pentru noi. În ostia consacrată primim și patima Fiului lui Dumnezeu. Sângele lui e izvorul vieții. Rănile lui sunt leacul celor ale noastre. Să ne punem tristețile și suferințele noastre în rănile lui: "O bune Isuse, ascultă-mă, în rănile tale ascunde-mă" - spune frumoasa rugăciune a sfântului Ignațiu de Loyola.
Să înțelegem și să credem că "Dumnezeu e la fel de iubitor când ne mângâie, ca și atunci când ne trimite suferință" (Sf. Francisc de Sales). Suferința ne înalță către el. Ne face pe noi, nevrednicii, părtași de ființa lui de om-Dumnezeu, într-un mod sublim în care nici cea mai evlavioasă devoțiune nu o poate face. Iar pe aceia cărora în continuare suferința li se pare revoltătoare, sfânta Tereza îi încurajează spunându-le că "Domnul nu trimite nici un necaz fără a-l răsplăti cu un bine, dacă îl primim cu resemnare".
Claudia Stan