Poporul lui Dumnezeu
Când spunem poporul lui Dumnezeu, la modul general, ne-am putea referi la întreaga omenire, descendentă din cel dintâi cuplu creat de către iubirea dumnezeiască.
În mod special, avem în vedere un anumit popor: în Legea Veche - Vechiul Testament, poporul evreu, poporul ales, poporul vechii alianțe, din care avea să ia fire omenească Fiul lui Dumnezeu; în Legea Nouă - Noul Testament, poporul noii alianțe, poporul creștin, alcătuit din toți cei care acceptă mesajul evanghelic, care ascultă de Fiul preaiubit al Tatălui, "care pentru noi, oamenii, și pentru a noastră mântuire s-a coborât din cer".
În înțelesul catolic al Conciliului Vatican II, termenul de popor al lui Dumnezeu este sinonim cu Biserica, într-o epocă a democrației, subliniindu-se continuitatea între poporul evreu și creștini, ceea ce ar exclude orice antisemitism creștin. Constituția conciliară Lumen gentium - "Lumina popoarelor" - menționează că Biserica este înainte de toate o comunitate umană în care fiecare este chemat de Dumnezeu la aceeași fericire și demnitate, fie laic, fie cler. Se precizează totodată că Biserica nu este o instituție umană, deoarece Dumnezeu este cel care o adună, nu voința oamenilor. În același sens, e bine de știut că Biserica nu este statică, ci ea merge mereu, traversând istoria (LG 9).
Vitalitatea Bisericii își are sursa divină în misterul pascal, actualizat prin acțiunea sfințitoare a Duhului Mângâietor, Duh al adevărului și al păcii.
La serviciile divine la care se adună, dar și în acțiunile religioase personale, creștinii își împrospătează conștiința alianței lor cu Dumnezeul unic în ființă și întreit în persoane, precum și solidaritatea ca popor al lui Dumnezeu, pecetluită prin sfântul Botez.
Cuvântul Domnului, "vestea cea bună", devine far de lumină pe cărările întortocheate ale călătoriei pământești în drum spre adevărata patrie, aceea a paradisului, cu asocierea vitală a lui Isus Euharistie.
Felicitarea făcută de papa Ioan Paul al II-lea poporului român, cu ocazia vizitei sale în țara noastră (7-9 mai 1999), aceea că această țară este o "grădină a Maicii Domnului", ne onorează și ne obligă la o trăire creștină intensificată alături de mama Bisericii, călăuză sigură la portul mântuirii veșnice, obiectiv în atenția sporită a pregătirii și celebrării Sinodului diecezan.
Uniți cu vița dumnezeiască, Isus Răscumpărătorul, ca niște mlădițe încărcate cu strugurii nobili ai faptelor bune, vom face parte cu cinste din poporul ales al copiilor lui Dumnezeu.