Episcopia de Iași în sărbătoare
Din istoria Bisericii locale
După ce anul trecut Arhiepiscopia de București a marcat 120 de ani de la înființare, anul acesta, la 27 iunie, vom avea aceeași aniversare și pentru Dieceza de Iași. Dorim să evidențiem acum câteva momente semnificative din istoria Episcopiei Catolice de Iași.
Chiar înainte de înființarea acesteia, documentele istorice vorbesc despre o existență catolică pe teritoriul Moldovei, încă din prima parte a secolului al XIII-lea, când călugării dominicani au reușit să-i încreștineze pe cumani. Pentru aceștia, papa Grigore al IX-lea a aprobat, în anul 1227, înființarea Episcopiei de Milcov (1227-1241). În timpul voievodului Lațcu, minoritatea catolică din Moldova a trecut sub autoritatea Sfântului Scaun, iar la 9 martie 1371, s-a înființat Episcopia de Siret (1371-1434). Câțiva ani mai târziu s-a pus problema înființării unei episcopii în orașul Baia, care era capitala Moldovei, fapt concretizat în anul 1418. Aceasta a dăinuit numai până în anul 1523. La data de 17 septembrie 1607, Sfântul Scaun a parafat înființarea unei episcopii catolice la Bacău (1607-1818). Crescând importanța orașului Iași, la începutul secolului al XIX-lea, preoții misionari au decis să mute reședința episcopului în capitala Moldovei. Aici însă au întâmpinat o rezistență puternică din partea Divanului Domnesc, de aceea, în Moldova, nu s-a mai putut menține o episcopie, ci doar un vicariat apostolic (1818-1884).
Întrucât Moldova era un ținut misionar, aceste forme de organizare a comunităților catolice nu au fost de lungă durată. Mai mult, misionarii nu puteau face față numărului crescând al catolicilor, ceea ce impunea formarea unui cler indigen. Aceasta presupunea înființarea unei episcopii și a unui seminar. Aceste probleme i-au frământat mult pe episcopii Paul Sardi (1843-1848) și Anton De Stefano (1848-1859), care s-au străduit să ducă la îndeplinire dorința Congregației De Propaganda Fide, care cerea "exploatarea elementelor locale și formarea unui cler indigen". Strădaniile lor au fost susținute doar parțial, așa că planurile lor s-au năruit repede.
Venirea în Misiunea din Moldova a episcopului Nicolae Iosif Camilli avea să schimbe situația. La sfârșitul secolului al XIX-lea, în Principatele Unite se făcea simțită necesitatea creării a două episcopii romano-catolice, în București și în Iași, care să poată subordona toate comunitățile catolice din această zonă. Nu putem insera aici tratativele dintre Guvernul Român și Sfântul Scaun, dar ele s-au încheiat la 27 iunie 1884, când papa Leon al XIII-lea, prin scrisoarea "Quae in christiani nominis incrementum" ("Cele care privesc propășirea numelui de creștin"), a decretat încetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei și înființarea Episcopiei Catolice de Iași. Episcop a fost numit N.I. Camilli, care era vizitator apostolic în Moldova din anul 1881.
Misiunea principală pe care episcopul Camilli a primit-o de la urmașul sfântului Petru a fost aceea de a ridica un cler indigen pentru pastorația catolicilor din noua dieceză, ceea ce impunea deschiderea unui seminar diecezan, fapt concretizat, tot la Iași, în ziua de 29 septembrie 1886. Deoarece Dieceza de Iași avea 244 de localități, cu aproximativ 65.000 de catolici și 37 de preoți misionari, episcopul s-a străduit să construiască biserici noi, să editeze un catehism, să revigoreze pietatea populară, să facă vizite pastorale etc.
Am putea include în această pagină numeroase merite ale primului episcop de Iași, dar și ale acelora care l-au succedat, întrucât ceea ce vedem astăzi în dieceză este rodul jertfei unor ierarhi demni de misiunea ce le-a fost încredințată. Despre toate acestea se va vorbi mult în cadrul manifestărilor istorice ce se vor organiza, în perioada 26-29 iunie, la Iași, Bacău, Cotnari, Berindești și Săbăoani, dar și în paginile volumului 5 al revistei Buletin istoric.
Pr. Alois Moraru