Unitatis redintegratio
Să cunoaștem Conciliul Vatican II
La 11 octombrie 1962, după patru ani de pregătire intensă, papa Ioan al XXIII-lea a deschis la Roma Conciliul Vatican II. La deschidere au participat alături de cei 2.427 de părinți conciliari și observatori din partea Bisericilor ortodoxe, protestante și anglicane. Conciliul a durat trei ani și a aprobat 16 documente de o importanță vitală pentru viața Bisericii Catolice (4 constituții, 9 decrete și 3 declarații). "Unitatis redintegratio" este unul din cele nouă decrete și tratează problema ecumenismului.
Conciliul Vatican II s-a desfășurat în patru sesiuni. Prima sesiune s-a deschis la 11 octombrie 1962 și s-a încheiat la 8 decembrie 1962. Papa Ioan al XXIII-lea, care convocase conciliul, a murit la 3 iunie 1963. La începerea sesiunii a II-a, la 29 septembrie 1963, era un nou papă, Paul al VI-lea. În timpul acestei sesiuni sunt aprobate primele acte conciliare: constituția liturgică "Sacrosantum Concilium" și decretul despre instrumentele de comunicare socială "Inter mirifica". La 29 septembrie 1964 se deschide sesiunea a III-a, în urma căreia sunt promulgate constituția dogmatică despre Biserică "Lumen gentium" și două decrete: "Orientalium Ecclesiarum" și "Unitatis redintegratio". Cea de-a IV-a sesiune este cea a promulgării majorității documentelor conciliare: două constituții ("Dei Verbum", "Gaudium et spes"), șase decrete ("Christus Dominus", "Perfectae caritatis", "Optatam totius", "Apostolicam actuositatem", "Ad gentes", "Presbyterorum ordinis") și trei declarații ("Nostra aetate", "Gravissimum educationis", "Dignitatis humanae"). La 8 decembrie 1965 papa a încheiat Conciliul, după o muncă de trei ani și două luni.
Promulgat la 21 noiembrie 1964, decretul despre ecumenism "Unitatis redintegratio" se structurează în 30 de puncte, foarte importante pentru trăirea unității credinței creștine. Decretul conține o parte introductivă, trei capitole și o concluzie.
În Introducere este reafirmată dorința unității Bisericii între toți ucenicii lui Cristos. Biserica vrea să pună în fața tuturor catolicilor ajutoarele, căile și mijloacele prin care ei pot răspunde la această chemare și la acest har dumnezeiesc: "Ca toți să fie una după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21).
Capitolul I dezvoltă principiile catolice ale ecumenismului. Modelul și principiul suprem al unității este unitatea persoanelor din Sfânta Treime. În continuare este prezentat raportul dintre frații despărțiți și Biserica Catolică. Bisericile despărțite nu sunt nicidecum lipsite de semnificație și de valoare în misterul mântuirii (cf. UR 3). Este explicată și semnificația expresiei "mișcare ecumenică". Ea definește activitățile și inițiativele suscitate și organizate în favoarea unității creștinilor.
Capitolul II trasează liniile directoare pentru exercitarea ecumenismului. Preocuparea pentru unitate privește întreaga Biserică și vizează reînnoirea ei continuă. Convertirea inimii, unirea în rugăciune, cunoașterea reciprocă, formarea ecumenică, modul de expunere a învățăturii de credință și colaborarea cu frații despărțiți sunt puncte esențiale în mișcarea ecumenică.
Capitolul III tratează despre raportul cu Bisericile despărțite. Este structurat în două secțiuni. Prima parte prezintă raportul cu Bisericile din Orient (despărțite în urma contestării formulelor dogmatice din primele secole), iar a doua parte raportul cu Bisericile din Occident, despărțite în urma Reformei din secolul al XVI-lea.
În Concluzie, părinții conciliari își exprimă speranța ca inițiativele fiilor Bisericii să meargă mână în mână cu inițiativele fraților despărțiți, cu deschidere totală față de inspirațiile viitoare ale Conciliului Vatican II.
Petru Tamaș