Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- În apararea sanatatii -

Siguranța alimentelor și sănătatea

Siguranța alimentelor pe care le consumăm este esențială pentru sănătatea noastră, referindu-se la întregul parcurs al acestora, de la calitatea materiilor prime care intră în procesul de producție și prelucrare, depozitare și transport al alimentelor, până la modul și condițiile de comercializare a lor.

Legea protejează sănătatea consumatorilor prin acordarea unor drepturi cum ar fi: libertatea consumatorilor de a alege produsele, dreptul la protecție împotriva riscului de a achiziționa un produs care ar putea să-i prejudicieze sănătatea, dreptul de a fi informat complet asupra caracteristicilor produselor, dreptul de a fi despăgubit pentru prejudiciile cauzate de calitatea necorespunzătoare a unui produs alimentar.

Important este să cunoaștem legislația din acest domeniu și să știm cui ne adresăm când este cazul: Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorilor.

Important este să cunoaștem care sunt aspectele unui aliment necorespunzător și care ne poate pune sănătatea în pericol. Acestea prezintă: modificări ale aspectului, culorii și/sau consistenței, urme de contact cu rozătoare sau semne de infestare cu paraziți, miros și gust străin de natura produsului, pete de mucegai, corpi străini, aditivi alimentari neavizați.

Aditivii alimentari sunt substanțe care se folosesc la prepararea unor produse alimentare în scopul îmbunătățirii calității acestora. Legislația în domeniu stabilește care sunt aditivii admiși, precum și cantitatea maximă permisă pentru utilizarea unui aditiv într-un anumit produs, astfel încât acesta să nu dăuneze sănătății.

Aditivii alimentari incluși pe lista Uniunii Europene, preluată și de legislația românească sunt codificați cu litera "E" de la "Europa", urmată de un număr specific fiecărei substanțe. Dăm câteva exemple: conservanți: E210 - E213; antioxidanți (împotriva râncezirii): E300 - E303; emulgatori (omogenizează amestecurile): E322; îndulcitori: E420; coloranți: E162; agenți de afânare (cresc volumul alimentelor): E500.

Eticheta de pe orice produs alimentar este un mijloc prin care consumatorul trebuie să primească o serie de informații strict necesare despre denumirea produsului, cantitatea, lista ingredientelor, termenul de valabilitate, condițiile de depozitare și folosire, denumirea și adresa producătorului, ambalatorului și/sau distribuitorului.

Deși producătorii sunt obligați să inscripționeze vizibil pe ambalaj compoziția exactă, data fabricației și termenul de valabilitate, ei găsesc tot felul de subterfugii prin care cumpărătorul să fie lăsat în ignoranță cu privire la elementele componente ale produselor. Iată câteva exemple: denumirile acestor ingrediente sunt tipărite cu litere extrem de mici, greu de citit, sau sunt specificate evaziv: afânători - în locul numărului de cod sau al denumirii lor chimice; arome identic naturale - ceea ce înseamnă, în fapt, "de sinteză chimică cu structură asemănătoare celor naturale"; conservanți - în loc de benzoat, salicilat etc.

Toate aceste mențiuni trebuie să vie vizibile și scrise în limba română

Este recomandabil să fim consumatori exigenți și avizați. Un astfel de consumator:

- cumpără produsele alimentare de la magazine și nu de la vânzătorii stradali;

- cumpără numai produse ambalate și controlează integritatea ambalajului;

- citește cu atenție toate informațiile de pe eticheta produsului înainte de a le cumpăra;

- nu se lasă manipulat de publicitate.

Atragem atenția că, spre deosebire de statele occidentale, România nu are o legislație bine pusă la punct împotriva folosirii mesajelor subliminale în materialele publicitare audio și video.

Aceste mesaje cuprind fie îndemnuri cu o intensitate sonoră redusă de a consuma un anume produs, fie imagini repetate cu acel produs, de durată foarte scurtă. Mesajele subliminale se transmit sub pragul de percepție conștientă, sunt percepute numai de către subconștient și influențează capacitatea consumatorului de a alege, fără ca el să fie conștient de aceasta. Cei mai vulnerabili la aceste mesaje sunt copiii, care trebuie protejați de agresivitatea clipurilor publicitare.

Dr. Doina Lucia Amza



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat