Ecumenismul: dar și misiune
În ultimii ani s-au făcut pași importanți și pe calea apropierii între ierarhii Bisericilor implicate în procesul ecumenic. Am putea aminti aici, vizita papei Ioan Paul al II-lea în România (mai 1999), prezența patriarhului Teoctist la Roma (octombrie 2002) sau, la nivel regional, celebrările ecumenice, devenite deja o tradiție, oficiate de ES Petru Gherghel și ÎPS Daniel, mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Pentru a afla mai multe despre modul cum este receptat dialogul interconfesional dintre comunitățile creștine române în Occident ne-am adresat domnului prof. dr. Jakob Speigl, profesor emerit al catedrei de istorie a Bisericii antice și arheologie creștină din cadrul Facultății de Teologie Catolică din Würzburg și director științific al Institutului pentru Biserica Orientală (Ostkirchliches Institut) din Würzburg.
- Domnule profesor, vă ocupați de mai mulți ani de mișcarea ecumenică internațională. Sunteți și inițiatorul unor sesiuni științifice anuale (Studientage) la Würzburg care au ca temă ecumenismul și la care invitați diferite personalități ecleziastice ale Bisericilor implicate în acest proces: catolică, ortodoxă, unită, protestantă. Care credeți că sunt punctele comune care ar facilita dialogul ecumenic, apropierea dintre Biserici?
Un prim punct comun, rațional vorbind, necesar inițierii unei astfel de discuții, ar fi amintirea tuturor celor implicați a apartenenței la umanitate. Mai departe, relevantă este pentru creștini atât mărturisirea credinței într-un singur Dumnezeu, cât și conștientizarea sacramentului Botezului.
- Nu de puține ori cei implicați în dezbaterile ecumenice se cramponează în unele noțiuni care împiedică aprofundarea temelor în discuție. Există termeni de natura teologico-istorică ce ar trebui rediscutați sau evitați într-un astfel context?
Da, există, dar aceasta nu înseamnă că aceste denominații trebuie repetate la infinit. Mult mai importantă ar fi încercarea de a-l înțelege pe "aproapele", pe cel implicat într-un dialog prin găsirea unui limbaj comun. Bineînțeles că trebuie găsită o cale de mijloc prin care termenii considerați a fi "provocatori" să fie cunoscuți, dar nu supraevaluați. Noțiuni ca "Filioque" sau "primatul papal" se află de mai mult timp în atenția unor comisii științifice mixte și-și vor găsi, mai devreme sau mai târziu, și o rezolvare practică.
- Mulți teologi afirmă că dialogul ecumenic este unul ireversibil. Însă pentru ca litera sfintei evanghelii să se împlinească (Ioan 17) mai trebuie depășite unele obstacole. Care sunt acestea și în ce măsură credeți că se va reuși în viitor acest lucru?
Pasajul citat din Evanghelia după Ioan îmi dă mare încredere în viitor. Poate cel mai mare obstacol în calea unirii Bisericii este constituit de accentuarea laturii umane a acestui proces, neglijându-se un aspect esențial: ecumenismul, dialogul între Biserici este un dar de la Dumnezeu și totodată o misiune divină. Poate că ar trebui accentuat mai frecvent acest lucru: să ne dăruim reciproc unitatea pe care Dumnezeu vrea să ne-o dăruiască nouă.
- Cunoașteți foarte bine eforturile ierarhilor români pentru apropierea interconfesională. Din acest punct de vedere, considerați România ca fiind o punte de legătură, un avanpost al mișcării ecumenice?
S-a vorbit adeseori în mediul occidental de progresele înregistrate de Bisericile din România în cadrul procesului ecumenic, ca și de rezolvarea pașnică a conflictului cu Biserica greco-catolică. Din acest motiv se poate aprecia că și în viitor se vor realiza pași importanți în această direcție.
- Se poate vorbi de o participare românească la discuțiile ecumenice organizate de Ostkirchliches Institut din Würzburg?
Da. Anul acesta ne-am bucurat de o prezență semnificativă românească la "Studientage", mai concret, datorită unui mare număr de bursieri greco-catolici, ortodocși și romano-catolici. Pentru sesiunea de anul viitor (februarie 2004) suntem onorați a avea ca referent un cunoscut teolog român.
A consemnat drd. Ovidiu Albert