|
BACH - Biroul de Asistență și Consiliere pentru Persoane cu Handicap Centrul Diecezan Caritas Iași Biroul de Asistență și Consiliere pentru Persoane cu Handicap Iași (Str. Palade, 4, cod 700454, tel. 0232/410076) are ca obiectiv primordial oferirea unor servicii de informare și consiliere. Grupul țintă vizat în cadrul acestui proiect Caritas sunt persoanele cu handicap fizic și asociat din Dieceza de Iași. Unul dintre programele desfășurate la nivel de dieceză și în mod special în contextul anului 2003 (Anul European al Persoanelor cu Handicap) este și "Îmbunătățirea imaginii persoanei cu handicap la nivel de instituții de învățământ gimnazial și liceal din municipiul Iași". Programul s-a derulat în parteneriat cu Asociația Persoanelor cu Handicap Fizic din Iași care se ocupă de persoanele cu handicap locomotor. Asociația se implică în programe de acest gen și la nivel național. Obiectivele primordiale ale acestui program sunt: - identificarea imaginii actuale față de persoanele cu handicap în rândul elevilor din instituțiile de învățământ gimnazial și liceal din municipiul Iași; - informarea și modificarea percepției populației; obiectiv luat în studiu; - mediatizarea rezultatelor studiului. Începând cu luna decembrie a anului 2002 s-au derulat următoarele etape: 1. Elaborarea și aplicarea instrumentului de cercetare (chestionar cu 12 întrebări) standardizat în vederea studierii percepției actuale, în faza inițială, a noțiunilor ce fac referire la handicap; populația vizată este reprezentată de 600 de tineri din gimnaziu și licee din municipiul Iași. 2. Ore de dirigenție constând în sesiuni de informare directă față de problematica persoanelor cu handicap. 3.Chestionar standardizat în vederea măsurării impactului întâlnirilor anterioare. Rezultatele au fost următoarele: 1. Elevii invocă necesitatea cunoașterii mai detaliate a problematicii persoanelor cu handicap în ideea de a contribui benefic, atât pentru persoanele în cauză, cât și pentru societate, în general. 2. Semnificativă este și disponibilitatea de a participa la manifestări în masă ce reclamă respectarea drepturilor. 3. Elevii sunt împotriva instituționalizării și izolării acestor categorii de persoane fiind de acord cu integrarea lor în societate (școală, familie, cultură etc.) 4. Este remarcată în mod pozitiv dorința de înțelegere, cunoaștere și cooperare cu persoana cu handicap sub toate aspectele vieții sociale. Este exclusă în totalitate ideea că persoana cu handicap poate fi doar simplu vizitator în țară sau expulzată din țară. 5. Predomină opinia că persoanele cu handicap trebuie să aibă drepturi mai multe și obligații mai puține ceea ce nu este un fapt real. 6. Este foarte greu să disloci anumite clișee, cum este acela că handicapul este determinat de deficiențele și lipsa de abilități practice (este înțelegerea comună a termenului de handicapat); la fel de dificilă este și conștientizarea faptului că handicapul este determinat de lipsa de acces la mediul social. Prezentăm în continuare câteva din conceptele care au stat la baza studiului: * Handicapul este bariera sau atitudinea socială care împiedică persoana să poată fi un membru cu drepturi egale în societate. * Handicapul nu se găsește în individ, ci este o condiție pe care i-o creează societatea. * Deoarece societatea este cea care creează handicapul, atunci societatea este cea care trebuie să se schimbe. * Societății îi revine sarcina de a asigura un mediu în care persoanele cu handicap să aibă aceleași drepturi și responsabilități ca și persoanele fără handicap. * Într-o societate civilizată, persoanele cu handicap trebuie văzute ca similare celorlalți membri ai societății, considerându-se firesc ca acestea să dorească să depășească barierele care stau în calea afirmării capacităților. Mirela Frunză, psiholog, coordonator BACH, Iași
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |