Post scriptum
Pe urmele misionarilor
Din cele relatate în articolele din Lumina creștinului, din meditațiile ținute seminariștilor și persoanelor consacrate, din părerile celor care au văzut fotografii și au vizionat înregistrări video despre activitatea misionarilor din Kenya și a desfășurărilor liturgice, s-au ridicat mai multe obiecții, la care vreau să dau câteva lămuriri.
Întrebările sunt trei: 1) De ce sunt atât de multe cântări și atât de stridente la sfânta Liturghie? 2) De ce sunt atâtea dansuri - la intrarea episcopului sau a preotului - în biserică, la aducerea Sfintei Scripturi și la prezentarea darurilor? 3) De ce veșmintele bisericești, ca de altfel și îmbrăcămintea femeilor, sunt atât de viu colorate și atât de nuanțate?
Un răspuns la problema cântărilor, considerate de noi, europenii, multe și stridente. Acei oameni trăiesc în pustiu. Este știut că un astfel de loc este tăcut, liniștea devine apăsătoare. Omul din fire simte nevoia de a comunica. Distanțele dintre oameni sunt mari. Când vor să comunice, cei rămași la cort cu cei plecați cu vitele în pustiu, trebuie să strige cu putere. Obișnuința se păstrează și la cântat. Nu numai atâta, în pustiu nu cântă decât creștinii care au învățat cântările bisericești. Ceilalți au doar niște sunete stridente, tradiționale, specifice fiecărui trib. Creștinii, învățând cântările bisericești, au păstrat destul de multe și din cele tradiționale. Venind la biserică, ei vor să ofere lui Dumnezeu mai mult decât tăcerea pustiului, cântarea care le înveselește inima. Așa cum europenii, care în majoritatea timpului trăiesc în mijlocul unei lumi zgomotoase, venind la biserică, simt trebuința reculegerii în tăcere, atât pentru a-și aminti de păcate - la începutul sfintei Liturghii -, de a pătrunde în taina cuvântului lui Dumnezeu, cât și pentru a simți intimitatea cu Cristos după primirea sfintei Împărtășanii.
Cât privește dansul liturgic, specific țărilor africane, pot spune că este izvorât tot dintr-o necesitate firească. În pustiu oamenii se mișcă mult, dar uniform. Pe terenul nisipos, pietros și plin de surprize, de altfel nici căldura dogoritoare nu permite un efort în mișcări, dar oamenii simt necesitatea manifestării totale - trup și suflet - față de Creator și mișcările lor sunt socotite un act de cult, o jertfă spirituală. La noi, în Europa, se dansează mult, se face sport într-o mie și una de feluri, se muncește din greu etc., iar omul simte trebuința odihnei pentru a-și aminti de cele spirituale. În Kenya este altfel și trebuie să-i înțelegem conform cu necesitățile și cultura lor.
Relativ la îmbrăcămintea multicoloră. În pustiu, unde soarele pârjolește totul, transformă pietrele în nisip și înnegrește stâncile, unde se vede numai cerul albastru ziua și înstelat noaptea, unde verdele apare doar în oaze și în frunzulițele mărunte de pe vârful unor copaci plini de spini, unde florile se arată pentru o scurtă perioadă de timp după câteva ploi destul de puțin consistente, se simte dorința după frumusețea culorilor. Terapia culorilor este recomandată de medicină, la noi, dar la ei este ca o adevărată necesitate vitală de prim ordin, mai ales relativ la cult. Noi simțim bucuria de a duce o floare la altar și avem de unde, chiar și în timpul iernii, dar oamenii pustiului instinctiv se prezintă pe ei înșiși ca pe niște flori în fața Domnului. De altfel și la noi, când toamna își întinde mantia sumbră - cerul cețos, pomii par uscați, pământul marcat de brazdele care par a-l îndolia -, când apoi vine iarna care ne oferă doar culoarea albă a zăpezii și negrul de pe acoperișurile caselor etc., instinctiv simțim dorul culorilor și oamenii încep pregătirea sărbătorilor de Crăciun prin instalarea, înainte de vreme, a mii și mii de beculețe multicolore pe pomi, pe stâlpii porților, pe la geamuri, în vitrine și pe străzile marilor metropole, ca să arate cât mai feeric.
Pr. Anton Dancă