Sinoadele din trecut
Vineri, 16 mai, a avut loc în aula magna a Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași, o manifestare a Academiei "Sfântul Augustin" ce s-a concentrat asupra contextului, importanței și urmărilor în plan social, material, dar mai ales în cel religios, a Conciliului din Trento și a sinoadelor care au avut loc atât în Dieceza de Iași cât și în alte dieceze. La acest eveniment au participat PS Petru Gherghel, numeroși istorici, profesorii și studenții institutului, împreună cu persoane interesate de tematica propusă.
După prezentarea temelor conferințelor și a celor care le expun, de către pr. moderator Wilhelm Dancă, PS Petru Gherghel în cuvântul de introducere a spus că Biserica noastră locală nu merge înainte fără a-și cunoaște rădăcinile, tezaurul credinței celor care au avut bunăvoința de a ne-o transmite și a invocat binecuvântarea lui Dumnezeu asupra celor care cercetează trecutul celor care ne-au precedat pe drumul credinței.
În prima parte a manifestării prof. Violeta Barbu și-a axat discursul pe principiile reprezentativității (statutul și confesiunea religioasă a participanților), consensului (votul dat de participanți în anumite probleme), legitimității (validitatea sinoadelor și a problemelor tratate) și dialogului prezente în Conciliul din Trento (1545-1563) și în sinoadele locale, atât catolice cât și protestante. Pr. Danielescu, reprezentant al Bisericii Ortodoxe din Moldova, a vorbit despre Sinodul de la Iași (1642) la care s-a stabilit în mod clar, ferm, echilibrat și eficient mărturia credinței ortodoxe în contextul răspândirii protestantismului. Acest sinod este important și pentru faptul că pr. Bartolomeu Bassetti, vicarul general al Moldovei, urmărindu-i îndeaproape lucrările, s-a hotărât să convoace un Sinod la Cotnari.
Pr. Fabian Doboș a început cu etimologia cuvântului sinod, care în greacă, synodos, "înseamnă drum împreună, cei care urmăresc același scop. A amintit apoi câteva decizii luate la Conciliul din Trento: decretele despre păcatul originar, îndreptățire, sacramente, reformă și cel mai important acela al înființării de seminarii. A încheiat cu prezentarea Sinodului de la Cotnari, ce a avut loc în anul 1642.
În a doua parte a întâlnirii prof. Ștefan Andreescu, lecturând sinoadele din secolul al XVII-lea, a accentuat nu atât problemele cu care se confruntau, ci mai ales spiritul lor de deschidere. Pr. franciscan Mihai Dămoc s-a oprit asupra importanței Conciliului din Trento, a misiunii franciscane în Moldova din sec. al XVII-lea și a Sinodului de la Cotnari, care s-a dorit a fi o verificare a vieții spirituale și a problemelor de ordin juridic. Prof. Anton Coșa a prezentat în mod succint starea în care se afla Biserica Catolică din Moldova (preoții erau puțini iar populația era marcată de sărăcie) când s-a desfășurat Sinodul de la Bacău (1663).
Datorită unor întrebări formulate de auditoriu și a răspunsurilor date de conferențiari, dar îndeosebi datorită intervenției PS Petru, s-a clarificat rolul laicilor la aceste sinoade. Rolul acestora nu consta atât în a participa la lucrări, dar în faptul că ei erau principalii destinatari ai hotărârilor sinoadelor. Unul dintre profesorii prezenți a precizat: "Lumea laică nu se confundă cu cea secularizată. Laicul e persoana botezată, care bine formată își trăiește credința". De aceea și în cadrul sinodului care e în plină desfășurare nu pot avea valoare luările de poziție ale unei persoane care trăiește "fără nici un Dumnezeu".
Asemenea predecesorilor noștri care au fost chemați de către păstorii lor să trăiască împreună, într-un mod nou propria chemare, și noi suntem invitați astăzi, de către episcopii noștri, să ne redescoperim identitatea noastră specială, și mai ales să o trăim în mod consecvent.
Romeo Neculai