Ecclesia de Eucharistia
Enciclică despre Euharistie
Papa Ioan Paul al II-lea a publicat în seara zilei de 17 aprilie, în timpul Liturghiei Cinei Domnului, o enciclică pe tema Euharistiei. A 14-a scrisoare enciclică a papei Ioan Paul al II-lea urmărește să ofere o mai profundă reflecție asupra misterului Euharistiei, în relația sa cu Biserica.
Primul capitol, "Misterul credinței", explică natura de jertfă a Euharistiei, care, prin ministerul preoției, face prezent sacramental, la fiecare Liturghie, trupul "dat" și sângele "vărsat" de Cristos pentru mântuirea lumii. Ea este, folosind cuvintele sfântului Ignațiu de Antiohia, "medicamentul nemuririi, antidotul împotriva morții". Ca o promisiune a împărăției viitoare, Euharistia amintește de asemenea credincioșilor de responsabilitățile lor pe acest pământ.
"Euharistia edifică Biserica" este titlul celui de-al doilea capitol. Atunci când credincioșii se apropie de ospățul sacru, nu numai că îl primesc pe Cristos, dar sunt primiți și ei de el. Pâinea și vinul consacrate sunt forța care generează unitatea creștină. Biserica este unită în Domnul ei, care, ascuns sub chipul speciilor euharistice, locuiește în ea și o edifică. Ea îl adoră nu doar în timpul sfintei Liturghii, ci tot timpul, prețuindu-l ca pe cea mai mare "comoară" a sa.
Al treilea capitol este o reflecție asupra "Apostolicității Euharistiei și a Bisericii". Așa după cum realitatea deplină a Bisericii nu există fără succesiunea apostolică, la fel nu există Euharistie adevărată fără episcop. Cel care celebrează Euharistia acționează în persoana lui Cristos; el nu posedă Euharistia ca stăpân al ei, ci este slujitorul ei pentru binele comunității celor mântuiți. În concluzie, comunitatea creștină nu "posedă" Euharistia, ci o primește ca dar.
Aceste reflecții sunt dezvoltate în capitolul următor, "Euharistia și comuniunea eclezială". Biserica, în poziția ei de administratoare a trupului și sângelui lui Cristos pentru mântuirea lumii, respectă tot ceea ce Cristos însuși a stabilit. Fidelă învățăturii apostolilor, unită în disciplina sacramentelor, ea trebuie să manifeste în mod vizibil unitatea invizibilă care o caracterizează. Euharistia nu poate fi "folosită" ca mijloc de comuniune; ea presupune mai degrabă comuniunea care există deja și o întărește. În acest context, trebuie subliniat angajamentul la ecumenism care trebuie să îi caracterizeze pe toți urmașii Domnului: Euharistia creează comuniune și o edifică, atunci când este celebrată în adevăr.
"Demnitatea celebrării Euharistice" este subiectul celui de-al cincilea capitol. Celebrarea "Liturghiei" este marcată de semne exterioare menite să sublinieze bucuria care reunește comunitatea în jurul darului neprețuit al Euharistiei. Arhitectura, sculptura, pictura, muzica, literatura și, în mod general, orice formă de artă, demonstrează faptul că Biserica, de-a lungul secolelor, nu s-a temut de "risipă" pentru a mărturisi iubirea care o unește cu mirele divin. În celebrările de astăzi, este nevoie, de asemenea, de o redescoperire a sensului frumuseții.
Al șaselea capitol, "La școala Mariei, femeia euharistică", este o reflecție originală asupra surprinzătoarei analogii între Maica lui Dumnezeu și Biserică. Maria, purtând trupul lui Isus în sânul ei, a devenit primul "tabernacol"; Biserica păstrează și oferă lumii trupul și sângele lui Cristos. Euharistia este dată credincioșilor pentru ca viața lor să devină un continuu Magnificat în onoarea Preasfintei Treimi.
"Concluzia" este angajantă: cei care doresc să meargă pe drumul sfințeniei nu au nevoie de noi "programe". Programul există deja: este Cristos însuși care cheamă să fie cunoscut, iubit, imitat și proclamat. Implementarea acestui proces trece prin Euharistie. Aceasta se vede din mărturia dată de sfinți. (După Catholica)