Din culisele misiunii
Pe urmele misionarilor
Din culisele unei misiuni am aflat că triburile au un calendar propriu. S-a întâmplat să fim în mijlocul tribului Gabbra, la Parohia Maikona, în ziua de 4 noiembrie 2002, când de fapt se sărbătorea Anul Nou (Aemado).
Atât necreștinii cât și creștinii au același ritual festiv. La ora șapte dimineața, la ei fiind trecerea dintre ani, am mers să asistăm la o astfel de ceremonie care începe cu aprinderea unui foc, pe care membrii aceleiași manyate îl întrețin aducând fiecare câteva uscături. Bărbații se aliniază, trasează o linie pe nisip, de o parte a liniei își așază barciumele - un fel de scăunele făcute dintr-un trunchi cu ramuri drept picioare - și de cealaltă parte își pun toiegele în paralel cu linia și, după ce s-au așezat pe barciume, încep rugăciunile pentru ploaie, pace, propășirea turmelor etc. Apoi vin, de la colibe diferite, persoane care aduc lapte într-un vas din care beau toți pe rând. Din laptele rămas stropesc acoperișul colibei. Nu lipsesc nici dansurile tradiționale însoțite de cântări și chiote pe care numai femeile le lansează cu multă putere bărbătească. Se sacrifică o capră și i se bea sângele. Din carne se face ospățul de revelion, adică se fierbe, se amestecă cu orez și se stropește cu un fel de sos destul de gustos.
Misionarul trebuie să-și folosească abilitatea pentru a nu jigni aceste tradiții, chiar dacă ele sunt legate de anumite legende și superstiții, ci să le încreștineze. Legat de acest ceremonial de Anul Nou, tradiția spune că între tribul Gabbra și un altul vecin s-a dat o luptă. Tribul Gabbra a fost învins și fiica șefului a fost luată ostatică. După mai mulți ani s-a dat o nouă luptă și tribul Gabbra a ieșit învingător. Șeful tribului Gabbra și-a luat de soție, din tribul învins, pe cea mai frumoasă femeie. După un timp oarecare, șeful de trib și-a dat seama că a luat de soție pe propria sa fiică. Atunci au hotărât de comun acord să ispășească păcatul de incest prin ardere. Focul semnifică ispășirea. Ispășirea se continuă la membrii tribului prin rugăciune și prin jertfă. Văzând o bună parte din toate acestea, gândul ne-a dus la jertfele din Vechiul Testament. Misionarul poate da o semnificație creștină tuturor semnelor din acest ritual, ducându-i la semnificația focului din Vigilia pascală, la sângele Mielului vărsat pe Calvar, la potirul împăcării de la Cina cea de Taină, la semnificația rugăciunii, la dărâmarea zidului despărțitor - al urii - dintre triburi etc.
Pr. Anton Dancă