Episodul pascal Emaus
Romanii aveau o zicală: finis coronat opus (sfârșitul încununează lucrarea). Cununa poate fi alcătuită din splendide și parfumate flori tropicale însoțite de spini. Cam așa arată ultimul capitol, al 24-lea, al Evangheliei după sfântul Luca, închinat învierii lui Isus și înălțării sale la cer.
În pofida faptului că Învățătorul a vorbit și a activat ca nimeni altul, prevestind ce avea să se întâmple cu el, scandalul crucii i-a derutat pe aproape toți ucenicii săi. Cât de greu îi este omului să accepte descoperirea și procedura divină! Mormântul gol îl uimește pe Petru. Spusele femeilor care fuseseră la mormântul lui Isus în dis-de-dimineața primei zile a săptămânii și au fost înștiințate de cei doi oameni în haine sclipitoare (îngeri) că Isus a înviat li se par celor 11 și altora aiureală. Numai repetatele apariții, salutul Pace vouă, provocarea că el este, în carne și oase, i-a convins. Toma a trebuit să-l recunoască: Domnul meu și Dumnezeul meu!
O mare parte a capitolului amintit (versetele 13-35) ne descrie într-un stil vrednic de evanghelistul cărturar, Luca, întâlnirea neașteptată și conversația cu nebănuitul care se alătură celor doi ucenici, care mergeau de la Ierusalim spre Emaus. Tristețea celor doi era profundă. Întrebarea pusă de cel necunoscut îi irită, îi face să-l considere ignorant. Sunt lăsați să-și spună oful. Apoi vine reproșul și explicațiile clare ale rostului pătimirilor și intrării în slavă a Nazarineanului. Acestea sunt în stare să-i liniștească. Ba chiar să-i entuziasmeze pe cei doi care îl invită insistent pe un atare cunoscător să rămână cu ei, pentru că se lasă seara și ar mai putea învăța multe de la el. Într-adevăr, au aflat totul la frângerea pâinii. L-au aflat pe Cel Înviat: calea, adevărul și viața.
Bucuria imensă nu mai încape în inimile lor. Trebuie să se întoarcă la Ierusalim, s-o împărtășească celor 11 care le-o iau înainte, zicând: Domnul a înviat cu adevărat și i-a apărut lui Simon!
Sinceritatea creștină ne obligă să ne regăsim în acest episod evanghelic. Primind reproșul lui Isus: cât de fără de minte și greoi la înțelegere sunteți... (v. 25), renunțăm la îndoieli, îl recunoaștem pe Cel Înviat în actualitatea pascală euharistică și dăm frâu liber bucuriei învierii:
Cristos a înviat!
N.B. În litera și spiritul continuității tereziene, pentru ca harul Învierii să fie pâine de toate zilele, ne încredințăm sfintei noastre ocrotitoare care a trăit și trăiește în intimitatea Celui Înviat și Glorificat.
Mons. Anton Despinescu
Erată: În numărul trecut, în articolul "Vameși binecuvântați", în paragraful al treilea, în loc de "a megalomaniei și sincerității" formularea corectă este "a megalomaniei și nesincerității".